طبق آمارهای ستاد کل نیروهای مسلح 8 درصد از مشمولان هرگز برای سربازی اقدام نمی‌کنند

سربازی شاید 24 ماهه شود

کمبود سرباز در ماه‌های اخیر و کاهش مراجعه مشمولان به سازمان نظام وظیفه حالا به احتمال اجرای بند الف ماده 4 قانون خدمت وظیفه عمومی منجر شده است.
کد خبر: ۶۲۶۴۴۶

این بند از قانون این اجازه را به ستاد کل نیروهای مسلح داده تا در صورت وجود مازاد یا کمبود سرباز در کشور، طول دوره خدمت سربازی را کم یا زیاد کند و اکنون که کمبود سرباز محرز است، قرار است این بند از قانون در جهت افزایش دوره خدمت سربازی و حذف همه یا بخشی از کسر خدمت‌ها حرکت کند.

روز گذشته موسی کمالی، جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح از این احتمال خبر داد و از همه مشمولان خواست تا قبل از پایان سال، وضع سربازی خود را مشخص کنند، چون اگر تصمیم ستاد کل نیروهای مسلح به افزایش طول دوره خدمت سربازی تعلق بگیرد، وضع جدید شامل حال این افراد نخواهد شد. هم اکنون طول دوره خدمت سربازی 21 ماه است که قانون برای افزایش آن تا 24 ماه نیز مجوز داده است ، اما چون تاکنون کشور با پدیده سرباز مازاد روبه رو بوده برای سربازان مناطق عملیاتی شش ماه، مناطق محروم پنج ماه و بقیه مناطق نیروهای مسلح سه ماه کسر خدمت لحاظ می‌کرد، به طوری که طول خدمت سربازی از 18 تا 21 ماه متغیر بود، اما حالا که مشکل کمبود نیرو پیش آمده قرار است این تخفیف‌ها حذف شود و سربازان 24 ماه خدمت کنند.

البته کمالی به جام‌جم توضیح می‌دهد که این تصمیم هنوز قطعی نیست، اما ستاد کل نیروهای مسلح درباره آن اطلاع‌رسانی کرده تا جوانان در سال آینده در عمل انجام شده قرار نگیرند و درباره این موضوع آمادگی ذهنی داشته باشند.

او توضیح می‌دهد که اگر در سه ماه باقیمانده از سال، استقبال مشمولان خوب باشد و دغدغه کمبود سرباز رفع‌شود، شرایط کنونی همچنان استمرار خواهد داشت، اما اگر در ماه‌های باقیمانده مشمولان برای تعیین تکلیف وضع سربازی‌شان اقدام نکنند، ستاد درباره حذف کسر خدمت‌ها تصمیم خواهد گرفت.

کمالی تاکید می‌کند که البته این اقدام ممکن است همه کسر خدمت‌ها را دربرنگیرد و ممکن است فقط به حذف کسر خدمت در مناطق محروم و بد آب و هوا یا مثلا تبدیل پنج ماه در نظر گرفته برای آن به دو ماه منجر شود.

او احتمال داد که برای جبران کمبودها، 20 تا 25‌درصد از معافیت‌های پزشکی نیز کاهش یابد، شرایطی که اگر ستاد کل نیروهای مسلح به آن متمایل شود شرایط دریافت معافیت پزشکی سربازان سخت‌تر از قبل خواهد شد. در واقع اگر تا پیش از این هر سال حدود 45 درصد از پسران، معافیت دائم (25 درصد) یا موقت ( 20 درصد ) می‌گرفتند و معافیت‌های پزشکی در صدر عوامل معافیت قرار می‌گرفت، از این پس این رقم‌ها کوچک‌تر و شرایط سختگیرانه‌تر خواهد شد.

غیبت و کاهش موالید،عامل کمبود سرباز

طبق آمارهای ستاد کل نیروهای مسلح 8 درصد از مشمولان خدمت سربازی هرگز برای سربازی اقدام نمی‌کنند و 25 درصد نیز بموقع برای انجام خدمت سربازی به مراکز پلیس نمی‌روند.

عده‌ای نیز ادعا می‌کنند که نیازی به کارت معافیت یا پایان خدمت ندارند، چون قرار نیست استخدام شوند یا در کشور بمانند. برخی نیز امیدوارند با چند سال صبر کردن قوانین خدمت سربازی تغییر کند و دیگر نیازی به اعزام آنها نباشد. بعضی‌ها نیز چون می‌بینند که محرومیت‌های اجتماعی در نظر گرفته شده برای مشمولان فراری، ضمانت اجرایی مناسب ندارد، قانون را دور می‌زنند.

اینها دلایلی است که چندی پیش موسی کمالی در گفت‌وگو با جام‌جم از آنها به عنوان عواملی که به کمبود سرباز در کشور منجر می‌شود، یاد کرد؛ هر چند دیروز تاکید کرد برخلاف تصور مردم، استقبال جوانان از خدمت سربازی خوب است و 80 تا 85 درصد آنها بموقع به سربازی می‌آیند و فقط 10 تا 15 درصد آنها مرتکب غیبت می‌شوند.

اما در کنار این عوامل یکی از مسائلی که کشور را اکنون در شرایط کمبود سرباز قرار داده است به گفته جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح، سیر نزولی زاد و‌ولد‌است.

طبق آمارهایی که موسی کمالی ارائه می‌دهد، موالید سال 59 حدود دو میلیون و 451 هزار نفر، سال 60 دو میلیون و 419 هزار نفر، سال 63 دو میلیون و 68 هزار نفر، سال 65 دو‌میلیون و 256 هزار نفر، سال 68 یک میلیون و 789 هزار نفر، سال 70 یک میلیون و 592 هزار نفر، سال 74 یک میلیون و 305 هزار نفر، سال 78 یک میلیون و 174‌هزار نفر و سال 80 یک میلیون و صد هزار نفر بوده است که روند کاهشی آن بخوبی قابل لمس است.

مریم خباز ‌/‌ گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها