معاون صنایع دستی استان ایلام گفت: در راستای احیای هنرهای سنتی در حال منسوخ ، معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی استان ایلام ، رشته جاجیم بافی را که سابقه و قدمتی بیش از200 سال در استان دارد با تبدیل به محصولات کاربردی و به روز ، احیاء کرد.
کد خبر: ۶۳۳۷۷۲
احیای جاجیم بافی در ایلام

به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی ایلام، ناصری فر افزود: رشته جاجیم بافی یکی از رشته هایی است که در سنوات گذشته بیشترین کاربرد را در زندگی مردم و بیشتربین اهالی روستا و عشایر منطقه و حتی مناطق شهری به عنوان رختخواب پیچ - رویه کرسی - روانداز و به ویژه به عنوان یکی از ارکان اصلی جهیزیه عروس در گذشته نه چندان دور بوده اما متأسفانه بدلیل جایگزین های شهری ، این اثر در حال منسوخ شدن است.

وی ادامه داد: با همت معاونت صنایع دستی و در راستای تبدیل هنرهای سنتی به صنایعی کاربردی در زندگی روزمره ، در دو سال اخیربا تبدیل جاجیم به محصولاتی مانند : کیف - ساک - کوله پشتی - کیف پول - گلدان تزئینی - جامدادی - جاموبایلی - و ... که بیشترین فروش در سطح استان و نمایشگاههای ملی داشته و اخیراً نیز در نمایشگاه روسیه که با همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

ناصری فر افزود: این صنعت نوپا و ابتکاری که جایگزین بسیار مناسبی برای هنر جاجیم بافی است در طول دو سال 70 کارگاه خانگی و بیش از 100 نفر اشتغال زایی به همرا داشته که کلیه محصولات آنها به صورت عمده توسط فروشگاههای صنایع دستی به فروش می رسد .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
سروش
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
۰
۰
عالی بود

نیازمندی ها