گزارشی از بیمارستان‌های دولتی

بیماران؛ راضی از هزینه‌ها، ناراضی از امکانات

وزیر بهداشت در تازه‌ترین اظهارات خود از صادرات 40 تا 50 میلیون دلاری سالانه تجهیزات پزشکی خبر داده است. با وجود این اظهارات درباره صادرات تجهیزات پزشکی، همواره اخباری مبنی بر وجود تجهیزات پزشکی تقلبی در بیمارستان‌های ایران وجود دارد. این موضوع به ویژه زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که اخباری مبنی بر وجود این نوع از کالاهای پزشکی در بیمارستان‌های دولتی منتشر می‌شود.
کد خبر: ۶۷۵۲۸۹

جام جم سرا:
بتازگی رئیس سازمان غذا و دارو بحث قاچاق کالا در بخش تجهیزات پزشکی را بسیار جدی دانسته است.
رسول دیناروند تصریح کرده است: در شگفتم که ما به تعدادی از کالاها مجوز ورود نداده‌ایم اما، این کالاها در بازار یا حتی بیمارستان‌های دولتی استفاده می‌‌شوند.
او در ادامه به مشخص نبودن میزان تجهیزات پزشکی قاچاق وارداتی اشاره کرده و وجود این نوع کالاها را نقطه ضعفی در نظام سلامت دانسته است.
وزیر بهداشت هم در واکنش به واردات تجهیزات پزشکی قاچاق و استفاده از آن در بیمارستان‌ها و کلینیک‌های پزشکی بیان کرده است: اگر تولید کنندگان داخلی محصولات خود را با کیفیت بالا تولید کنند به‌گونه‌ای که جامعه پزشکی و مردم رضایتمندی بالایی داشته باشند، دولت نیز از ورود تجهیزات پزشکی مشابه جلوگیری خواهد کرد. از نظر‌هاشمی، این امر در کاهش واردات محصولات پزشکی قاچاق به داخل کشور کمک می‌کند.
وجود تجهیزات پزشکی قاچاق در بیمارستان‌ها درحالی است که موضوع واردات کالاهای پزشکی بی کیفیت از هند، پاکستان و چین در سال‌های اخیر بسیار بحث‌برانگیز بوده است. پیش‌تر رئیس اتحادیه تجهیزات پزشکی از بدل‌سازی کالاهای پزشکی در پاکستان و واردات آن به ایران خبر داده بود. در همین زمینه، رئیس انجمن جامعه متخصصان داخلی ایران نیز انباشت دارو در گمرکات و قاچاق برخی اقلام پزشکی به کشور را یکی از مهم‌ترین مشکلات نظام پزشکی دانسته بود.
ایرج خسرونیا گفته بود: برخی بازرگانان چینی و هندی تنها به دنبال سود خود هستند و اکثراً در ارسال اجناس به ایران تقلب می‌کنند.

نظارت بر ورود تجهیزات پزشکی

موضوع قاچاق تجهیزات پزشکی به ایران و نظارت بر این گونه کالاها را سعی کردیم با برخی از مسئولان بیمارستان‌ها در میان بگذاریم. مسئولان هیچ یک از بیمارستان‌های دولتی حاضر به پاسخ دادن نبودند و پاسخ را به زمانی دیگر یا به مسئولی دیگر موکول کردند. در تماس با بیمارستان‌های خصوصی هم موفق شدیم با بیمارستان نیکان در این باره صحبت کنیم.
رئیس روابط عمومی بیمارستان نیکان گفت: در بیمارستان نیکان نظارت دقیقی برای خرید تجهیزات پزشکی وجود دارد. تمامی کالاهای ما حتی نخ بخیه را از شرکت‌هایی تهیه می‌کنیم که مورد تائید وزارت بهداشت بوده و مجوزهای لازم را دریافت کرده باشد. در همین زمینه دبیر کمیسیون انجمن‌های علمی وزارت بهداشت نظارت دقیق بر ورود کالاهای قاچاق را غیرممکن می‌داند.
علیرضا استقامتی عنوان می‌کند: وزارت بهداشت می‌تواند بر کالاهایی که از مبادی رسمی و قانونی وارد کشور می‌شوند نظارت کند اما، نظارت بر کالاهای قاچاق امکان‌پذیر نیست.
او اضافه می‌کند: در این شرایط تنها کاری که می‌توان انجام داد اینکه بیمارستان‌ها را به‌ویژه بیمارستان‌های دولتی که با توجه به طرح تحول نظام سلامت وظیفه خرید داروها و کالاهای پزشکی را دارند، مکلف کنیم از شرکت‌های معتبر و شناسنامه‌دار خرید کنند. در این صورت می‌توان امیدوار بود بازار قاچاق این نوع کالاها از بین برود.
یک نماینده مجلس هم تحریم‌های موجود را مهم‌ترین عامل قاچاق کالاهای پزشکی معرفی می‌کند. عابد فتاحی از جلسه روز گذشته کمیسیون بهداشت مجلس و بحث تجهیزات پزشکی قاچاق خبر می‌دهد. او می‌گوید: به دلیل اهمیت این موضوع قرار است هفته آینده هم در کمیسیون بهداشت در اینباره صحبت کنیم. فتاحی همچنین به شرایط اقتصادی نامناسب اشاره می‌کند و عنوان می‌کند: متاسفانه هزینه قیمت تمام‌شده تولید کالاهای پزشکی در ایران دو برابر آلمان است. در چنین شرایطی است که محصولات بی‌کیفیت از هند، پاکستان و چین وارد ایران می‌شوند. تا زمانی که امکان تولید مناسب نباشد وقوع چنین رویدادی دور از انتظار نیست.
این نماینده مجلس در ادامه از لزوم نظارت بر فعالیت چهارهزار شرکت واردکننده تجهیزات پزشکی و بیمارستان‌ها صحبت می‌کند: نظارت بر کالاهای خریداری شده و فاکتورهای رسمی می‌تواند در کاهش این مساله تاثیرگذار باشد. قاچاق تجهیزات پزشکی به کشور و واردات کالاهای بی‌کیفیت خارجی در سال‌های اخیر بسیار جنجال آفرین بود به طور مثال، چندی پیش ورود پنی سیلین‌های واردتی از چین منجر به مرگ پنج نفر در کشور شد. داروهای بیهوشی تقلبی هم در سال‌های اخیر بارها حادثه آفریدند و منجر به صدمات جبران ناپذیری برای بیماران شدند.

طرح تحول سلامت و قاچاق
بحث داروهای قاچاق و بی کیفیت به عنوان یکی از مهم ترین معضلات حوزه پزشکی در سال‌های اخیر لزوم نگاهی درست و دقیق از سوی مسئولان را می‌طلبد. با توجه به طرح تحول نظام سلامت که از 15 اردیبهشت در سراسر کشور اجرا شد و به گفته مسئولان بهداشت این طرح موجب ارتقای نظام سلامت و افزایش رضایتمندی بیماران می‌شود، به نظر می‌رسد توجه به کیفیت کالاهای پزشکی در اولویت باشد. در همین‌باره، وزیر بهداشت با اشاره به توجه طرح تحول سلامت به کیفیت تجهیزات پزشکی گفته است: در دولت یازدهم شورای فناوری سلامت را تشکیل داده‌ایم که این شورا در دو بخش تجهیزات پزشکی، آزمایشگاهی، دندانپزشکی و خدمات سلامت و همچنین در بخش تولید دارو سیاست‌گذاری می‌کند. ‌
هاشمی افزوده است: در قالب این شورا، سیاست‌های وزارت بهداشت در زمینه تولید دارو، واکسن، تجهیزات و ملزومات پزشکی اعلام شده است. در یک کلام تاکید می‌کنم هرجا که تولیدکنندگان داخلی بتوانند محصول با کیفیتی به بازار ارائه داده و رضایتمندی مردم و جامعه پزشکی را جلب کنند، طبیعی است که دولت از ورود آن داروها و تجهیزات مشابه به داخل کشور جلوگیری می‌کند. بنابراین قدم‌های موثری در این زمینه طی ماه‌ها و سال‌های آینده برداشته می‌شود. البته لازم است حمایت بانک‌ها، صندوق توسعه ملی و صندوق نوآوری و شکوفایی را نیز داشته باشیم.
رئیس سازمان غذا و دارو هم در همین ارتباط به توجه طرح تحول سلامت به بحث تجهیزات پزشکی اشاره کرد و توضیح داد: برای رسیدن به شرایط مطلوب باید این آشفتگی‌ها اصلاح شود. برخی تجهیزات پزشکی حتی مانند یک داروی بیولوژیک از حساسیت خاصی برخوردارند اما مشاهده می‌کنیم که متاسفانه نظارت‌ها در این زمینه چندان جدی نیست. ساماندهی این چنین مواردی از سیاست‌های جدی وزارت بهداشت است به‌ویژه در شرایطی که طرح تحول نظام سلامت را پیگیری می‌کنیم و قرار است بخش زیادی از هزینه‌های آن توسط دولت تامین شود، اگر ساماندهی در این موارد صورت نگیرد، دولت نمی‌تواند پاسخگوی هزینه‌ها باشد چرا که دولت باید در چارچوب اعتباراتی مشخص، خدمات مناسبی را ارائه دهد. دیناروند در انتها از رفع مشکل تجهیزات پزشکی قاچاق و بی‌کیفیت تا پایان سال خبر داد.(میمنت گلشنی/آرمان)

*انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «جام جم سرا» لزوما به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

Share

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها