فوتسال ایران به تبع فوتسال جهان عمر طولانی ندارد، اما درهمین سال​ها عناوین و افتخارات بسیاری به​دست آورده است

فوتسال ایران از پروین، مایلی‌کهن، شمس تا پروفسور تاکتیک

فوتسال ایران به تبع عمر فوتسال جهان، عمر چندان زیادی ندارد. در حقیقت در اولین دوره‌ای نیز که تیم ملی فوتسال تشکیل شد و در دومین دوره رقابت‌های جام جهانی فوتسال به میدان رفت، این بازیکنان چمنی بودند که با رویکرد به فوتسال، تیمی قوی متشکل از بازیکنانی همچون سیدمهدی ابطحی، صادق ورمزیار، سعید رجبی و... را تشکیل دادند تا این تیم با هدایت محمد مایلی‌کهن در نخستین تجربه جهانی‌اش عنوان چهارم دنیا را از آن خود کند.
کد خبر: ۶۲۹۶۸۴

آن زمان فوتسال در فدراسیون فوتبال مسئول مستقیمی نداشت، اما حاج‌مهدی اربابی زحمات زیادی برای آن کشید. تا چند سال بعد هم فوتسال هیچ مسئولی نداشت و بعدها رئیس کمیته به فدراسیون اضافه شد. شاید اگر در آن مقطع نیز نامه فیفا برای حضور در رقابت‌های جام جهانی فوتسال ارسال نمی‌شد، مسئولان فدراسیون به صرافت نمی‌افتادند که تیم فوتسالی را تشکیل دهند. آن زمان علی پروین، سرمربی تیم ملی فوتبال بود و از طرف فدراسیون به او ابلاغ شد تیم ملی فوتسال را تشکیل دهد. از آن به بعد او به همراه چند بازیکن در سالن شهید کشوری تیم را تمرین می‌داد و همان​جا بود 12 نفر اصلی را به اتفاق آقای مایلی‌کهن و ناصر ابراهیمی معرفی کرد تا برای مسابقات مقدماتی جام​جهانی هنگ‌کنگ آماده شوند.

این 12 نفر که اولین تیم ملی فوتسال را تشکیل می‌دادند شامل محمد مایلی‌کهن سرمربی، مجید جهانپور مربی و محمد حبیبی، وحید قلیچ، محمدحسن انصاری‌فرد، سیدمهدی ابطحی، حمید استیلی، محمد خاکپور، حسن شیرمحمدی، آرش نوآموز، اصغر اکبری و سعید رجبی بودند. این تیم در مسابقه‌های مقدماتی که در عمان برگزار شد کویت را با 18 گل شکست داد و عمان را نیز 6 ـ 2 پشت سر گذاشت تا به عنوان اولین نماینده آسیا به جام جهانی صعود کند.

هر چند رد پای علی پروین هم در تشکیل اولین تیم ملی فوتسال دیده می‌شود، اما به نوعی همه زحمات این تیم بر دوش محمد مایلی‌کهن بود تا بویژه با درخشش تیم در جام جهانی 1992 هنگ‌کنگ، اقبال عمومی به این رشته بیشتر شود.

در این بازی‌ها هیچ‌کس روی تیم ملی فوتسال ایران حساب نمی‌کرد تا همین تیم گمنام با نتایج دور مقدماتی خود همه را به تحسین وادار کند. تیم در اولین بازی خود به هلند باخت، اما در بازی دوم و بعد از ریخته‌شدن ترس اعضای تیم، ایتالیا را شکست داد و در بازی بعد خود نیز ده گل به پاراگوئه زد.

ایران در دور دوم اسپانیا را با چهار گل شکست داد و دو بازی بعدی خود را نیز برابر بلژیک و لهستان پیروز شد، اما در بازی بعد مغلوب آمریکا شد تا در مجموع با 5 برد و 3 باخت، 36 گل‌زده و 31 گل‌خورده ضمن رسیدن به عنوان چهارم بازی‌ها، به‌عنوان تیم اخلاق نیز برگزیده شود.

بعد از این عنوان ارزشمند رفته‌رفته توجه به فوتسال نیز بیشتر و بیشتر شد تا پس از آن که رقابت‌های این رشته در شب‌های ماه مبارک رمضان حال و هوای دیگری به خود می‌گرفت، فوتسال بعدها نیز صاحب لیگ شده و عرصه رقابت در این رشته نیز داغ داغ شود. در حقیقت همراه با بالا گرفتن تب فوتسال، رفته‌رفته ذهنیت جداگانه‌ای در بین جامعه فوتبالی شکل گرفت که باید بین بازیکنان چمنی و فوتسالی تمایز قائل شوند تا همین مساله راه فوتبال و فوتسال ایران را از هم جدا کرده و دومی را صاحب تشکیلات خاص و مجزای خود کند. در حقیقت باد فوتسال پیش از آن که کشورهایی آسیایی را متاثر سازد، نسیم آن فوتسال ایران را به مراتب رشد و شکوفایی رساند تا در میان خواب و غفلت دیگر کشورهایی آسیایی بویژه شرق قاره، فوتسال ایران برای سال‌ها استیلا و حاکمیت خود را بر رقابت‌های این رشته در سطح قاره بگستراند.

حسین شمس، ادامه‌دهنده راه افتخار

بعدها این راه افتخار توسط حسین شمس در فوتسال تداوم یافت تا تیم ملی طی دو دوره حضور او در سال‌های 1998 تا 2000 و 2006 تا 2011، موفقیت‌های بیشتری به نام فوتسال ایران نوشته شود.

قهرمانی فوتسال آسیا در سال‌های ۱۹۹۹، ۲۰۰۰، ۲۰۰۷، ۲۰۰۸، ۲۰۱۰، قهرمانی در جام کنفدراسیون‌ها ۲۰۰۹ و دو نایب قهرمانی در مسابقه‌های گراند پریکس فوتسال در سال‌های 2007 و 2009، از حسین شمس به‌عنوان مربی توانایی نام می‌برد که نمی‌توان نقشش را در توسعه فوتبال ملی و باشگاهی این رشته نادیده گرفت. کسی که حالا مدرس فوتسال دنیا نیز به حساب می‌آید و شاید برای تیم ملی سخت بود که از شمس بسادگی عبور کند، اما به دنبال بالا گرفتن اختلاف بین ترابیان، رئیس کمیته فوتسال و حسین شمس، تیم ملی از این مربی عبور کرد تا هدایت تیم ملی به عهده علی صانعی، عضو سابق تیم ملی فوتسال و دستیار شمس گذاشته شود، اما این مربی جوان نیز با پشت سر گذاشتن دوره‌ای سخت که اختلاف نظرها در آن بیداد می‌کرد، موفق نشد تیم ملی را در عرصه رقابت‌های جام جهانی 2012 تایلند به موفقیت برساند تا ضمن حذف از این رقابت‌ها، زمینه دورشدن خود از تیم ملی را نیز فراهم آورد.

البته عباس ترابیان رئیس کمیته فوتسال در عبور از حسین شمس ریسک نکرد و «خسوس کاندلاس» اسپانیایی را که با تیم‌های باشگاهی کشورش در اروپا صاحب موفقیت‌های قابل توجهی شده بود، به​عنوان دستیار در کنار صانعی قرار داد تا بلافاصله نیز با جدایی این مربی جوان با کاندلاس برای هدایت تیم ملی فوتسال به توافق برسد تا این مربی شصت‌وشش ساله اسپانیایی بعد از هرمانس هلندی، دومین سرمربی خارجی فوتسال ایران باشد؛ مردی که سایت فوتسال پلنت به او لقب «پروفسور تاکتیک» را داده است و می‌خواهد فوتسال ایران را بعد از موفقیت‌های ممتد آسیایی‌اش در دنیا نیز صاحب موفقیت‌های تازه‌ای کند. او که طی یک سال اخیر با تیم ملی فوتسال قهرمان تورنمنت چین و بازی‌های داخل سالن آسیا شده است، با میدان دادن به جوانان می‌خواهد نسل تازه‌ای از فوتسالیست‌های خوب را معرفی کرده و انرژی تازه‌ای را به تیم ملی تزریق کند.

مردی که می‌گوید به فوتسال ایران باور دارد و تاکید می‌کند برای انجام کاری بزرگ ابتدا باید به باور رسید و باور رکن اول آموزش است. مردی که در عین حال می‌گوید از زمانی که وارد ایران شده تصوراتش از کشورمان تفاوت کرده است: «من بعد از ورودم به ایران احساس کردم جهان بزرگ‌تر و زیباتر از چیزی است که فکر می‌کردم. من در ایران یاد می‌گیرم و از اقامتم لذت می‌برم.»

حجت‌اله اکبرآبادی / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها