بارش برف سنگین در استان‌های شمالی طی روزهای اخیر علاوه بر خسارات سنگین به دیگر بخش‌ها، خسارات میلیاردی را نیز به بخش‌های کشاورزی، باغداری و دامداری این استان‌ها وارد کرده است که با توجه به شرایط یخبندان طی روزهای آینده و به گفته مسئولان مربوط، میزان این خسارات افزایش چشمگیری خواهد یافت.
کد خبر: ۶۴۳۳۴۲
خسارت‌ میلیاردی برف به کشاورزان شمالی

به گفته مسئولان دو استان گیلان و مازندران، بارش برف دو تا سه متری در این استان‌ها، هم‌اکنون بسیاری از باغ‌های مرکبات را زیر برف مدفون کرده و موجب شکستگی و یخ‌زدگی شاخه‌ها، ساقه‌ها و جوانه‌های درختان شده و خسارات زیادی را به باغداران، دامداران و گلخانه‌داران این استان‌ها وارد کرده است.

مسئولان بخش کشاورزی این دو استان، با اشاره به آغاز یخبندان پس از قطع بارش برف در این مناطق تاکید می‌کنند: خسارت اصلی و عمده‌ای که شامل سرمازدگی و یخ‌زدگی است، از این پس به این بخش‌ها وارد خواهد شد، بنابراین کشاورزان و باغداران باید بیش از پیش به توصیه کارشناسان مبنی بر جلوگیری از یخ‌زدگی درختان خود عمل کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان با اشاره به وجود حدود 11 هزار هکتار باغ مرکبات در این استان به جام‌جم می‌گوید: 30 درصد از این میزان مربوط به باغ مرکبات بومی و محلی و دیررس است که هنوز برداشت نشده بود و اکنون کاملا از بین رفته است، اما 70 درصد بقیه که شامل مرکبات تجاری و قابل ارائه به بازار همچون تامسون است، پیش از این چیده و وارد بازار یا انبارها شده است.

علیرضا شعبان‌نژاد با بیان این‌که پیش‌بینی اولیه ما از میزان خسارات وارده به بخش کشاورزی و دامداری،‌ حدود 50 میلیارد تومان است، می‌افزاید: متاسفانه سقف تعدادی از مرغداری‌ها، واحدهای دامی سبک و سنگین و گلخانه‌های استان طی روزهای گذشته فروریخته و بیش از هزار رأس دام سبک و سنگین تلف شده و بیش از 1900 کلونی زنبور عسل نیز آسیب دیده است.

مدیر جهاد کشاورزی گیلان درباره نحوه پرداخت خسارت به باغداران و دامداران خسارت‌زده استان خاطرنشان می‌کند: برخی از این قشر بیمه هستند که خسارت خود را از طریق سازمان‌های بیمه دریافت می‌کنند، اما برای آن گروهی که بیمه نیستند، تلاش و پیگیری خواهیم کرد که از طریق ستاد حوادث، خسارت خود را دریافت کنند.

خطر سرمازدگی شدید درختان

وی با تاکید بر این‌که با آغاز یخبندان از امروز در استان، خطر سرمازدگی درختان و واحدهای دامداری و گلخانه‌ای را تهدید می‌کند،‌ به باغداران توصیه اکید می‌کند که با آتش زدن سرشاخه‌ها و ایجاد دود با مواد دودزا، از سرمازدگی و یخ‌زدگی درختان جلوگیری کنند، ضمن این‌که برف را به هیچ عنوان از سرشاخه‌ها پاک نکنند، زیرا برف مانند عایقی از یخ زدن شاخه‌ها و درختان جلوگیری می‌کند.

شعبان‌نژاد در عین حال یادآور می‌شود:‌ برف سوای خساراتی که به بار می‌آورد، برای همه بخش‌ها مفید است و موجب خوشحالی کشاورزان و باغداران می‌شود، زیرا علاوه بر تقویت منابع آبی زیرزمینی،‌ باعث از بین رفتن آفات درختان مرکبات،‌ باغ‌های چای و مزارع بویژه مزارع برنج می‌شود.

در همین زمینه علی محرر، رئیس سازمان چای نیز یادآور می‌شود: با توجه به این‌که باغداران چای اکنون در حال آماده‌سازی باغ‌های خود هستند، برف سنگین روزهای اخیر نمی‌تواند به باغ‌ها آسیب برساند و در نهایت چند روز عملیات بهزراعی آنها را به تاخیر می‌اندازد، این در حالی است که برف و سرمای شدید ناشی از آن می‌تواند آفات باغ‌های چای را از بین ببرد و از این جهت برف روزهای اخیر به نفع چایکاران تمام شده است.

خسارت‌ 8500 میلیارد ریالی در مازندران

مسئولان سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز از برآورد خسارت اولیه 2800 میلیارد ریالی به بخش کشاورزی این استان و پیش‌بینی افزایش آن تا سقف 8500 میلیارد ریال خبر می‌دهند. سخنگوی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان این‌که این آمار به دلیل بسته بودن را‌ه‌های روستایی و دسترسی نداشتن به کشاورزان و دامداران، نهایی نیست و آمار دقیق در روزهای آینده برآورد و اعلام خواهد شد،‌ می‌گوید: در بخش باغداری، تاکنون به 23 درصد از باغ‌های بارده استان که شامل 20 هزار هکتار می‌شود، خسارت وارد شده است و 5700 هکتار از باغ‌های جدیدالاحداث و زیر پنج سال (نهال) نیز که به مرحله باردهی نرسیده بود،کاملا از بین رفته است که خسارات وارده در این دو بخش 1430 میلیارد ریال برآورد می‌شود.

مهدی خلیلی در گفت‌وگو با جام‌جم می‌افزاید: 10 درصد از محصول پرتقال استان نیز که شامل 180 هزار تن می‌شود، هنوز برداشت نشده و کاملا از بین رفته است.

به گفته وی، در بخش زراعت کشت گندم،‌ جو و کلزا را داشتیم که این محصولات در برابر سرما مقاوم است و برف برای آنها همچون عایق عمل می‌کند، بنابراین خسارتی به این بخش وارد نشده است.

مدیر روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی مازندران با اشاره به این‌که به فضای گل و گیاه در مناطق غربی استان چه در فضای باز و چه بسته مانند گلخانه‌ها و گل‌های زنبق و نرگس و مرغداری‌ها به دلیل قطعی برق، خسارت زیادی وارد شده است، تاکید می‌کند: بخش زیادی از خسارت‌ها مثل شکستگی شاخه‌ها و تنه درختان و کاهش باردهی آنها خود را در روزها و سال‌های آینده نشان می‌دهد، ضمن این‌که با توجه به شروع یخبندان، خسارت‌های جدید و زیادی نیز از این پس دامن کشاورزان و باغداران را خواهد گرفت؛ زیرا برف خیلی خسارت‌زا نیست و خسارت اصلی را سرما به باغ‌ها و مزارع وارد می‌کند.

خلیلی با بیان این‌که طی روزهای گذشته در فریدونکنار در یک واحد شالیکوبی، 300 کیسه برنج دچار آبگرفتگی شد و ازبین رفت، درباره آخرین وضع دامداری که با یکهزار راس دام در سرما و برف غرب استان مازندران گرفتار شده است، یادآور می‌شود: به دلیل برف شدید خبری از خانواده قنبری در دست نیست و غیر از مشکلی که برای خانواده قنبری به وجود آمده است، اکنون 20 دامدار با3000 راس در منطقه چالوس در خطر سرما و کمبود آذوقه قرار دارند.

دستور رئیس‌جمهور برای بررسی خسارات

در همین حال سخنگوی دولت از دستور رئیس‌جمهور به دستگاه‌های ذی‌ربط برای تهیه گزارشی از خسارت‌های واردشده به بخش‌های کشاورزی، صنعتی، امکانات عمومی و خانه‌های مردم در استان‌های گیلان و مازندران خبر داد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، محمدباقر نوبخت با بیان این‌که اکنون وزیران نیرو و راه و شهرسازی در این مناطق هستند تا امدادرسانی به مردم را بررسی کنند، افزود: با توجه به همکاری بسیار مجدانه همه نهادها و ارگان‌ها می‌توان پیش‌بینی کرد که امدادرسانی به استان‌های شمالی تا یکی دو روز آینده به پایان برسد و مرحله دوم یعنی جبران خسارت‌های وارد شده به بناها و تاسیسات آغاز شود.

به گفته وی، قرار شده است حضور مسئولان کشوری در جمع مردم استمرار یابد تا در فرصت کوتاه، برای جبران خسارت‌ها اقدام شود.

در همین زمینه عباس کشاورز، معاون وزیر جهاد کشاورزی نیز از حمایت کامل از کشاورزان استان‌های شمالی کشور که در پی بارش برف دچار خسارت شده‌اند، خبر می‌دهد و می‌گوید: پیگیر پرداخت خسارت به کشاورزان آسیب‌دیده هستیم و پس از محاسبه دقیق خسارت کشاورزان آسیب‌دیده، از آنان حمایت خواهیم کرد.

فاطمه مراد زاده / گروه ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها