معاون اجرایی رئیس جمهور:

یارانه پردرآمدها فعلاً حذف نمی شود

در حالی که دولت به منظور شناسایی و حذف یارانه‌ پردرآمدها کارگروه ویژه‌ای را تشکیل داده، این پرسش وجود دارد که مشمولان حذف یارانه نقدی چگونه و با چه ملاکی باید شناسایی شوند؟
کد خبر: ۶۰۸۹۷۹
چگونگی شناسایی پردرآمدها برای حذف یارانه

به گزارش خبرنگار ما، دولت نهم مدت زمان اندکی پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها سعی کرد یارانه پردرآمدها را حذف کند، اما چون ملاک روشن و شفافی برای شناسایی پردرآمدها در اختیار نداشت، پس از مدت زمان کوتاهی با جنجال و اعتراض‌های ایجاد شده، مجبور به عقب‌نشینی شد و تا پایان دولت دهم نیز حرفی از حذف یارانه‌ پردرآمدها به میان نیاورد.

علت آن ناکامی نیز ضعف اطلاعاتی و نبود ملاک روشن برای شناسایی پردرآمدها بود. این ضعف باعث شد بسیاری افرادی متعلق به قشر متوسط و حتی‌‌ آسیب‌پذیر پیامک قرار گرفتن در سه دهک اول (دهک‌های پردرآمد) را دریافت کنند و به دهک یا به اصطلاح خوشه خود معترض شوند.

این گزارش می‌‌افزاید: اکنون که دولت یازدهم می‌خواهد یارانه پردرآمدها را حذف کند، همان چالش‌ها یعنی ضعف اطلاعات و نبود ملاک و معیار برای شناسایی این افراد وجود داشته و به‌تبع آن بیم تضییع حق افراد و ایجاد اعتراض‌ها به دلیل شناسایی نادرست پردرآمدها می‌رود. با این‌که دولت اعلام کرده با وسواس و سنجیدن همه جوانب در حال بررسی روش‌های حذف یارانه پردرآمدهاست، اما واقعیت این است که معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور هنوز رسما ملاک خاصی را اعلام نکرده که براساس آن افراد بتوانند تشخیص دهند پردرآمد کیست و آیا یارانه نقدی آنها مشمول ضوابط حذف خواهد شد یا خیر. در همین حال کارشناسان اقتصادی در این خصوص پیشنهادهایی به دولت دارند.

ملاک‌های توانگری: مالکیت

دکتر مهدی تقوی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه در این باره به خبرنگار ما گفت: دولت برای حذف یارانه پردرآمدها باید به امکانات اطلاعاتی خود توجه داشته باشد و بداند این امکانات در حدی نیست که بتوان از روی مثلا بانک‌های اطلاعاتی، افراد پردرآمد را تشخیص داد و یارانه آنها را حذف کرد. بانک‌های اطلاعاتی در اختیار دولت ناقص و پراکنده است و به‌روز نیست.

وی افزود: بنابراین دولت باید برای حذف یارانه پردرآمدها مدل طراحی کند و افراد را با قرار دادن درون آن مدل، غربال کند.

مدل مورد استفاده دولت برای این منظور می‌تواند مدل توانگری باشد.

تقوی اظهار کرد: مدل توانگری آن است که خیلی ساده روشن کنیم حداقل امکانات برای زندگی در ایران چیست و کسانی که این امکانات را در مالکیت خود دارند، توانگر محسوب شده و نیازی به دریافت یارانه ندارند.

وی افزود: برای توانگری سه ملاک وجود دارد: مالکیت مسکن، مالکیت خودرو و شغل. چون بخش عمده اقتصاد ایران‌ زیرزمینی است و افراد علاوه بر شغل رسمی، درآمدهای جانبی متعددی دارند یا مشاغلشان رسمی نیست که درآمدش قابل محاسبه باشد، پس نمی‌توان شغل را ملاک قرار داد. وی تصریح کرد‌: اما مالکیت منزل شخصی و خودرو می‌تواند ملاک توانگری باشد، یعنی کسی که این دو را دارد می‌تواند امکانات مناسبی را برای خانواده‌اش فراهم کند، بنابراین یارانه نقدی نیاز ندارد.

وی افزود: به این ترتیب می‌توان برای شکل اجرایی این مدل به دولت پیشنهاد کرد اطلاعات خودروهای موجود در کشور و املاک را از نیروی انتظامی و سازمان ثبت اسناد و املاک درآورده و افرادی را که این دو را باهم دارند، از دریافت یارانه نقدی محروم کند.

وی خاطرنشان کرد: با این حال اجرای این کار ملاحظاتی دارد؛ اول این که باید میان مقدار مالکیت مسکن و خودرو در تهران و کلانشهرها با شهرهای کوچک تفاوت قائل شد. مثلا در تهران هر کس منزلی بالای 120 متر و خودرویی با ارزش بالای 30 میلیون تومان را در مالکیت دارد، یارانه نگیرد. اما در شهرستان‌ها این متراژ به بالای 150متر و خودروهایی با ارزش بیشتر تغییر کند.

تقوی افزود: برای روستاها نیز مثلا هر روستایی که بالای ده هکتار زمین زراعی مرغوب در مالکیت دارد، می‌تواند یارانه نگیرد. این استاد دانشگاه گفت: ملاحظه مهم دیگر هم این است که باید حذف یارانه پردرآمدها را تدریجی انجام داد. مثلا می‌توان اول از تهران شروع کرد و تمام مالکان خودروهای وارداتی و املاک مرغوب تجاری در هر نقطه شهر را از دریافت یارانه محروم کرد و بعد سراغ دیگر مالکان معمولی‌تر رفت.

دکتر علی معنوی‌راد، کارشناس پولی بانکی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما مدلی دیگر پیشنهاد کرد. وی گفت: برای حذف یارانه نقدی می‌توان مدل درآمدی شهرها و کلانشهرها را مد نظر قرار داد. به این صورت که تمامی ساکنان مناطق مرفه‌نشین شهرها را از دریافت یارانه محروم کرد. این کار می‌تواند با ملاک قرار دادن نشانی محل سکونت انجام گیرد.

وی افزود: مثلا در تهران گفته شود تمامی ساکنان چهارراه پارک‌وی به بالا یعنی مناطقی چون شمال خیابان ولیعصر، زعفرانیه، نیاوران، کامرانیه و محمودیه یارانه نقدی نمی‌گیرند. درباره دیگر کلانشهرها هم می‌توان بلافاصله یارانه نقدی ساکنان مناطق مرفه‌نشین را قطع کرد.

وی تصریح کرد: برتری این روش، سرعت و سهولت انجام آن است، چون نشانی افراد در سامانه کارت ملی وجود دارد و دسترسی به آن ساده است.

معنوی‌راد خاطرنشان کرد: با این حال چون در جامعه همیشه استثنا وجود دارد، دولت باید برای این استثناها حتما ساز و کار معافیت پیش‌بینی کند، اما این معافیت نباید فراگیر باشد. مثلا اگر کسی ثابت کرد در منطقه‌ای چون نیاوران، سرایدار است، یارانه‌اش برقرار بماند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱۵
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
۰
۰
آقای دكتر ملاك های شما برای حذف یارانه اصلا درست نیست . طبق گفته شما ایرانیان باید نه خانه قسطی داشته باشند و نه ماشین قسطی . عزیزم ملاك حذف یارانه فقط در آمد خالص با احتساب هزینه های تورم و هزینه های ماهیانه زندگی و وضعیت اقتصاد ایران . چون اطلاعات درست در اختیار نداری پس باید به مسكن و خودرو كه ثبت می شوند و دم دست هستند متوسل شوی .در یك كلام یارانه به كسی تعلق نمی گیرد كه علاوه بر تامین نیازهای زندگی روزانه خود وخانواده مقداری در ماه پس انداز داشته باشد . آیا شما همچین كسی سراغ دارید ؟ نكند منظور شما افرادی است كه مسكن اضافی دارند و اجاره می دهند و یا برای هر كدام از اعضای خانواده یك ماشین خریده اند. مردم از شما كه دكتر هستید و استاد دانشگاه توقع صحبت منطقی دارند!
عبداللهی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
۰
۰
با سلام
چرا كارشناسان دارایی را فقط ملاك قرار داده و پیشنهاد می كنند، آیا از هزینه تحصیل فرزندان در مقاطع تحصیلی خبر دارید قرار بود رایگان باشد كه نشد، قرار بود یارانه با تورم پرداخت شود كه نشد، قرار بود حقوق با تورم افزایش یابد كه نشد، حال هر روز به مردم استرس وارد می كنید كه چه شود. با این كار هزینه درمان مردم بالا می رود هر كسی بامش بیش برفش بیشتر مگر نمی دانید؟ باید هر كسی مصرف بیشتری از منابع عمومی داشت هزینه های آن را بپردازد، اكثرا كسانی كه تلاش داشتند و اندك سرمایه ای دارند، ولی عده ای خوش گذاران و بی حال و بی مسئولیت و تن پرور را فقیر محسوب و تلاشگران را سرمایه دار، اسلام قانون خود را دارد نباید هر نظری را به اسلام و عدالت ربط داد فقط به خاطر عده ای بی نماز در مسجد را نبندید.
پس این قانون مالیاتهای مستقیم در مورد ارزش افزوده برای چیست؟
مجید
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
۰
۰
این خیلی خوب است كه پر درامد ها مشخص شود ولی ابتدا بیایم خط فقر را در جامعه تعریف كنیم تورم و مسائل جانبی آنرا مشخص كنیم سپس دست به اقدام بزنیم
مرفه
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
۰
۰
امكان نداره!!!
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
۰
۰
ضمن تشكر از كارشناسان :در حال حاضراكثر افراد خانه وماشین دارند و تعدای از خانوارها برای تامین نیاز مالی با خودرو مسافر كشی میكنند و افرادی هستند كه تعداد 4الی 5فرزند دارند كه در مقطع دانشگاهی تحصیل میكنند و هزینه سنگینی را به سرپرست خانواده تحمیل میكنند و وام های متفاوتی از بانك ها و یا دیگر منابع شامل صندوق های قرض الحسنه و دیگر موسسات در یافت كرده اند كه توان پرداخت آن را ندارند بنظر میرسد شاخص های ارزیابی كه توسط كارشناسان مطرح گردیده؛ دیدگاه ابتدایی و آماتوری می باشد كه برای تعیین شاخص ها باید از مشاورین تراز اول مملكت دراین خصوص استفاده كرد تا بطریقی انجام گردد كه به حق وحقوق ملت شریفمان خدشه ای واردنشود
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
۰
۰
باید اول نماینده های مجلس و وزرا و بچه هاشون رو حذف كنن چون بیشترین درآمد رو اونا دارن. بعدش برن سراغ فوتبالیست ها بعد برن سراغ بقیه
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
۰
۰
بهتر بود اول محاسبات و نسبت ارزش ریال را انجام می دادید بعد، این مطلب را منتشر می كردید
ك . م
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
۰
۰
استاد گرامی معمولا ثروتمندانی هستند كه ماشین خارجی سوار نمی شوند و ماشین ایرانی سوار می شوند و حتی اصلا ماشین ندارند ولی پول فراوان دارند با پیشنهاد شما اینها می توانند یارانه بگیرند چون ماشین خارجی ندارند پس ملاك و معیار استاد گرامی غلط می باشد
شاملو
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
۰
۰
چرا این كار را میكنید به داد این ملت برسید
سام
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
۰
۰
اگر به جای این همه صرف وقت دنبال تولید ثروت بودید به راحتی این یارانه را هم افزایش یا چند برابر می كردید ، بررسی كنید با این منابع ممكن است !
جواد
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
۰
۰
با توجه به این كه اكثر افراد متمكن كه در بازار كار مشغول فعالیت هستند ، براصول مخفی كاری و مسائل حقوقی آشنایی كامل دارند از این چرخه محو میگردند همچنانكه در خوشه بندی دوره قبل این نقیصه كاملا مشهود بود و متاسفانه افراد حقوق بگیر در این دام گرفتار می شوند ، پیشنهاد میگردد هیئت علمی دانشگاهها ، قضات محترم ، پزشگان ، كاركنان ادارت لوكس ، مدیران كل و معاونین یارانه اشان قطع گردد
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
۰
۰
حركت خوبی هستش و در عین حال ساده ی استعلام ساده از ثبت احوال و شركت های بیمه؛ مشخصه كی بیمه ماشینش 50 میلیون تومانه!!!بله ماشین های 1 میلیاردتومانی 50 میلیون بیمه بدنه دارن كه صاحباشون واقعا نیازمند این 45 هزارتومان هستند
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
۰
۰
كسانی كه خونه بالای 80 متر دارند جز افراد پر درآمدلحاظ شوند وكسانی كه منزل زیر 70متر با وام بانك مسكن دارند چون با قرض و گرفتن وام توانستند خونه كوچكی برای خود فراهم كنند و درحال حاضر هنوز بدهكار بانك و مردم هستند و از خود ماشین هم ندارند جزء افراد ضعیف محسوب شوند. با تشكر
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
۰
۰
چون شناخت افراد ثروتمندراه درازی است در عوض آمار كارمندان در دسترس است حقوق آنها را نصف كنند.
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
۰
۰
قطع كردن حق قانونی افراد ، این كار غیر قانونی است ! پیشنهاد می شود یارانه افراد مرده و خارجی هائی كه یارانه می گیرند حذف شود و یك كمی بامدیریت عمل شود و دولت جلوی ولخرجی های برخی سازمانها را بگیرد همه چیز درست می شود انشاا...

نیازمندی ها