مرجان‌ها زمین را خنک می‌کنند

دانشمندان استرالیایی، اولین شواهد و مدارک مبنی بر این‌که ممکن است مرجان‌ها به خودی خود نقش مهمی در تنظیم آب و هوای محلی داشته باشند ، کشف کرده‌اند. آنها دریافته‌اند جانوران مرجانی (و نه فقط جلبک‌های مرجانی) مولکول‌های گوگردی مهمی تولید می‌کنند که دارای خواصی است که از محافظت سلولی در مواقع فشار گرما گرفته تا خنک‌سازی هوای محلی با تشویق ابرها به شکل گرفتن مفید هستند.‌

محققان نشان داده‌اند حیوانات مرجانی ترکیبی موسوم به دی‌متیل سولفونیوپروپیونات (DMSP) تولید می‌کنند. بوی اقیانوس، ویژگی‌ای است که ‌ از این ترکیب مشتق شده و نشان می‌دهد میزان فراوانی مولکول‌ها در محیط‌زیست دریایی چقدر است. چری موتی از شیمیدانان AIMS می‌گوید: ‌ ما می‌توانیم این رایحه را در یک بچه مرجان منفرد ببینیم.‌ این اولین بار است که یک جانور به‌عنوان تولیدکننده ترکیب DMSP شناخته و کشف می‌شود. جین باپتیستا رینا از مرکز مطالعات مرجانی دانشگاه جیمز کوک می‌گوید: پیش از این محققان فکر می‌کردند DMSP غلیظ منتشر شده توسط صخره‌های مرجانی تنها از طریق جلبک همزیست با صخره‌های مرجانی تولید می‌شود.

بعدها مشخص شد تولید DMSP زمانی که مرجان‌ها در معرض دمای بالای آب و تحت فشار گرما قرار می‌گیرند افزایش می‌یابد. DMSP و مشتقات حاصل از شکست ترکیب‌های آن شبیه یک آنتی‌اکسیدان ‌(ترکیبات شیمیایی دفاعی) عمل کرده و از بافت‌های مرجان در برابر فشارهای محیطی ازجمله فشارهای ناشی از تابش‌های شدید خورشیدی محافظت می‌کند.

در جو زمین نیز مولکول‌های مبتنی بر گوگرد به‌عنوان هسته تشکیل‌دهنده قطرات آب عمل کرده و به این ترتیب در شکل‌گیری ابرها کمک می‌کنند. دانشمندان هشدار داده‌اند کاهش مرجان‌ها به کاهش عمده تولید DMSP منجر‌شده و این موضوع به نوبه خود مانع تشکیل ابر‌ها خواهد شود. دکتر راینا می‌گوید: ابرها بخصوص در مناطق استوایی یک عامل مهم تنظیم‌کننده هوا هستند، چراکه ابرها باعث سایه انداختن روی زمین شده و نور خورشید را تا حد زیادی منعکس کرده و به فضا برمی‌گردانند. اگر ابرهای کمتری تولید شود گرمای کمتری به جو زمین برگشت داده خواهد شد و در نهایت این موضوع باعث افزایش دمای سطح دریاها می‌گردد.

براساس گفته دانشمندان دیواره بزرگ مرجانی استرالیا (GBR) کانون اصلی انتشار ذرات گوگرد هواپخش است. این دیواره مرجانی، بزرگ‌ترین ساختار بیولوژیکی سیاره زمین بوده و انتشار این ذرات در امتداد 2600 کیلومتری این دیواره می‌تواند یک منبع بزرگ برای تشکیل هسته‌های غلیظ ابر باشد.‌ با توجه به روند رو به کاهش پوشش‌های مرجانی و پیش‌بینی افزایش مرگ و میر مرجان‌ها در سراسر جهان در نتیجه عوامل استرس‌زای ناشی از تماس انسان با طبیعت، تولید ذرات گوگردی هواپخش توسط صخره‌های مرجانی کاهش یافته و این موضوع بیشتر باعث بی‌ثباتی تنظیم آب و هوای محلی و سرعت بخشیدن به تخریب این اکوسیستم متنوع و مهم جهانی می‌شود.

منبع:physorg