علی افراز از فردیس: از کجا بفهمم سرعت اینترنت ای‌.دی.‌اس ال که از آن استفاده می‌کنم چقدر است؟
کد خبر: ۶۵۳۹۰۲

بسیاری از شرکت‌های ارائه‌کننده اینترنت پرسرعت در سایت اینترنتی خود سرویسی را برای تست سرعت اینترنت در اختیار شما قرار می‌دهند. علاوه بر این شما می‌توانید با مراجعه به هریک از لینک‌های زیر به تست سرعت اینترنت خود بپردازید:

http:‌/‌‌/‌ist.matma.ir

http:‌/‌‌/‌www.speedtest.net

داریوش از شیراز: سوال اول این‌که آیا نسخه اندرویدی نرم‌افزار ردتماس‌ها و پیامک‌ها وجود دارد؟

سوال دوم باتوجه به این‌که با روت کردن، گارانتی دستگاه باطل می‌شود، آیا راهی وجود دارد که بدون روت کردن گوشی نرم‌افزاری برای پنهان کردن آیکون‌ها در گوشی نصب کنیم؟

در مورد سوال اول می‌توانید از مطلب بهترین‌ها برای رد تماس در اندروید در کلیک تاریخ چهاردهم مهر 1392 کمک بگیرید. (با مراجعه به بخش نشریات روزنامه جام‌جم و انتخاب ویژه‌نامه کلیک می‌توانید شماره موردنظر را از آرشیو آنلاین دریافت کنید).

برای پرسش دوم شما، متاسفانه برنامه‌ای که بدون نیاز به روت کردن قادر به انجام این کار باشد طراحی نشده است؛ اما چنانچه قصد دارید مانع اجرای برخی نرم‌افزارها روی دستگاه خود شوید، می‌توانید از نرم‌افزار Smart AppLock کمک بگیرید. با استفاده از این برنامه می‌توانید روی نرم‌افزارهای موردنظرتان رمز عبور ایجاد کرده و مانع اجرای آنها توسط افراد غیرمجاز شوید.

http:‌/‌‌/‌press.jamejamonline.ir

Smart AppLock: http:‌/‌‌/‌goo.gl‌/‌GUvk3Q

مهدی مداحی از تکاب: مدتی است که رایانه‌ام هر دو ساعت یک‌بار به‌طور خودکار ریستارت می‌کند. تنظیمات بایوس را چک کردم و مشکلی نداشت. برخی می‌گویند پردازشگر مرکزی (CPU) داغ می‌کند اما با نرم‌افزار Speed Fan دمای آن را بررسی کردم و مشکلی وجود نداشت. آیا مشکل می‌تواند مربوط به پاور باشد؟

ای‌کاش سیستم‌عامل دستگاه را نیز قید کرده و می‌گفتید اغلب در چه شرایطی رایانه شما ریستارت می‌شود.

همان‌طور که اشاره کردید مشکل می‌تواند از بایوس، حرارت زیاد پردازشگر مرکزی و حتی منبع تغذیه باشد. باتوجه به تست دو مورد اول پیشنهاد می‌کنیم بایوس رایانه را به‌روز کنید. پس از آن دقت کنید بین زمان ریستارت‌ها وجه مشترکی یافت می‌کنید یا خیر؟ به‌عنوان مثال ممکن است ریستارت شدن‌ها زمانی رخ دهد که پردازش‌های سنگینی روی دستگاه اجرا می‌شود که در این شرایط مشکل می‌تواند ناشی از منبع تغذیه یا حتی رم دستگاه باشد. گاهی اوقات نیز آلوده شدن رایانه به ویروس، تداخل دو نرم‌افزار با یکدیگر، نبود سازگاری یک برنامه با سیستم‌عامل و موارد سخت‌افزاری از جمله حافظه رم (دو رم با مدل‌های مختلف روی یک رایانه و نبود ‌سازگاری مناسب رم‌ها توسط مادربورد) می‌توانند موجب بروز این مشکل شوند.

محمدحسین فیاض‌مهر از اهواز: چند مشکل عجیب برای لپ‌تاپم بعد از تعویض ویندوز به‌وجود آمده است. وقتی می‌خواهم امتیاز سیستم را بگیرم با پیغام خطا مواجه می‌شوم. گاهی اوقات آیکون برنامه‌ها به‌هم می‌ریزند و گاهی نیز تم‌ها و بک‌گراندها اصلا نمایش داده نمی‌شوند. میزان حافظه رم نیز کاهش یافته است!

متاسفانه شما مدل دقیق لپ‌تاپ خود را ذکر نکردید، اما باتوجه به مشکل‌هایی که عنوان کردید، احتمال می‌دهیم رایانه شما مجهز به دو کارت گرافیک باشد و اکنون کارت گرافیک داخلی آن فعال شده و مقداری ازحافظه رم نیز به آن اختصاص یافته است. همچنین درایور مناسب نیز روی دستگاه نصب نشده و به همین دلیل علاوه بر این مشکلات، تاچ‌پد نیز بلا استفاده است (موارد بسیار از عملکرد نادرست تاچ‌پد هنگام نصب درایور اشتباه کارت گرافیک گزارش شده است). به کنترل پانل رفته و در بخش Programs and Features فهرست برنامه‌های نصب شده را به دقت بررسی کرده و چنانچه به مورد مشکوکی در رابطه با تاچ‌پد یا گرافیک دستگاه برخوردید، آن را حذف کنید.

علاوه بر موارد فوق، به‌روز بودن بایوس را نیز بررسی کرده و در صورتی‌که Codec‌های صوتی و تصویری یا برنامه‌های پخش موزیک و ویدئو روی رایانه نصب کرده‌اید نیز حذف و تغییرات را مشاهده کنید.

به احتمال زیاد فایل‌های موجود در مسیر زیر نیز روی رایانه شما با مشکل مواجه هستند و با جستجو در اینترنت می‌توانید روش رفع مشکل مربوط به این فایل‌ها را ریافت کنید:

C:|Windows|Performance|WinSAT

سعید کریمی: من بتازگی ویندوز 8 روی سیستم نصب کردم، ولی بعد از دو هفته دیدم به‌طور خودکار 16 گیگابایت به حجم اشغال شده درایو C افزوده شده است. وقتی جستجو کردم متوجه فایل‌هایی در مسیر زیر شدم:

Users|Default|AppData|Local|Temp

در ضمن تمام پوشه‌ها پنهان بودند و هر کاری هم کردم نتوانستم آن را حذف کنم.

پوشه Temp محلی برای ذخیره‌سازی فایل‌های موردنیاز سیستم‌عامل و نرم‌افزارهای دیگر به‌صورت موقت است. گاهی اوقات این فایل‌ها حذف نمی‌شوند و به مرور زمان حجم زیادی را به خود اختصاص می‌دهند. شما می‌توانید برای آزادسازی فضای اشغال شده توسط فایل‌های موجود در این پوشه، آنها را حذف کنید. برای این کار کافی است در صفحه شروع عبارت %temp% را وارد کنید تا به مسیری که عنوان کردید، هدایت شوید. سپس فایل‌ها را انتخاب و آنها را حذف کنید.

توجه داشته باشید که گاهی اوقات ممکن است یک یا چند فایل توسط سیستم‌عامل یا یک نرم‌افزار دیگر در حال استفاده باشند و نتوانید آن را حذف کنید. در این شرایط می‌توانید با صرف‌نظر از آن فایل، فایل‌های دیگر را حذف کرده و به این ترتیب عملیات حذف نیز به‌طور کامل انجام خواهد پذیرفت.

از نرم‌افزارهای مختلفی همچون CCleaner نیز می‌توانید برای انجام این کار کمک بگیرید:

http:‌/‌‌/‌www.piriform.com‌/‌ccleaner

محمد رضایی: من چند وقت پیش ویندوز لپ‌تاپ را ریکاوری کردم و مثل همیشه با نرم‌افزار آکرونیس پارتیشن‌بندی را انجام دادم. ولی حالا با بالا آمدن ویندوز درایوی با نام Q دارم که نه حجمی دارد و نه می‌توانم وارد آن بشوم. در ضمن این درایو گاهی اوقات وجود دارد و گاهی اوقات وجود ندارد!

ظاهر شدن درایو Q در ویندوز به‌دلیل نصب شدن نرم‌افزار آفیس ویرایش Click-to-Run است. این درایو یک محیط مجازی برای شبیه‌سازی اجرای این نسخه از آفیس است و شما نمی‌توانید آن را حذف و پنهان کرده یا حتی به آن وارد شوید. چنانچه قصد استفاده از این نسخه را ندارید و اشتباهی این نسخه را روی رایانه نصب کرده‌اید، ‌باید ابتدا به کنترل پانل مراجعه کنید و در بخش Programs and Features نرم‌افزار Microsoft Office Click-To-Run 2010 را انتخاب و با کلیک روی Uninstall آن را از روی رایانه حذف کنید. در ادامه می‌توانید هریک از نسخه‌های موردنظر از این برنامه را مجددا روی رایانه نصب کنید.

الیاس ادیب از رشت: من لپ‌تاپ اچ‌پی مدل 6190Se ـ 6 pavilion dv دارم که به درایو نوری بلوری مجهز است. مدتی است که هنگام رایت سی‌دی معمولی یا دی‌وی‌دی 8.5 گیگابایتی با خطای زیر مواجه می‌شوم اما دی‌وی‌دی 4.7 گیگابایتی را براحتی رایت می‌کنم. با تغییر برنامه و حتی تغییر ویندوز هم مشکل رفع نشده است.

A "medium error" occurred while recording a cd‌/‌dvd‌/ ‌blu-ray disc

باتوجه به این‌که تغییر نرم‌افزار رایت و تعویض ویندوز نیز مشکل را حل نکرده است، باید به موارد سخت‌افزاری توجه شود. مشکل شما می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد که در ادامه آنها را فهرست می‌کنیم و ‌باید تک به تک هریک از آنها را بررسی کنید تا مشکل را بیایید:

ـ از سرعت رایت کمتری استفاده کنید.

ـ دیسک‌های خام خود را تغییر دهید؛ زیرا برخی درایوهای نوری با برخی مدل‌های دیسک خام مشکل دارند. ممکن است اکنون فقط دیسک‌های خام 4.7 گیگابایتی شما با درایو نوری سازگار باشد.

ـ نسخه firmware درایو نوری را به‌روز کنید. سایت سازنده درایو نوری خود را پیدا کرده و با مراجعه به آن، نسخه‌ به‌روز شده از firmware را دانلود و درایو را به‌روز کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها