jamejamonline
دانش عمومی کد خبر: ۶۷۵۷۴۱   ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۳  |  ۱۸:۱۱

متخصص مغز و اعصاب می گوید، دانش آموزان با مطالعه 20 تا 30 دقیقه مطلب جدید حدود پنج تا شش دقیقه به مغز خود استراحت دهند تا مطالب خوانده شده پردازش و ملکه ذهن شود.

30 دقیقه مطالعه، پنج دقیقه استراحت

دکتر حمیده مصطفایی افزود: مغز انسان حدود 20 تا 40 دقیقه از مطالعه مطالب جدید را به ذهن می سپارد؛ یعنی در هشت ساعت مطالعه احتمال دارد بخش بزرگی از مطالب را به خاطر نسپاریم و از دست بدهیم.

وی گفت: حافظه انسان دارای دو فرایند به خاطر سپردن و به خاطر آوردن است که برای فرآیند به خاطر سپردن باید بر روی تمرکز و تکنیک های افزایش تمرکز کار کرد.

این متخصص مغز و اعصاب افزود: عوامل و فاکتورهایی وجود دارد که تمرکز انسان را به هم زده و در ذهن مشغولیت هایی ایجاد می کند.

شناسایی راه های تمرکز حواس

وی با بیان اینکه شناسایی راه های تمرکز حواس و تقویت حافظه برای دانش آموزان از اهمیت زیادی برخوردار است، گفت: تمرکز حواس یعنی توانایی ثابت نگه داشتن توجه و دقت روی موضوع یا کاری که به میل و اراده هر فردی انتخاب شده است.

برای اینکه مطالبی به خوبی در ذهن ماندگار شود به تصویر کشیدن مفاهیم مورد مطالعه به صورت طنز بسیار کمک کننده است

وی افزود: برای ایجاد تمرکز و تقویت آن ابتدا باید عواملی را که باعث می شوند تمرکز حواس شخص از بین برود شناسایی و سپس با راه های مقابله با آنها آشنا شد.

مصطفایی گفت: برای اینکه مطالبی به خوبی در ذهن ماندگار شود به تصویر کشیدن مفاهیم مورد مطالعه به صورت طنز بسیار کمک کننده است.

وی افزود: تصویرسازی اطلاعات مورد مطالعه به صورت شکل و طرح درحاشیه کتاب و یا برجسته سازی و خط کشی مطالب مهم کتاب می تواند به یادگیری بهتر کمک کند.

به گفته وی، همچنین یادداشت کردن، خلاصه نویسی، علامت گذاری، حاشیه نویسی و مرور مطالب یادگیری را آسان و تمرکز را بهبود می بخشد.

متخصص مغز و اعصاب افزود: دوری از استرس و برقراری آرامش در محیط خانه از دیگر عواملی است که منجر به تمرکز و تقویت حافظه می شود.

مصطفایی گفت: آشفتگی های درون انسان مانند نگرانی، ترس،اضطراب، غم و اندوه و همچنین محرک ها در ذهن مانع تمرکز می شود.

وی افزود: برای ایجاد تمرکز در هنگام مطالعه، طرح سوال و یافتن جواب موجب از بین رفتن بی حوصلگی و باعث تمرکز بهتر می شود.

متخصص مغز و اعصاب با اشاره به با صدای بلند خواندن و تکرار مطالب درسی آموخته شده گفت: بلند خوانی از دیگر روش هایی است که تمرکز بر روی مطالعه را افزایش می دهد.

مصطفایی افزود:دانش آموزان هنگام مطالعه از تکنیک های تمرکز استفاده کرده و سعی کنند مطالب مطالعه را تقسیم بندی موضوعی کرده و از ورود حجم زیاد مطالب به مغز خودداری کنند.

وی گفت: مرور و دوره کردن مداوم مطالب درسی را از حافظه میان مدت به حافظه بلند مدت انتقال می دهد.

چگونگی حفظ متون درسی

مصطفایی افزود: برای حفظ کردن متون درسی ابتدا مطالب به صورت کلی خوانده شود و با سوال و پرسش از مطالب درسی جزییات درسی را مرور کنید.

وی همچنین به خانواده ها توصیه کرد برقراری آرامش و دور کردن دانش آموزان از استرس و اضطراب در محیط خانه یکی از اقدامات اساسی است که در ایام امتحانات به تمرکز حواس و دقت دانش آموزان کمک خواهد کرد.

این متخصص معز و اعصاب گفت: تغذیه مناسب و خواب کافی در ایام امتحانات نیز در ایجاد تمرکز حواس و تقویت حافظه دانش آموزان بسیار موثر است.(ایرنا)

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
رصدخانه ملی افتتاح شد؛ با تلسکوپی که آینه نداشت!

رصدخانه ملی افتتاح شد؛ با تلسکوپی که آینه نداشت!

از وقتی خبر رسید قرار است رصدخانه ملی ایران پس از قریب به دو دهه تلاش و کوشش محققان کشور، صبح دوشنبه هفتم تیر افتتاح شود، موجی از غرور و شادی در دل همه علاقه‌مندان به پیشرفت علم در کشور و به‌ویژه میان دانشجویان اخترفیزیک و کیهان‌شناسی و محققان این حوزه ایجاد شد.

ضرورت تدوین دستورالعمل ساخت‌ و ساز در پهنه‌ های گسلی

ضرورت تدوین دستورالعمل ساخت‌ و ساز در پهنه‌ های گسلی

با توجه به این‌که وجود گسل و جابه‌جایی احتمالی آن هنگام زلزله در سطح زمین، تأثیر مخربی روی ساختمان‌ها و شریان‌های حیاتی واقع بر روی آن و اطراف داشته و خطرناک است، توجه به مخاطرات مربوط از مهم‌ترین پارامترهای برنامه‌ریزی توسعه شهری در مناطق لرزه‌خیز محسوب می‌شود؛ از این‌رو با توجه به قرارگیری شهر تهران روی گسل‌های فعال با سابقه لرزه‌خیزی، لازم است در مطالعات شهرسازی و طرح‌های تفصیلی مربوط، این عامل نیز لحاظ شود.

گفتگو

بیشتر
شبی که دلباخته دماوند شدم

به مناسبت روز ملی دماوند، گفتگو کرده‌ایم با مجید قهرودی، عکاس نجومی و کوهنوردی که خیره‌کننده‌ترین نماها را از عظمت دماوند ثبت کرده‌ است

شبی که دلباخته دماوند شدم

نیازمندی ها