معاون وزیر صنعت: از خاک دلار درمی‌آوریم

جزئیات کشف عسلویه دوم در خراسان رضوی

سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) اعلام کرد: بزرگترین کارخانه طلای خاورمیانه با ظرفیت تولید سالانه سه تن، نخستین شمش خود را در دهه فجر امسال عرضه می کند.
کد خبر: ۶۳۲۵۰۴
آغاز تولید طلا در بزرگترین کارخانه طلای خاورمیانه

 حسینقلی قوانلو مجری طرح تجهیز معدن و احداث کارخانه فرآوری طلای زرشوران در این ارتباط اظهار داشت: کارخانه سه تنی طلای زرشوران، اکنون مراحل پایانی تست سرد را پشت سر می گذارد و قرار است در دهه فجر امسال نخستین شمش طلا تولید شود.

وی با بیان اینکه زرشوران، نخستین کارخانه بزرگ مقیاس جهان محسوب می شود، گفت: روش تولید طلا در این واحد صنعتی به شیوه کاملا بومی به مورد اجرا گذاشته می شود که منحصر به فرد است.

قوانلو اضافه کرد: فرآوری طلا در این کارخانه، با روش شیمیایی انجام می گیرد که توسط یک شرکت ایرانی ابداع و به ثبت رسیده است.

وی ادامه داد: روش فرآوری در طرح زرشوران با استفاده از روش پی.او.ایکس در شرایط تحریم به مورد اجرا درآمد.

قوانلو بهره گیری از روش فرآوری ایرانی را موجب صرف جویی در هزینه و اجرای طرح با یک سوم قیمت معمول در روش مطرح دنیا بیان کرد.

وی گفت: بیش از 70 درصد تجهیزات به کار رفته در این کارخانه، توسط سازندگان داخلی تامین شده که پیش بینی می شود بهره گیری از این تجهیزات در طرح های توسعه کارخانه افزایش یابد.

به گفته قوانلو، در این کارخانه، فرآوری خاک معدن به دلیل سولفوره بودن، به روش شیمیایی صورت می گیرد و خاک معدن برای تبدیل شدن به طلا در مرحله لیچینگ، به اکسیده تبدیل خواهد شد.

وی در پایان گفت: این کارخانه طی سه ماه پس از تولید، به ظرفیت اسمی تولید روزانه 10 کیلوگرم طلا خواهد رسید.

در این کارخانه همزمان 1250 کیلوگرم نقره و 500 کیلوگرم جیوه در سال تولید خواهد شد.

معدن طلای زرشوران در تکاب استان آذربایجان غربی واقع است.

شمار معادن طلای کشور اکنون به 18 فقره رسیده که یکی از آنها در مرحله تجهیز و بقیه فعال است. (ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها