رئیس سازمان مدیریت بحران کشور خبر داد:

اختصاص تسهیلات برای جبران خسارت برف در استان‌های شمالی

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان این‌که بنیاد مسکن مرحله ارزیابی خسارت‌های منازل مردم در استانهای گیلان و مازندارن را از دیروز آغاز کرده است گفت: بر اساس ضوابط دولت، تسهیلات بلاعوض و وام‌های کم بهره برای جبران خسارت در نظر گرفته می‌شود.
کد خبر: ۶۴۳۵۷۱
اختصاص تسهیلات برای جبران خسارت برف در استان‌های شمالی

به گزارش واحد مرکزی خبر، گفت‌وگوی ویژه خبری چهارشنبه شب شبکه دو سیما به بررسی آخرین وضعیت امدادرسانی به مناطق برف زده استان‌های گیلان و مازندران اختصاص داشت. حسن قدمی در این برنامه، بارش این میزان برف را در استان‌های شمالی کشور در پنجاه سال گذشته بی سابقه دانست.

امکانات ما در کشور برای مقابله با برف تا حداکثر ارتفاع 50 سانتی‌متری است

وی با اشاره به این‌که بلافاصله پس از این بحران کارگروههای مربوط با همکاری وزارتخانه‌های کشور، راه و شهرسازی و نیرو تشکیل شد گفت: امکانات ما در کشور برای مقابله با برف تا حداکثر ارتفاع چهل یا پنجاه سانتی متری است و اگر این برف بیشتر از یک یا یک و نیم متر افزایش یابد این امکانات پاسخگو نخواهد بود و در امداد رسانی و خدمات مشکل به وجود می‌آید.

وی همچنین علت تاخیر در امدادرسانی و کمک به مردم را پاسخگو نبودن امکانات در چنین مواقع بحرانی دانست و گفت: باید بحرانها و حوادث را با تجهیزات و امکاناتی که در اختیار داریم بسنجیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این‌که بیشتر مشکل مردم در استانهای شمالی کشور رفع شده است، تصریح کرد: در این استان‌ها از نظر گاز مشکل زیادی نداریم و بیشتر مشکل مربوط به برق است.

همه شهرها و روستاهای مازندران آب و برق دارند

همچنین فلاح جلودار، استاندار مازندران در این برنامه در گفت‌وگوی تلفنی با تاکید بر این‌که اکنون مشکلی در این استان وجود ندارد گفت: همه شهرها و روستاهای مازندران برق، آب و گاز دارند و تقریبا همه شبکه‌های راه روستایی بازگشایی شده است و بقیه راههای روستاها فردا بازگشایی خواهند شد.

رئیس پلیس راهور ناجا هم در این برنامه در گفت‌وگوی تلفنی با اشاره به این‌که همه راههای مواصلاتی به استان مازندران باز است گفت:تعدادی از راههای روستایی در دامنه‌های البرز، جواهرده، و ارتفاعات دو هزار و سه هزار و عباس آباد به کلاردشت بازگشایی شده است.

بسیاری از روستاها در محاصره برف هستند

سردارمومنی با اشاره به این‌که مشکل راه‌های روستایی همچنان به قوت خود باقی است به هموطنان توصیه کرد: از سفر غیر ضروری به غرب استان مازندران و استان گیلان خودداری کنند زیرا هنوز شرایط بحرانی است و بسیاری از روستاه‌ها در محاصره برف هستند.

فرمانده سپاه کربلای استان مازندران نیز در این برنامه در گفت‌وگوی تلفنی با اشاره به این‌که راه‌های اصلی 70 روستا در این استان بازگشایی شده است افزود: راه‌های اصلی 40 روستای باقیمانده نیز تا فرداشب بازگشایی می‌شود.

سردار محمدتقی شاهچراغی با اشاره به این‌که مشکلات مربوط به آب، برق و گاز حل شده است افزود: در ادامه، بازگشایی راه‌های اصلی و فرعی را انجام خواهیم داد.

استاندار گیلان نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه با اشاره به این‌که دو روز پیش از بارش برف در این استان ستاد بحران را تشکیل دادیم،گفت: به رغم بارش برف بی سابقه که ارتفاع آن به 180 تا 250 سانتی متر رسید توانستیم مردمی را که در بیش از هزار خودرو گرفتار شده بودند در همان ساعت‌های نخست بارش برف، نجات دهیم.

محمدعلی نجفی افزود: اکنون راه‌های کمتر از 30 روستا در استان گیلان دچار مشکل است که تا ساعت 5 صبح فردا بیشتر آن بازگشایی می‌شود.

وی گفت: تعداد اندکی از راه‌های روستاهای کم جمعیت در مناطق ییلاقی استان همچنان دچار مشکل خواهند بود که آنها نیز تا سه روز آینده بازگشایی می‌شوند.

اسکان موقت 7 هزار نفر

در ادامه برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به این‌که هماهنگی میان دستگاه‌های مربوط کمک رسان خوب بوده است گفت: نیروهای هلال احمر در این حوادث به حدود 35 هزار و 800 نفر امدادرسانی کردند که نیمی از آن مربوط به استان مازندران بودند.

قدمی افزود: در این حوادث حدود هفت هزار نفر اسکان موقت داده شدند.

تسهیلات بلاعوض و وام‌های کم بهره برای جبران خسارت

وی درباره نحوه کمک دولت در جبران خسارت مردم گفت: بنیاد مسکن میزان خسارت وارده به منازل و جهاد کشاورزی میزان خسارت به باغات و کشاورزی مردم را بررسی و ارزیابی می‌کنند.

قدمی افزود: شرکت‌های بیمه خسارت آنهایی را که بیمه هستند پرداخت می‌کنند و درباره بقیه پس از برآورد نهایی در هیات دولت تصمیم گیری می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان این‌که بنیاد مسکن مرحله ارزیابی خسارت‌های منازل مردم را از دیروز آغاز کرده است گفت: بر اساس ضوابط دولت، تسهیلات بلاعوض و وام‌های کم بهره برای جبران خسارت در نظر گرفته می‌شود.

وی، انجام اقدامات پیشگرانه مانند تعریض راه ها، رودخانه‌ها و دیواره سازی را در کاهش خسارات ناشی از حوادث طبیعی بسیار مهم دانست و افزود: متاسفانه در سال‌های گذشته بیشتر بر روی مقابله با حوادث کار شد تا پیشگیری از آن.

ناخدایکم عرشه افشین رضایی حداد فرمانده ناوگان شمال و ارشد نظامی آجا در استان گیلان هم در این برنامه در گفت‌وگوی تلفنی گفت: بازگشایی راه‌های اصلی با استفاده از تجهیزات سنگین ادامه دارد و وضعیت راه‌ها در هر ساعت بهتر می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در پایان برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما به مردم توصیه کرد: در مصرف آب، برق و گاز صرفه جویی کنند و به این ترتیب دولت را در حل مشکلات مردم آسیب دیده یاری دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها