لاوروف پس گرفتن دعوت از ایران را اقدامی اشتباه از سوی سازمان ملل توصیف کرد

تردید درباره موفقیت کنفرانس ژنو 2

کنفرانس ژنو 2 با هدف پایان دادن به بحران سوریه امروز کار خود را در مونتروی سوئیس در حالی آغاز می‌کند که ناظران درباه موفق بودن این کنفرانس ابراز تردید می‌کنند. لغو مشارکت ایران که در اثر فشارهای آمریکا و گروه‌های مورد حمایت عربستان صورت گرفت نیز مزید بر علت شده و احتمال ناکامی این کنفرانس را دوچندان کرده است.
کد خبر: ۶۳۷۸۳۶

چنان که منابع خبری می‌گویند قرار است امروز حدود 40 کشور به دعوت سازمان ملل متحد در سوئیس گردهم آیند تا به عنوان یک اقدام نمادین از تلاش‌های سازمان ملل متحد برای حل بحران سوریه حمایت کنند. برنامه روز اول کنفرانس احتمالا سخنرانی‌های عمومی از سوی دبیرکل سازمان ملل متحد و اخضر ابراهیمی، نماینده این نهاد بین‌المللی در تحولات سوریه خواهد بود.

روز دوم اما قرار است مذاکرات مستقیمی بین دو گروه به نمایندگی از دولت سوریه و مخالفان صورت گیرد که این مذاکرات تعیین‌کننده خواهد بود.

به گزارش ایسنا، دیروز سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در اظهاراتی پس گرفتن دعوت از ایران را اقدامی اشتباه از سوی سازمان ملل توصیف کرد، اما گفت: این یک فاجعه محسوب نمی‌شود و باید معاهده ژنو 1 اجرایی شود.

وی تاکید کرد: در ژنو 2 باید مساله پایان دادن به تروریسم در سوریه مورد بررسی قرار گیرد و دولت و مخالفان سوریه باید برای حل سیاسی بحران سوریه توافق کنند.

سرگئی لاوروف تصریح کرد: براندازی نظام سوریه تفسیر غلط از معاهده ژنو 1 است. برکناری نظام حاکم سوریه بخشی از طرح آمریکا و روسیه نبوده است. وی پیش‌شرط ائتلاف ملی مخالفان برای مشارکت در کنفرانس ژنو 2 را مردود دانست و از این رویکرد انتقاد کرد.

ترکیب هیات‌های مذاکره‌کننده

به گزارش ایرنا و به نقل از شبکه المیادین، هیات اعزامی دولت سوریه به کنفرانس ژنو 2 متشکل از 15 دیپلمات باتجربه است. ریاست این هیات را ولید المعلم، وزیر خارجه سوریه بر عهده دارد و بثینه شعبان، مشاور امور سیاسی و رسانه‌ای رئیس‌جمهور، فیصل المقداد، معاون وزیر خارجه و بشار الجعفری، نماینده سوریه در سازمان ملل از دیگر اعضای این هیات هستند. براساس این گزارش، 9 عضو از اعضای هیات سوری در سالن اصلی کنفرانس حضور خواهند داشت و شش عضو دیگر نیز با نام هیات حمایت در اتاق مجاور سالن اصلی حضور می‌یابند. هیات سوری برای هرگونه تصمیم‌گیری و تفاهم با بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه مشورت خواهد کرد، زیرا اجازه موافقت با هیچ تصمیمی را بدون اجازه او ندارد. روز گذشته بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در دیدار با هیات اعزامی سوریه به ژنو2 تاکید کرد هر توافقی که در این کنفرانس صورت بگیرد، بدون موافقت مردم سوریه موفق نخواهد بود.

از سوی دیگر هیات اعزامی مخالفان دولت سوریه نیز که مرکب از 9 عضو اصلی است، دیروز وارد سوئیس شد. در کنار این هیات، یک گروه شش نفره از کارشناسان نیز در اتاق مجاور حضور خواهند داشت. قرار است یک هیات 15نفره هم به عنوان هیات حمایت در جوار کنفرانس حضور داشته باشند.

این در حالی است که اختلاف‌ها بین گروه‌های مخالف همچنان به قوت خود باقی است. از این رو گروه موسوم به «هیات هماهنگی ملی برای تغییر دموکراتیک» اعلام کرد این هیات در مذاکرات ژنو2 شرکت نمی‌کند. این گروه تاکید کرد شرایط برای برگزاری مذاکرات ژنو2 مناسب نیست و این مذاکرات تا فراهم شدن شرایط مقتضی باید به تعویق می‌افتاد.

شورای ملی سوریه نیز که جناح اصلی در ائتلاف خارج‌نشین معارضان سوری است، اعلام کرده در کنفرانس ژنو2 شرکت نخواهد کرد. با این همه، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل با ابراز خوشبینی نسبت به کنفرانس ژنو2 می‌گوید انتظار می‌رود جهان به فکر راه‌حلی برای خاتمه فوری بحران کنونی سوریه و اوضاع اسفبار مردم این کشور باشد.

کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این باره اظهار کرد: مساله مهم درخصوص کنفرانس ژنو2 مرحله‌ پس از آن است. اشتون عنوان کرد: در پیشنهادهایی که مطرح می‌شود، باید نتایج ژنو 1 مدنظر قرار گیرد. ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلیس نیز با تاکید بر این‌که حل بحران سوریه اقدامی درازمدت و پیچیده خواهد بود، گفت: نشست ژنو2 آزمونی بین‌المللی برای نظام سوریه است.

یک گزارش جدید

در آستانه برگزاری کنفرانس ژنو2، رسانه‌های خارجی دست به یک جنجال رسانه‌ای جدید علیه دولت سوریه زده‌اند که نشان می‌دهد تلاشی هماهنگ برای عبور از نظام حاکم بر سوریه در جریان است. این تلاش در ارائه گزارشی خلاصه می‌شود که دولت سوریه را متهم به شکنجه هزاران نفر طی سال‌های گذشته می‌کند.

به گزارش ایسنا، سه نفر از دادستان‌های پیشین بین‌المللی در گزارشی که براساس آنچه شواهد به دست آمده از یک فرد فراری از سوریه خوانده‌اند، اتهامات جدیدی را مطرح کرده‌اند. این گزارش که متن آن در وب‌سایت‌های شبکه سی.‌ان.‌ان و روزنامه گاردین قابل دسترسی است، می‌گوید نزدیک به 11 هزار نفر در اثر زندان و شکنجه در سوریه کشته شده‌اند. تصاویر تهیه شده نشان می‌دهد تعداد چشمگیری از کشته‌شدگان بسیار لاغر هستند و تعداد بیشتری نیز دست و پا بسته بوده یا با اشیای میله مانند ضرب و شتم شده‌اند. تهیه‌کنندگان این گزارش می‌گویند دولت سوریه باید به جرم ارتکاب این‌گونه اعمال در دادگاه‌های بین‌المللی محاکمه شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها