مسئول اداره بهره‌برداری گیاهان دارویی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: لاله‌های واژگون (اشک مریم) موجود در این استان در خطر انقراض قرار دارند.
کد خبر: ۶۶۱۲۲۵

به گزارش ایسنا، حسن نصرتی با اشاره به این‌که لاله واژگون در این استان جزو گونه‌های خیلی کمیاب به شمار می‌رود، افزود: چیدن لاله واژگون توسط بهره‌برداران و تبدیل رویشگاه‌های این گونه به کشتزارهای گندم و جو از عوامل تهدید این گیاه است.

وی با بیان این‌که هر ساله برخی گیاهان برای برداشت به گروه‌های مجاز، غیرمجاز و مشروط تقسیم می‌شوند، ادامه داد: از آنجاکه میزان پراکنش لاله واژگون در استان اندک است، بنابراین، این گیاه جزو گیاهانی در این استان محسوب می‌شود که برداشت آنها ممنوع است.

به گفته نصرتی، مساحت این ذخیره‌گاه در استان کمتر از 10 هکتار است البته حفاظت از این گیاه نیاز به تخصیص اعتبارات ریالی دارد که طی سال‌های گذشته اعتبار خاصی برای حفاظت آن اختصاص نیافته بود. این در حالی است که اختصاص این اعتبار سبب می‌شود تا این اداره کل بتواند اقداماتی همچون خرید پیاز این گیاه را برای توسعه سطح پوشش آن در این استان و تبدیل آن به چشم‌اندازی زیبا برای جذب توریست انجام دهد.وی یادآور شد: لاله واژگون علاوه بر ارزش تفرجگاهی و ایجاد چشم‌انداز قابل توجه، برای حفظ پوشش گیاهی و تامین علوفه خوراک دام نقش داشته و دارای ارزش دارویی نیز است.

نصرتی با ذکر این‌که محل رویش این گیاه طی دو سه سال گذشته مختص استان چهارمحال و بختیاری و استان‌های غربی و جنوبی کشور تلقی می‌شده است، ادامه داد: این در حالی است که مناطقی از خراسان شمالی از قبیل کوه‌های خمبی و سرای در شهرستان گرمه، قسمت‌های غربی کوه آلاداغ، منطقه جوزک، کوه پلنگ و بزداغی در مانه و سملقان، کوه بهار و سالوک در جاجرم، قسمت‌هایی از کوه اسدلی در بجنورد و کوه تکل قز در نوار مرزی راز و جرگلان محل رویش این گل است.

این مسئول در باره گل‌های لاله واژگون روییده شده در استان‌های غربی و جنوبی کشور با منطقه خراسان شمالی اظهار کرد: گل‌های روییده شده در خراسان شمالی به رنگ صورتی مایل به زرد هستند این در حالی است که گل‌های روییده شده در استان‌های جنوبی و غربی به رنگ قرمز و زرد خالص هستند.

وی درباره خواص دارویی این گیاه تصریح کرد: پیاز خشک و خرد شده این گیاه به‌صورت جوشانده برای درمان دل‌پیچه، بی‌خوابی نوزادان و رفع تشنگی موثر است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها