زندگی سالم

دوری از آسیب با زندگی بدون اضطراب

اضطراب ریشه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی است و گستره وسیعی از اعمال منفی از جمله آزار رساندن به خود تا دیگرآزاری، قتل‌های اتفاقی، طلاق و گرایش به مواد مخدر را موجب می‌شود. اضطراب چیست؟
کد خبر: ۶۳۶۰۶۸

 اضطراب به معنای هراس، آشفتگی و ناراحتی است که وقتی تهدیدی را نسبت به امنیت شخصی خود تصور می‌کنیم به سراغ ما می‌آید. احساس اضطراب یک علامت است که نشان می‌دهد مشکلی وجود دارد و باید حل شود تا تعادل روانی خود را به دست بیاوریم. از آنجا که اضطراب دردناک است، ما آموخته‌ایم از آن دوری یا انکارش کنیم، اما بزودی متوجه شده‌ایم اضطراب از بین نمی‌رود و هرچه دیر با آن روبه‌رو شویم، همان قدر شدیدتر می‌شود. هرگاه از تن دادن به یک رویارویی اجتناب کنیم، حالمان بدتر می‌شود. بسیاری از مواقع اضطراب، دلیل و باعث از دست دادن فرصت‌های زندگی ما می‌شود. مردم گاهی گمان می‌کنند می‌توانند به برنامه‌های روزانه خود ادامه دهند و به دلایل ایجاد اضطراب توجه نکنند و سرانجام این آشفتگی خودبه‌خود از بین خواهد رفت. در حالی که هرگز چنین اتفاقی نخواهد افتاد، مسائل سبب‌ساز اضطراب از بین نمی‌رود، مگر این‌که ما خود را آماده رویارویی با آنها کنیم، اما اگر به اضطراب نگاهی مثبت داشته باشیم، می‌توانیم با آن به طرز متفاوت و موثرتر برخورد کنیم. توجه به سه مرحله به شما در این ارتباط کمک می‌کند.

1ـ اضطراب خود را بشناسید و بپذیرید: به خاطر داشته باشید اضطراب نشانه‌ای برای رشد و تعالی و فرصتی است تا از وجود آن انگیزه پیدا کنید و به وجد بیایید.

2ـ برای حل مساله اضطراب‌برانگیز اقدام کنید: به راه‌حل‌های سازنده برای برخورد با اضطراب بیندیشید و تصمیم بگیرید ریسک کنید. توجه داشته باشید هر چه بیشتر دست روی دست بگذارید و کاری نکنید، بر شدت ریسک می‌افزایید. ممکن است در این ارتباط از سوی دیگران تائید نشوید، اما به احساسی از خودارزشمندی می‌رسید که بسیار ارزشمندتر است.

3ـ همراه با عمل و اقدام، توانمندی و شجاعت از راه می‌رسد و انگیزه‌ای پیدا می‌کنید که با دیگر عوامل اضطراب‌برانگیز برخورد کنید: در زمینه رفتار و روابط با دیگران، قرار گرفتن در موقعیت‌های اضطراب‌برانگیز بعد دیگری دارد. معمولا وقتی برداشت ما از رابطه خودمان با دیگران تغییر می‌کند و وقتی تعارضی میان آنچه هستیم و آنچه می‌خواهیم باشیم ایجاد می‌شود، اسیر اضطراب می‌شویم. ما از این که طوری رفتار کنیم که تائید دیگران را از دست بدهیم، دچار اضطراب می‌شویم، در حالی که اگر بتوانیم شجاعت خودابرازی را به دست آوریم و تن به ریسک بدهیم و از خود مستقلمان برای تائید دیگران نگذریم، این اضطراب‌ها به طرز قابل ملاحظه‌ای کاهش خواهد یافت. راه‌هایی که شما در مواقع اضطراب برمی‌گزینید، این است که یا آن را انکار می‌کنید یا نادیده می‌گیرید یا اجتناب می‌کنید و امیدوار به حل خودبه‌خودی آن می‌مانید یا آن را به رسمیت می‌شناسید و برای حل آن اقدام می‌کنید این اقدام یا فردی و در حدی است که خودتان می‌توانید از عهده آن بربیایید یا از متخصص کمک می‌گیرید. به هر حال با درست شناختن، درک کردن و قبول مسئولیت در قبال اضطراب می‌توانیم سلامت جسم و روان خود را حفظ کنیم و از انواع آسیب‌ها دور بمانیم.

رابعه موحد

روان‌شناس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها