رئیس پژوهشگاه مواد وانرژی با اشاره به جزئیات طراحی و ساخت دستگاه یخ ساز خورشیدی گفت: این دستگاه در شرایط بحرانی و دور افتاده قابل استفاده است.
کد خبر: ۶۲۸۵۵۲
استفاده از خورشید برای تولید سرما

دکتر علی اصغر توفیق با بیان اینکه در پژوهشگاه مواد وانرژی بزرگترین دستگاه یخ ساز خورشیدی طراحی و ساخته شده است، گفت: این دستگاه با استفاده از سیکل ترمودینامیکی و منحصرا با استفاده از انرژی خورشیدی اقدام به تولید برودت می‌کند.

وی با بیان اینکه در این دستگاه هیچ قطعه گردنده ای استفاده نشده است، افزود: ویژگی این دستگاه یخ ساز این است که هیچ گونه قطعه گردنده ای در آن وجود ندارد و به همین دلیل تعمیر و نگهداری آن ساده تر از سایر یخچال های خورشیدی است.

توفیق با تاکید بر اینکه این دستگاه در طول روز نور خورشید را جذب می‌کند، اظهار کرد: پایه کار بر مبنای پدیده جذب سطحی است و در این دستگاه از کربن فعال به عنوان جاذب و از متانول به عنوان سیار عامل استفاده شده است.

وی حذف صفحه جاذب انرژی خورشیدی و استفاده از کربن فعال به عنوان جاذب را مزیت برتر این نوع یخ ساز، نسبت به سایر نمونه های آن در جهان عنوان کرد و افزود: با توجه به عدم بکارگیری سلول‌های فتو ولتائیک، هزینه تمام شده آن نسبت به یخچال‌های فتو ولتاییک‌ کمتر است.

رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی با اشاره به کاربردهای دستگاه یخ ساز، افزود: یخ ساز خورشیدی قابل استفاده در مناطق دور افتاده و شرایط بحرانی قابل استفاده است.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها