ابتکار:

در مدیریت آب کارون نباید هیچ منطقه‌ای لطمه ببیند

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر این‌که در مدیریت آب خوزستان نباید هیچ حوزه‌ای لطمه ببیند، گفت: نگاه بر مدیریت آب باید نگاهی ملی باشد و در دیدگاه ملی نمی‌توان به این معتقد بود که جایی را به قیمت خرابی جای دیگری آباد کنیم.
کد خبر: ۶۱۰۵۳۲
در مدیریت آب کارون نباید هیچ منطقه‌ای لطمه ببیند

به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست،  معصومه ابتکار در جلسه مشترک شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون، کارگروه کاهش آلودگی هوا و مدیریت پسماند که عصر امروز (دوشنبه، 6 آبان) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: فردا در جلسه شورای عالی آب که به ریاست رئیس‌جمهور تشکیل می‌شود به موضوع رودخانه کارون و بحث آب شرب و معضلات کیفی آب منطقه نیز پرداخته می‌شود.

 ابتکار گفت: برای پیشبرد برنامه‌ها و تصمیماتی که برای اجرا در خوزستان اتخاذ می‌شود باید واقع بینانه عمل کنیم. دولت قصد ندارد در این مباحث شعار یا وعده بدهد، بلکه با جدیت نسبت به حل و فصل مسائل زیست محیطی اقدام خواهد شد.

 وی با اشاره به بازدید هوایی امروز خود از تالاب‌های استان و رودخانه کارون، افزود: در جریان این بازدید با تنوع مسائل و مشکلات زیست محیطی در این استان به خوبی آشنا شدیم. با توجه به این‌که شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون از زمان تشکیل تاکنون دستاوردها و پیشرفت‌های خوبی داشته، لازم است جلسات این شورا ادامه پیدا کند و موضوعات و طرح‌های مورد بحث در این شورا باید بر اساس برنامه پیش بروند؛ همچنین در این برنامه‌ها و طرح‌ها باید به بودجه موجود نیز توجه شود و طرح‌هایی اجرایی شود که توجیه اقتصادی داشته باشند و امیدواریم با بهبود شرایط بین‌المللی، بتوانیم از ساز و کارهای بین‌المللی در جهت حل مشکلات زیست محیطی کشور استفاده کنیم.

 معاون رئیس‌جمهور اظهار کرد: با توجه به پر آب شدن تالاب‌ها در کشور عراق، شاهد هستیم که وضعیت ریزگردها در استان خوزستان نسبت به سال‌های گذشته بهتر شده و تعداد روزهای بحرانی و همچنین غلظت گرد و غبار در این استان کاهش یافته است. با توجه به وجود تالاب‌های ارزشمندی در استان می‌طلبد حفاظت از این تالاب‌ها در راس امور قرار گیرد و از تخریب و آسیب به این مناطق جلوگیری شود.

 ابتکار گفت: در عرصه بین‌المللی هماهنگی‌های لازم با کشورهای منطقه از جمله عراق، برای حل معضل ریزگردها انجام شده است و در این زمینه تشکیل صندوق منطقه‌ای در جهت حل معضلات بین‌المللی در بحث زیست محیطی می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. 

 وی خاطرنشان کرد: با توجه به وجود معضلات زیست محیطی مختلف در کشور و از جمله در استان خوزستان، دو رویکرد را برای حل و فصل این مشکلات مدنظر قرار داد و رویکرد نخست پیشگیری است؛ هر توسعه‌ای در هر زمینه‌ای که قرار باشد در استان صورت بگیرد، لازم است مطالعات و ارزیابی زیست محیطی جامعی از مرحله آغاز طرح تا پایان عملیات اجرایی انجام شود و در زمینه اثرات سوئی که ممکن است در منطقه ایجاد شود، مطالعات لازم صورت گیرد.

 ابتکار در خصوص رویکرد دوم تصریح کرد: اگر قرار بر ایجاد تغییراتی در سد گتوند، کشت و صنعتها و یا سایر مجموعه‌ها در جهت کاهش آلودگی‌ها باشد، لازم است این تغییرات مبتنی بر مطالعات ارزیابی زیست محیطی صورت گیرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص انتقال آب کارون گفت: انتقال آب کارون به هیچ عنوان به این معنی که تاثیری بر رودخانه کارون داشته باشد و یا لطمه‌ای به منطقه وارد شود، مطرح نیست. نگاه بر مدیریت آب باید نگاهی ملی باشد و هیچ حوزه‌ای نباید لطمه بخورد. در دیدگاه ملی نمی‌توان به این معتقد بود که جایی را به قیمت خرابی جای دیگری آباد کنیم.

برای زنده ماندن کارون باید آب نیروگاه‌ها از منبع دیگری تامین شود

عبدالحسن مقتدایی استاندار خوزستان نیز در شورای کیفی رودخانه کارون گفت: اگر قرار باشد که کارون جاری باشد آب نیروگاه‌ها باید تامین شود و اگر قرار باشد توسعه نیشکر به فعالیت خود ادامه دهد باید فکری برای پساب آن کنیم.

 وی اظهار کرد: در سالیان اخیر برداشت از استان در سطح ملی بوده اما متاسفانه خدمات به آن در سطح استانی است.

استاندار خوزستان در ادامه به اهمیت جایگاه رودخانه کارون اشاره و بیان کرد: هر موقع که در خصوص مباحث زیست محیطی صحبت می‌شود اسم کارون مطرح می‌شود و این موضوع نشان از اهمیت آن بر روی مسائل زیست محیطی است.

وی افزود: اگر قرار باشد که کارون جاری باشد آب نیروگاه‌ها باید تامین شود و اگر قرار باشد توسعه نیشکر به فعالیت خود ادامه دهد باید فکری برای پساب آن کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها