افشای اسرار باند مخوف

«باید همسرم هم ماشین را ببیند»، مرد جوان نگاهی به صاحب خودرو انداخت و برای آن‌که او را مجاب کند، ادامه داد: می‌دانید خانم‌ها نظر قطعی را می‌دهند. صاحب خودرو چاره‌ای جز قبول این موضوع نداشت و حرف خریدار جوان تا حدودی منطقی به نظر می‌رسید. مرد جوان مسیرش را تغییر داد و به طرف خانه‌اش رفت.
کد خبر: ۶۴۸۰۹۵
افشای اسرار باند مخوف

دقایقی بعد مقابل خانه‌ای نگه داشت و زنی را که منتظر ایستاده بود، سوار کرد اما هنوز لحظاتی از سوار شدن زن جوان نگذشته بود که او سلاح خود را به طرف صاحب خودرو گرفت و با لحنی خشن گفت: از ماشین پیاده شو، صاحب خودرو که از دیدن سلاح شوکه شده بود، خواست چیزی بگوید که زن جوان ادامه داد: اگر می‌خواهی بلایی سرت نیاید، بهتر است پیاده شوی. دوست ندارم حرفم را دوبار تکرار کنم. صاحب خودرو که تا آن لحظه تصور می‌کرد زوج جوان خریداران خودرویش هستند، بناچار از خودروی پژویش پیاده شد و سارقان مسلح محل را با سرعت سرسام‌آوری ترک کردند.

طرح شکایت

مرد جوانی اوایل بهمن امسال به اداره آگاهی زاهدان مراجعه و از سرقت خودرویش شکایت کرد. او به پلیس گفت: مدتی بود می‌خواستم خودروی پژویم را بفروشم، برای همین تصمیم گرفتم در روزنامه آگهی دهم. با چاپ آگهی در روزنامه، تماس‌های زیادی با من گرفته شد و از میان آنها مرد جوانی با گرفتن نشانی، برای دیدن خودرو سراغم آمد. مرد جوان بعد از دیدن خودرو گفت خریدار است و برای اطمینان می‌خواهد با ماشین گشتی بزند. من هم از همه جا بی‌خبر، همراه وی سوار خودرو شدم. البته او رانندگی می‌کرد. بعد از طی مسافتی او از من خواست خودرو را به همسرش نشان دهیم. می‌گفت نظر همسرش در این ارتباط، شرط است. من هم پذیرفتم اما پس از این‌که زن جوان سوار خودرو شد، با تهدید سلاح از من خواست خودرو را به آنها تحویل دهم. من هم چاره‌ای جز تسلیم شدن نداشتم؛ چون هر لحظه ممکن بود او شلیک کند و مرا به قتل برساند.

سرقت‌های سریالی

در پی شکایت مرد جوان، تحقیقات کارآگاهان برای دستگیری زوج مسلح آغاز و شماره پلاک خودروی سرقتی به واحدهای گشت پلیس آگاهی اعلام شد. از طرفی با چهره‌نگاری از متهمان فراری بررسی‌ها ادامه یافت تا این‌که شکایت‌های مشابه دیگری به پلیس اعلام شد؛ شکایت‌هایی که نشان می‌داد سه مرد و یک زن با عنوان خریدار یا مسافر سوار خودروها می‌شوند و با تهدید سلاح دست به سرقت می‌زنند. از آنجا که شیوه متهمان برای ارتکاب جرم کاملا حرفه‌ای بود، کارآگاهان مطمئن شدند اعضای یک باند پشت پرده این دزدی‌ها قرار دارند.

کارآگاهان که چهره فرضی متهمان را با کمک مالباختگان ترسیم کرده بودند، سراغ آلبوم تصاویر متهمان سابقه‌دار رفتند و پس از جستجو، هویت متهمان فراری را شناسایی کردند. تحقیقات نشان می‌داد سه مرد خشن که در این دزدی‌ها دست داشتند، متهمان سابقه‌داری هستند که قبلا به اتهام سرقت به زندان افتاده‌اند.

هویت متهمان

رئیس پلیس آگاهی استان سیستان و بلوچستان درباره این پرونده می‌گوید: با شناسایی هویت متهمان، بررسی‌ها برای مشخص شدن مخفیگاه اعضای این باند ادامه یافت و کارآگاهان موفق شدند شماره پلاک خودروی متهمان را شناسایی کنند اما متهمان که از این موضوع باخبر شده بودند، پا به فرار گذاشتند و به شهرستان ایرانشهر رفتند. این در حالی بود که ما آنها را زیر نظر داشتیم و مسیر فرارشان را ردزنی کرده بودیم. به همین دلیل موضوع پس از هماهنگی‌های قضایی با بازپرس پرونده، به پلیس آگاهی شهرستان ایرانشهر اعلام شد.

سرهنگ عطار ادامه می‌دهد: از آنجا که احتمال می‌رفت سارقان مسلح باشند و در صورت مواجهه با ماموران، برای فرار از اسلحه استفاده کنند، تدابیر لازم امنیتی در نظر گرفته شد و در نهایت کارآگاهان پلیس این شهرستان موفق به شناسایی خودروی متهمان شدند و با محاصره خودرو، هر چهار متهم این باند به دام افتادند و به اداره آگاهی زاهدان انتقال یافتند.

باند ستاره

سردسته این باند در تحقیقات به پلیس گفت: در زندان با همدستانم آشنا شدم و بعد از آزادی، تصمیم گرفتیم به شیوه‌ای دیگر سرقت‌هایمان را انجام دهیم. سه ماه قبل، با چهارمین عضو گروه که زن جوانی است و از اقوام دور ماست، آشنا شدم. زمانی که زن جوان که ستاره نام داشت، از نقشه‌های ما باخبر شد، قبول کرد در این سرقت‌ها با ما همدستی کند. از آنجا که اسم همدست ما ستاره بود، اسم باند را ستاره گذاشتیم و سرقت‌هایمان را آغاز کردیم.

او ادامه داد: حدود یک ماه قبل، سرقت‌هایمان را آغاز کردیم. ما به دو شیوه سوژه‌هایمان را شناسایی می‌کردیم. اولین شیوه، از طریق جراید و آگهی‌های فروش بود. با دیدن سوژه‌ای مناسب با مالباخته قرار می‌گذاشتیم و بعد از دیدن ماشین به این بهانه که همسرم باید نظر نهایی را بدهد، ستاره وارد ماجرا می‌شد و سرقت‌های مسلحانه را انجام می‌دادیم. شیوه دوم به این صورت بود که به عنوان مسافر، چهار نفری خودرویی را دربست کرایه و با تهدید سلاح راننده را از خودرو پیاده می‌کردیم و دست به سرقت می‌زدیم. در تمام این سرقت‌ها ستاره، سلاح همراه داشت و مواظب بود کسی برای ما مزاحمت ایجاد نکند، همیشه او بود که راننده‌ها را با سلاح تهدید و آنها را مجبور می‌کرد خودروهایشان را در اختیار ما قرار دهند. البته غیر از سلاح، چاقو و شوکر نیز همراه داشتیم. در هیچ کدام از سرقت‌هایمان به مالباخته آسیبی نرسید ولی اگر آنها مقاومت می‌کردند، ممکن بود با آنها درگیر شویم. بعد از سرقت خودرو، آن را به شهرهای مرزی می‌بردیم و می‌فروختیم. خودروها را معمولا پنج میلیون تومان می‌فروختیم و پول را میان اعضای باند تقسیم می‌کردیم. معمولا پولی را که از این سرقت‌ها به‌دست می‌آمد، خرج مواد می‌کردیم. البته یک بار با فروش یکی از خودروهای مسروقه، برای خودمان ماشینی خریدیم.

متهم جوان گفت: بعد از یک مدت به این نتیجه رسیدیم که از راه سرقت خودرو، پول خوبی به‌دست نمی‌آید. به همین دلیل به دنبال شیوه جدیدی بودیم تا راحت‌تر و بیشتر پول گیر بیاوریم. نقشه‌ای که به ذهن‌مان رسید، آدم‌ربایی بود. با گروگانگیری می‌توانستیم پول زیادی به جیب بزنیم. به همین سبب به دنبال سوژه‌های مناسب گشتیم. باید افرادی را پیدا می‌کردیم که از نظر مالی وضع خوبی داشتند تا با گروگان گرفتن آنها، به پول خوبی برسیم. در تحقیقات‌مان دو سرمایه‌گذار را در شهرستان زاهدان و چابهار شناسایی کردیم، حتی نقشه گروگانگیری را هم کشیده و آنها را زیر نظر گرفته بودیم اما درست زمانی که همه کارها انجام شده و قرار بود دست به گروگانگیری بزنیم، توسط پلیس شناسایی شدیم و به دام افتادیم.

رئیس پلیس آگاهی استان سیستان و بلوچستان در این باره می‌گوید: با دستگیری هر چهار متهم پرونده، تحقیقات برای شناسایی جرایم احتمالی آنها ادامه دارد. در مخفیگاه متهمان یک قبضه سلاح کلاشینکف و یک کلت کمری، چاقو و اسپری کشف شد. همچنین متهمان این پرونده که اعتیاد به مواد مخدر صنعتی از نوع شیشه دارند، با قرار بازداشت موقت روانه زندان شدند./ ضمیمه تپش

مرجان رضایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها