عدلیه

سرقت اثاثیه منزل

پاسخ سه سوال مطرح شده توسط خوانندگان محترم در زیر آمده است. بار دیگر یادآوری می‌شود به دلیل تعداد زیاد پرسش‌ها، به ترتیب زمانی به آنها جواب داده می‌شود. مخاطبان می‌توانند سوالات خود را از طریق شماره 300011224 پیامک بزنند.
کد خبر: ۶۳۶۰۶۴

سرقت اثاثیه منزل

شخصی گفته است: وقتی در خانه نبودم، همسرم به اتفاق پدرش و دو مرد غریبه دیگر به منزل آمدند و مقابل همسایگان و شهود، وسایل منزل را بار زدند و به شهر دیگری بردند، آیا می‌توانم از همسرم شکایت کنم؟

پاسخ به این پرسش مستلزم بیان چند فرض است. اول این‌که اگر همسر شما وسایل شخصی یا جهیزیه خود را برده و از طرفی با داشتن کلید، اختیار و اجازه ورود به منزل را نیز داشته باشد، قابل تعقیب کیفری نیست، اما اگر وسایل متعلق به شما را برده باشد، می‌توانید به دلیل اقدام مجرمانه از او شکایت کنید، اما این‌که عنوان مجرمانه عمل وی، مطابق با عناوین سرقت باشد یا خیانت در امانت، به شرایط خاص موضوعی بستگی دارد که باید به صورت تخصصی و پس از بررسی‌های حقوقی و قضایی مشخص شود، دوم این‌که چنانچه ثابت شود همسر شما مرتکب جرم شده است، می‌توانید از پدر و همراهان وی نیز به اتهام معاونت در جرم شکایت کنید مگر آن‌که بی‌گناهی و نداشتن سوءنیت آنها در محکمه ثابت شود و چنانچه همسرتان مرتکب جرمی نشده باشد و همراهان وی نیز به صورت عرفی اجازه همراهی او و ورود به منزل را داشته باشند، قابل پیگرد نیستند. به هر حال پاسخ دقیق به این سوال، مستلزم اطلاع کامل و دقیق از جوانب امر است.

بخشش مهریه

خانمی مطرح کرده است: دخـتـری بیست ساله هستم و چند ماه پیش ازدواج کرده‌ام، اما متاسفانه با دخالت‌های بیجای خانواده‌ام روبه‌رو هستم. حال می‌خواهم پنهانی و دور از چشم خانواده‌ام مهریه‌ام را به همسرم ببخشم، اما سند ازدواج دست پدرم است. آیا می‌توانم مهریه را ببخشم یا خیر؟

در پاسخ باید گفت دسترسی نداشتن شما به سند ازدواج یا هر سند رسمی دیگر به معنای امکان‌پذیر نبودن یا ممنوعیت شما از انجام معامله در مورد اسناد مذکور نیست، بنابراین شما می‌توانید با مراجعه به دفتر رسمی ازدواجی که عقد نکاحتان را جاری و ثبت کرده است، رونوشت سند نکاحیه خود را دریافت و سپس برای بخشش مهریه اقدام کنید. خانواده شما حق ایجاد مزاحمت یا دخالت‌های بیجا در زندگی مشترکتان را ندارند، اما توصیه می‌شود ضمن حفظ رابطه معقول و منطقی و اجتناب از قطع رحم، به توصیه‌های منطقی آنها نیز توجه کنید. تجربه ثابت کرده اکثر خانم‌هایی که به هر دلیل، مهریه خود را به همسرشان بخشیده یا برخلاف واقع، اقرار به دریافت آن کرده‌اند، پس از مدتی پشیمان شده‌اند و راهی برای جبران آن نیز نمانده است، مگر در موارد بسیار استثنایی و خاص. بنابراین به شما توصیه می‌شود از اقدام مذکور صرف‌نظر کنید یا حداقل بخش زیادی از مهریه را برای خودتان نگه دارید.

کفالت

شخصی پرسیده است: برای آزادی متهمی که ممکن است به پرداخت دیه محکوم شود، با مراجعه به دادگاه کفیل او شده‌ام، حال اگر فرد موردنظر در صورت محکومیت و اجرای حکم نتواند دیه مقرر را بپردازد، آیا این دیه را از من خواهند گرفت؟

پاسخ این است که اقدام شما در کفالت از متهم، صرفا راجع به احضار او در مرجع صالح قضایی؛ اعم از دادسرا یا دادگاه یا واحد اجرای احکام است و پرداخت دیه به عهده شما نیست. مسئولیت شما صرفا تا سقف وجه‌الکفاله تعیین شده از سوی مرجع قضایی است، با این توضیح‌که هرگاه مرجع قضایی، حضور متهم را ضروری دانست و او حاضر نشد و با اخطار به شما مبنی بر احضار او نتوانستید او را حاضر کنید، مکلف هستید مبلغ وجه‌الکفاله را به مرجع قضایی پرداخت کنید و هیچ گونه مسئولیت مازاد بر آن نخواهید داشت.

فرشید رفوگران

وکیل دادگستری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها