چه کشورهایی پهپاد تولید می‌کنند؟

تا مدت‌ها باور بسیاری براین بود که این تنها آمریکا یا کشورهای قدرتمند هستند که به تولید هواپیماهای بدون‌سرنشین اقدام می‌کنند، اما با پیشرفت و توسعه فناوری و پراکندگی آن در سطح جهانی بزودی معلوم شد کشورهای زیادی هستند که به صورت آشکار یا نهان به تولید این گونه هواپیماها اقدام می‌کنند.
کد خبر: ۶۶۷۶۳۹

از این رو خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: با شکسته‌شدن انحصار آمریکا در تولید و استفاده از هواپیماهای بدون‌سرنشین، این کشور درصدد است دستورالعمل‌هایی را که هرگز به آنها عمل نکرده، به عنوان قوانین استفاده از این پهپادها معرفی کند. طبق این گزارش، آمریکا نخستین کشوری بود که از هواپیماهای بدون‌سرنشین در ماموریت‌های خود برای کشتن مظنونان شبه‌نظامی پس از حملات 11 سپتامبر استفاده کرد. اما بعدها دیگر کشورها نیز اقدام به تولید این‌گونه هواپیماها کردند.

چین و روسیه از جمله این کشورها هستند، به طوری که علاقه چین به وسایل هوایی بدون‌سرنشین در نمایشگاه هوایی این کشور بخوبی نمایان بود. چین استفاده از این هواپیماها را برای کشتن افراد مظنون به قتل 13 دریانورد چینی در سال 2011 مورد بررسی قرار داد. چندی پیش نیز رسانه‌های دولتی چین از قول شاهدان عینی از پرواز آزمایشی 20 دقیقه‌ای نخستین پهپاد رادارگریز این کشور خبر دادند که به آن لقب «شمشیر برنده» داده شده است. روزنامه دولتی چاینا دیلی نوشت پرواز موفق این پهپاد نشان می‌دهد توان هوایی چین به کشورهای غربی بسیار نزدیک شده است. به نوشته این روزنامه، این پرواز موفق، چین را بعد از آمریکا، بریتانیا و فرانسه به چهارمین کشوری تبدیل می‌کند که به این فناوری پیشرفته دست پیدا کرده‌اند.

یک‌بار سخنگوی کاخ سفید با طرح این سوال که دستیابی چین و روسیه به این فناوری چه پیامدهایی همراه خواهد داشت؟ از کشورهای اروپایی و نهادهای بین‌المللی خواست برای تولید و استفاده از این‌گونه هواپیماها قوانینی وضع شود؛ درحالی که تاکنون آمریکا به صورت یکجانبه از این هواپیماها استفاده کرده و حاضر به پذیرش هیچ‌گونه تعهد بین‌المللی نیز در قبال آنها نشده است.

یک‌بار نیز روزنامه گاردین اسنادی را منتشر کرد که نشان می‌داد انگلستان در افغانستان از هواپیماهای بدون‌سرنشین استفاده کرده است. این روزنامه نوشت: استفاده از پهپادها توسط نیروهای انگلیسی در افغانستان مغایر با قوانین بین‌المللی بوده است. به گزارش گاردین، از آوریل سال 2013 استفاده از حملات پهپادی برای هدف قرار دادن شبه‌نظامیان در افغانستان و حفاظت از قرارگاه وادینگتن نیروی هوایی سلطنتی انگلیس صورت گرفته است. در یک خبر دیگر اعلام شد یک هواپیمای بدون‌سرنشین اسرائیل در نوار غزه سقوط کرده است.

مقامات رژیم صهیونیستی اعلام داشتند دلیل سقوط این هواپیما عارضه فنی بوده است. برخی خبرهای دیگر حاکی از آن است که رژیم صهیونیستی درحال توسعه این فناوری است و می‌خواهد در آینده به یکی از صادرکنندگان این گونه پهپادها تبدیل شود.

مجموع این گزارش‌ها نشان می‌دهد غیر از آمریکا، روسیه، چین، انگلستان، اسرائیل، آلمان و فرانسه مانند ترکیه و هند به صورت آشکار یا نهان درحال ساخت این گونه هواپیماها هستند.

گفته می‌شود آمریکا و رژیم صهیونیستی از لحاظ سطح فناوری در این رشته، اول هستند و اتحادیه اروپا بسرعت دارد به آنها نزدیک می‌شود. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در اظهاراتی اعلام کرد کشور ما قصد دارد برنامه‌های تولید پهپاد‌ها را پیش ببرد، اما چگونگی کاربرد آنها از طرف روسیه غیر از آنچه در آمریکا و دیگر کشور‌ها معمول شده، خواهد بود. در همین رابطه چندی پیش در وزارت دفاع روسیه برنامه‌ جدید آموزش اپراتور‌های سامانه‌های بدون‌سرنشین آغاز به کار کرد.

به گفته ناظران پیشرفت سیستم‌های بی‌سرنشین می‌رود که به بخشی از مسابقه تسلیحاتی جهان تبدیل شود. گفته می‌شود از سال 2003 تا 2012 میزان خرید انواع مختلف پهپاد‌ها در جهان به بیش از 3.5 میلیارد دلار رسیده و بنا به پیش‌بینی‌ها بعد از ده سال حجم این بازار تا 70 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها