با انتصاب مدیر اداره کتاب آغاز می‌شود

فصل تازه در نشر کتاب

سرانجام بعد از ماه‌ها انتظار اهالی قلم، علی شجاعی‌صائین سکان هدایت اداره کتاب را در دست گرفت تا یکی از پرچالش‌ترین حوزه‌های فرهنگی کشور وارد فصل تازه‌ای شود.
کد خبر: ۶۳۶۱۰۱

به گزارش جام‌جم، پنج ماه از آغاز به کار دولت جدید می‌گذرد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حتی پیش از آن‌که در مجلس رأی اعتماد بگیرد، در نخستین گفت‌وگوی خود با یکی از نشریات، از تجدید نظر در ممیزی کتاب و پرهیز از بررسی‌های سلیقه‌ای سخن گفت. بعدها با اظهار نظرهای دیگری که از وزیر شنیدیم، مشخص شد موضوع ممیزی کتاب یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های وزارت ارشاد در دولت جدید است.

حالا بعد از گذشت این چند ماه، سرانجام مدیر اداره کتاب به‌عنوان مجری قوانین شورای عالی انقلاب فرهنگی در امر بررسی و صدور مجوز به کتاب مشخص شد. روز گذشته سیدعباس صالحی، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رسما اعلام کرد از این پس علی شجاعی‌صائین رئیس موسسه خانه کتاب، مدیریت اداره کتاب را برعهده دارد.

صالحی درباره معرفی مدیر اداره کتاب به فارس گفت: بحث این اداره به چند دلیل جدی است، این‌که ارتباط با مولفان در این بخش شکل می‌گیرد و در تشکیل حوزه میراث مکتوب پدید‌آورندگان سهم اصلی را دارند، ناشران در این بخش حضور دارند و نشر به عنوان عقبه فرهنگی و اقتصادی حوزه میراث مکتوب اهمیت زیادی دارد.او ادامه داد: همه این موارد دغدغه ما را در موضوع اداره کتاب قابل توجه کرده بود تا فردی معرفی شود که بتواند با این ماموریت‌های مهم بخوبی ایفای نقش کند. یک نوع آسیب‌شناسی از گذشته داشتیم و چند نکته برای اداره کتاب مشکل‌ساز بود، ساختار آن باید مشخص و قانونی اجرا می‌شد، اما آنچه به مدیر آن برمی‌گشت کتاب‌شناسی و ارتباطات خوب داشتن با اهالی کتاب بود. باید این اعتماد روانی به وجود می‌آمد که وقتی با فردی صحبت می‌کند در واقع با یک کتاب‌شناس صحبت می‌کند نه یک ممیز.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد درباره گزینه‌های موجود برای تصدی این اداره مانند محمد سلگی، رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی بیان کرد: چند گزینه داشتیم، یکی از آنها آقای محمد سلگی رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی بود. ایشان ارتباطات خوبی داشتند و با مجموعه عظیمی از استادان مرتبط بودند و این افراد را می‌توانستند با حوزه بررسی کتاب درگیر کنند. خود ایشان مدت قابل توجهی در یک مجموعه علوم تربیتی حضور داشتند و کار را لمس کرده بودند. اما ما و ایشان نمی‌دانستیم ماموریتشان از جهاد دانشگاهی به عنوان مجموعه‌های عمومی به نهادهای دولتی قابل انتقال نیست. البته طی چند سال اخیر این مساله پیش آمده است، از این رو راه‌های مختلف را پیمودیم تا بتوانیم از ایشان استفاده کنیم، که با وجود تلاش بسیار اما نهایتا نشد.بحث اداره کتاب از آن جهت حساسیت‌برانگیز است که این اداره مسئولیت اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه صدور مجوز کتاب را برعهده دارد؛ بخصوص که دولت جدید با شعار پرهیز از ممیزی‌های سلیقه‌ای در بررسی کتاب، انتظارات بسیاری را در اهل قلم به وجود آورده است.

برخی از اهالی قلم نیز همزمان با انتصاب شجاعی‌صائین به اظهار نظر پرداختند. حسین سناپور، داستان‌نویس درباره این انتخاب به ایسنا گفت: من شجاعی‌صائین را نمی‌شناسم و بعد از دوره آقای محمدخانی دیگر فعالیت‌های خانه کتاب را دنبال نکردم. تا جایی که می‌دانم در دوره‌ بعد از او، بیشتر فعالیت‌های فرهنگی و مؤثر تعطیل شد. همچنین می‌دانم این موسسه برگزارکننده‌ چند جایزه ادبی دولتی بوده و بنا به دلایلی به افراد خاصی جایزه داده ‌شده است. من عباس صالحی را با مصاحبه‌هایی که انجام داده است، آدمی منطقی و آشنا به حوزه فرهنگ می‌دانم و می‌توان به انتخابی که کرده است، اعتماد کرد.حال باید منتظر ماند و دید در عمل آیا شجاعی‌صائین می‌تواند شعارهای دولت یازدهم در زمینه پرهیز از ممیزی‌های سلیقه‌ای را محقق کند یا خیر.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها