مینو. ب، از تهران تماس می‌گیرم. دختر هشت ساله من بعد از تعطیلات نوروز یعنی درست سه روز بعد از سیزده بدر دچار تب شدید شد.استخوان‌هایش درد می‌کرد. ابتدا تصور کردم دچار سرماخوردگی شده است. درمان خانگی مانند استفاده از استامینوفن، آبمیوه طبیعی، استراحت و... را آغاز کردم، اما بعد از یک روز نه‌تنها حال او خوب نشد، بلکه دچار دردهای شکمی شد. مادرم معتقد است فرزندم دچار آبله مرغان شده است. می‌خواستم بدانم مشکل چیست و فرزندم دچار چه بیماری شده است؟
کد خبر: ۶۶۱۴۰۱

*دکتر مسعود مردانی‌/‌ متخصص داخلی و فوق تخصص بیماری‌های عفـونی و رئیس کمیته کشـوری مبارزه با بیماری‌های عفونی

فصل بهار، فصل ابتلا به بیماری‌های عفونی و ویروسی است. علائمی که ذکر می‌کنید از نشانه‌های ابتلا به بیماری آبله مرغان است. البته توضیح نداده‌اید بثورات پوستی نیز در فرزندتان ایجاد شده یا نه؛ اما تب و درد استخوان که به آن اشاره می‌کنید از نشانه‌های ابتلا به آبله مرغان است. البته این نشانه‌ها می‌تواند بیانگر ابتلا به بیماری زونا هم باشد؛ اما سن فرزند شما، سن ابتلا به زونا نیست. اگر بثورات جلدی روی بدن فرزندتان ایجاد شود، او به آبله مرغان دچار شده است.

بثورات این بیماری همه قسمت‌های بدن از پوست تا اندام‌های تناسلی، دهان، گلو و بینی را درگیر می‌کند. یکی از مشکلات این بثورات، خارش آنهاست. از طرفی به دلیل دردناک بودن این تاول‌ها، بلع فرد مختل می‌شود. به همین دلیل باید بیشتر به کودک غذاهایی که راحت بلع و هضم می‌شوند مانند انواع سوپ، مایعات خنک و... داده شود. این تاول‌ها 24 ساعت پس از بروز می‌ترکند و جای آنها دلمه بسته می‌شود.

طی حدود 15 روز، هر سه تا چهار روز یک‌بار ممکن است تاول‌های جدید ایجاد شود. نکته مهم درباره آنها این است که اولا نباید آنها را ترکاند. دوم این‌که مادر و پدر که مسئول نگهداری از فرزند هستند باید مدام دستشان را بشویند تا عوامل بیماری‌زا به آنها یا فرزندان دیگر منتقل نشود؛ هرچند آبله مرغان از بیماری‌هایی است که بشدت واگیر دارد؛ اما باید نکته‌های بهداشتی را برای جلوگیری از انتقال بیماری رعایت کرد. سوم نباید هیچ‌گونه پمادی به محل زخم‌ها مالید و چهارم این‌که نباید دلمه‌ها را کند. به این دلیل که جای آنها باقی می‌ماند.

دوره این بیماری باید طی شود. بنابراین تنها راه کنترل نشانه‌های بیماری مصرف مسکن برای کنترل تب و درد است. تغذیه مناسب نکته بسیار مهمی است. به این دلیل که این ویروس بشدت سیستم ایمنی را ضعیف می‌کند.

دوره درمان در کودکان بین هفت تا 10 روز و در بزرگسالان کمی بیشتر است. فرد مبتلا به این بیماری تا پایان عمر نسبت به آبله مرغان مصونیت دارد، اما این ویروس در ریشه اعصاب باقی می‌ماند و با بروز هر نوع استرس عصبی می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند. به‌طور مثال زمینه ایجاد زونا
در بزرگسالی است.

این بیماری می‌تواند زمینه‌ساز بروز مشکلاتی مانند عفونت باکتریایی ثانویه در بثورات پوستی، التهاب مفصل‌ها به طور گذرا، بندرت التهاب یا عفونت مغز (آنسفالیت)، عفونت ویروسی چشم، التهاب عضله قلب و ذات‌الریه شود. بنابراین باید سریع به متخصص مراجعه کنید تا فرزند شما تحت نظر متخصص مراحل درمان را طی کند.

برای کمک به درمان فرزندتان سعی کنید فضایی را که او در آن مکان استراحت می‌کند، خنک نگه دارید تا عرق نکند، چون این بیماری خود عامل بروز تب و تعرق ناشی از ضعف است. برای کاهش سوزش و درد تاول‌ها از کمپرس آب سرد استفاده کنید.

برای تخفیف درد فقط از استامینوفن استفاده کنید و به او آسپرین ندهید. به این دلیل که مصرف آسپرین می‌تواند زمینه‌ساز ابتلا به سندرم ری، ناشی از مصرف بیش از حد آسپرین در کودکان شود. تا زمانی که همه تاول‌ها دلمه نبسته باشد، فرزند شما نباید مدرسه برود. به این دلیل که می‌تواند براحتی بیماری را به کودکان دیگر منتقل کند.

مهتاب خسروشاهی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها