حجت الاسلام غلامی، رئیس مرکز پژوهش‌های اسلامی صدرا در برنامه شب آسمانی شبکه قرآن و معارف اسلامی در رابطه با موضوع علوم انسانی بیان داشت: با دفترچه راهنمای غربی و سکولار نمی‌توان جامعه اسلامی و نظام اسلامی را که مولود انقلاب اسلامی است اداره کرد.
کد خبر: ۶۷۵۱۴۹
علوم انسانی تنگه احد نظام اسلامی است

به گزارش جام جم آنلاین وی گفت: ما به طور مطلق پیشرفت‌های غرب را رد نمی کنیم اما خود غربی‌ها هم منتقدان بسیاری از مسائلی هستند که در حال حاضر در جامعه آن‌ها وجود دارد.

حجت الاسلام غلامی اظهار داشت: در رابطه با بحث وال استریت تلاش کردند که بگویند این اعتراض‌ها طبیعی است اما هر چه گذشت فهمیدند که نه تنها طبیعی نیست که ریشه دار هم می‌باشد و مردم نسبت به نظام سرمایه‌داری معترض هستند.

وی افزود: آن چه که در حال حاضر در غرب وجود دارد دست پخت علوم انسانی غرب است و در حقیقت مردم به طور غیرمستقیم به تفکراتی که آن‌ها را به اینجا رسانده معترض هستند.

رئیس شورای سیاست‎گذاری کنگره علوم انسانی تأکید کرد: علوم انسانی سکولار بیشترین خدمت را به نظام سرمایه‌داری کرده است و سعی داشته تا آن را تطهیر کند غرب سال‌ها تلاش داشت تا عدالت را امری حاشیه‌ای و ضربه زننده به غرب معرفی کند بعد ازآن تلاش کرد تا عدالت را به نحوی تبیین نماید که با فردگرایی در تعارض نباشد اما در حقیقت تنها با تابلوی عدالت مسیر خودش را ادامه داد.

حجت الاسلام غلامی گفت: علوم انسانی سکولار در کشور ما نیز نه تنها خدمت برجسته‌ای به جامعه اسلامی نداشته بلکه ما را به بیراهه نیز برده است چون نسخه‌های علوم انسانی سکولار نمی تواند پاسخگوی نیازهای مردم جامعه اسلامی باشد.

وی افزود: علوم انسانی تنگه احد نظام اسلامی است که متأسفانه در طی این سال ها از آن به خوبی پاسداری نشده است، علوم انسانی که ما امروز شاهدش هستیم شاید رنگ و لعاب اسلامی به آن خورده باشد اما عمق ندارد زیرا مبتنی بر جهان‌بینی اسلامی نیست .

غلامی اظهار داشت: بعضی افراد دائماً اقتصاد اسلامی را تحقیر می‌کنند و می‌گویند اسلام نمی‌تواند اقتصاد داشته باشد و این در حالی است که در حال حاضر در جامعه ما مردم، در بسیاری عملیات‌های اقتصادی به ویژه بانکی نگرانی شرعی دارند.

وی یادآور شد: در کشورهایی مانند انگلستان، مالزی و پاکستان بانک‌های اسلامی وجود دارد و جالب اینجاست که موفقیت این بانک‌ها در حدی بوده که غیرمسلمان‌ها نیز در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

رئیس مرکز پژوهش‌های اسلامی صدرا ادامه داد: در حال حاضر علوم انسانی ما کاملا منزوی است و اگر این علوم متحول شود میزان بهره‌برداری از آن نیز افزایش خواهد یافت و اثر این را نیز مردم خواهند دید ما نمی خواهیم بگوییم که باید روش شناسی تجربی را کنار بگذاریم بلکه برای این روش نیز جایگاه و قلمرویی قائل هستیم اما از طرفی می‌گوییم نباید عقل برهانی و علوم وحیانی را از علوم خارج کرد.

وی بیان داشت: ما در حال حاضر با یک بت پرستی علمی روبه رو هستیم بعضی از نظریات علوم انسانی در جایگاه تابو نشسته‌اند. می توان گفت که زیر سؤال بردن ارزش اسلامی در کشور ما راحت تر از زیر سؤال بردن این نظریه‌هاست.

حجت الاسلام غلامی با اشاره به این مطلب که بسیاری از مشکلات اجتماعی ما ماحصل روانشناسی غربی است گفت: میدان ندادن به نظریات اسلامی مصداق ظلمی است که در داخل توسط کسانی که اصولا غربی شدن را سرنوشت محتوم ما می دانند صورت می‌گیرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در غرب با اسلامی شدن علوم انسانی مخالف هستند زیرا این نگرانی را دارند که پایگاه‌های خود در داخل دانشگاه‌ها را از دست می دهند زیرا با اسلامی شدن علوم انسانی دو آرمان انقلاب یعنی آزادی و استقلال محقق خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها