ایران زمین

«قلعه گنج» بی‌آب شد

به‌دلیل ادامه خشکسالی‌های چند سال گذشته و برداشت بی‌رویه، 65 درصد منابع تامین آب آشامیدنی قلعه‌گنج کرمان خشک شده است.
کد خبر: ۶۷۶۲۱۴

ایوب فلاحی، فرماندار شهرستان قلعه گنج افزود: آب شهر قلعه گنج از طریق 13 حلقه چاه تامین می‌شد که هشت حلقه آن به صورت کامل خشک شده است.

وی اظهار کرد: از طرفی دبی آب در پنج حلقه چاه باقیمانده نیز تا حد زیادی کاهش یافته است.

وی ادامه داد: به دلیل گرمای هوا و مصرف زیاد مجبور شده‌ایم که توزیع آب را در ساعات پرمصرف شبانه روز، جیره‌بندی کنیم. فلاحی بااشاره به وجود خانه باغ در شهر قلعه گنج گفت: متاسفانه برخی افراد به جای آب غیرآشامیدنی از آب آشامیدنی شبکه شهری برای آبیاری باغچه‌ها استفاده می‌کنند که براساس مصوبه‌ای پس از شناسایی، آب این خانه باغ‌ها قطع خواهد شد.

فرماندار قلعه گنج با بیان این مطلب که بحث آب آشامیدنی شهروندان از اولویت‌های اصلی شهرستان است، گفت: به همین منظور با تخصیص 215 میلیارد ریال اعتبار، طرح انتقال آب از بخش چاه دادخدا به مرکز شهر در هفته گذشته آغاز و انتقال آب یک حلقه چاه وارد شبکه شد که در آینده نیز دو حلقه چاه دیگر وارد شبکه خواهد شد.

وی با بیان این مطلب که وسعت شهر قلعه گنج با شهر کرمان برابری می‌کند، تصریح کرد: وسعت شهر قلعه گنج 370 هکتار است که با توجه به پراکندگی بالای جمعیت، خدمت‌رسانی هم مشکل است و بنابراین مردم برای رعایت حقوق دیگر شهروندان باید با مسئولان بویژه آب و فاضلاب همکاری کنند. به گفته فرماندار قلعه گنج، در این شهر با جمعیت 13 هزار نفری 8000 مشترک آب وجود دارد.‌/‌ایسنا

آبیاری نوین در زمین‌های کشاورزی ایلام

کشاورزی به‌عنوان مهم‌ترین ظرفیت ایلام برای توسعه هم‌اکنون نیازمند ایجاد زیرساخت‌های لازم است و بتازگی دولت نیز مصوباتی در این زمینه ازجمله توسعه آبیاری نوین برای این استان تصویب کرده است که ضروری است این مصوبات با جدیت انجام شود.

آنچه اکنون در بخش کشاورزی استان ایلام مفقود شده، بحث آبی کردن زمین‌های کشاورزی و وجود زمین‌های دیم است که این کار نیز بتازگی در دستور کار مسئولان استان و کشور قرار گرفته است.

وجود سدهای فراوان و آب و هوای مناسب سبب شده کشاورزی این استان زمینه‌های رشد را داشته باشد و از شکل سنتی به سوی صنعتی شدن گام بردارد.

علی باغی ، کارشناس مسائل کشاورزی در استان ایلام در این‌باره اظهار کرد: هم‌اکنون شهرستان دهلران قطب اصلی کشاورزی استان ایلام است و این شهرستان به دلیل آبی بودن زمین‌های کشاورزی و دشت‌های حاصلخیز مستعد انواع کشت گندم، هندوانه و... است.

وی افزود: آنچه در بخش کشاورزی ایلام باید به آن توجه شود، بحث آبی کردن زمین‌های کشاورزی است تا سطح زیرکشت گندم و جو در استان نیز بالا رود.

محمدرضا مروارید، استاندار ایلام نیز اظهار کرد: دولت برنامه‌های خوبی برای توسعه بخش کشاورزی در همه نقاط استان و در همه بخش‌ها در نظر گرفته که امیدواریم با اجرای این برنامه‌ها، سطح تولیدات استان بیشتر شود.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین مسائلی که در سفر دولت نیز به آن توجه شده، بحث آبیاری نوین در استان است که به همین منظور در بحث زندگی و اقتصاد مردم باید کارهای ریشه‌ای انجام شود. مروارید عنوان کرد: در سفر دولت به استان ایلام مصوبات خوب در زمینه کشاورزی برای استان تصویب شده که یکی از مهم‌ترین آنها سامانه گرمسیری است که دو میلیارد مترمکعب آب وارد زمین‌های کشاورزی می‌شود.این مسئول تصریح کرد: با اجرای طرح‌های آبی 50 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی ایلام، از شمال تا جنوب استان از کشت دیم به آبی تبدیل می‌شود که زمین‌های آبی کشاورزی در ایلام به 200 هزار هکتار افزایش می‌یابد‌./ ‌مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها