یک دستگاه خودپرداز برای هر 20هزار کارت اعتباری

استاندارد جهانی موجود برای دستگاه های خودپرداز به ازای هر هزار کارت صادر شده، یک دستگاه است که تقریبا در ایران به ازای هر بیست هزار کارت اعتباری، یک دستگاه وجود دارد.
کد خبر: ۶۴۵۶۹۶
یک دستگاه خودپرداز برای هر 20هزار کارت اعتباری

در کشور در حال حاضر 30هزار دستگاه وجود دارد که با توجه به کارت‌های موجود 40هزار دستگاه دیگر نیز لازم است، یعنی کشورمان برای رسیدن به شرایط ایده آل باید مجهز به 70 هزار دستگاه خودپرداز باشد.

نمونه های خارجی دستگاه های خودپرداز قیمتی از ۱۱هزار دلار به بالا را به خود اختصاص داده است و با توجه به عمر مفید 10 ساله این دستگاه ها، باید چرخه دستگاه های خدمات بانکی هر ده سال یکبار دست به بازسازی و نوسازی مجموعه خود بزند.

بر اساس آمار منتشره از سوی بانک مرکزی و با توجه به جمعیت 75 میلیونی کشور هر ایرانی به طور متوسط 3.4 کارت بانکی در جیب دارد.

همچنین بر اساس تعداد 24 میلیون سرپرست خانواری که منطبق با آمار یارانه بگیرهای کشور است به طور متوسط برای هر سرپرست خانوار 10.5 کارت وجود دارد.این به معنای آن است که هر سرپرست خانوار تقریبا در بیش از یک سوم بانک های کشور دارای حساب است.

به تعبیر دیگر در 11 بانک از 31 بانک دارای حساب است. اگر چه بخشی از این کارت‌ها یعنی 77 میلیون کارت هدیه است اما با کسر این تعداد نیز هر سرپرست خانوار در هفت بانک یا شعبه دارای حساب است.

به طور متوسط به ازای هر دوهزار و ۳۰۰ نفر یک خودپرداز وجود دارد. همچنین بر اساس وجود ۱۳۳۱ شهر موجود در کشور در هر شهر ۲۵ خودپرداز نصب شده است.

بنا به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، تعداد کارت‌های صادر شده از سوی 24 بانک و موسسه از 31 بانک و موسسه های مجاز به حدود 262 میلیون و 227 هزار فقره رسیده است.

این تعداد کارت صادره نسبت به سال قبل 24 درصد رشد کرده است. همچنین تعداد خودپرداز منصوبه در کشور از سوی 24 بانک مورد اشاره بالغ بر 32 هزار و 695 دستگاه است که نسبت به سال قبل 13 درصد رشد را نشان می دهد.(خبرگزاری دانا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها