آمریکا همچنان در بن​بست مالی

در حالی‌که تعطیلی دولت آمریکا به دلیل عدم توافق جمهوریخواهان و دموکرات‌ها بر سر برنامه بودجه وارد دوازدهمین روز خود شده است، گزارش منابع خبری حاکی است که باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا تمایل دارد تا حدودی موانع سر راه این بحران را بردارد.
کد خبر: ۶۰۵۸۵۴
آمریکا همچنان در بن​بست مالی

به گزارش بی‌بی‌سی، جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد اوباما تمایل دارد سقف بدهی‌های دولت آمریکا را به صورت کوتاه‌مدت افزایش دهد. در صورتی که تا بیست‌وپنجم مهر سقف بدهی‌های دولت بالا نرود، آمریکا با مشکلی جدی مواجه خواهد شد.

کارنی به دنبال چند دور گفت‌وگو بین اوباما و جمهوریخواهان سنا و مجلس نمایندگان آمریکا گفت: اگر کنگره سقف بدهی آمریکا را برای یک مدت کوتاه به تصویب برساند، رئیس‌جمهور آن را امضا خواهد کرد. با این حال کارنی گفت کاخ سفید افزایش سقف بدهی را با شرایط پیوست شده به آن قبول نخواهد کرد و تأکید کرد کار درست این است که جمهوریخواهان برای رئیس‌جمهور شرط و شروط تعیین نکنند. کارنی اظهار کرد هیچ دلیل قابل پذیرشی برای تعطیل نگه داشتن دولت فدرال آمریکا وجود ندارد.

کارنی از پیشنهاد نمایندگان جمهوریخواه مجلس نماینـــدگان برای افزایش شش هفته‌ای سقف بدهی‌ها به منظور انجام مذاکرات بیشتر انتقاد کرد. وی گفت این طرح در واقع فقط باعث می‌شود تا به نقطه آغاز بازگشته و در نتیجه اقتصاد کشور بیش از این متضرر شود.

در این میان جمهوریخواهان پس از جلسه جمعه شب با باراک اوباما در کاخ سفید، این دیدار را مثبت ارزیابی کردند. سوزان کالینز، از نمایندگان جمهوریخواه سنا پس از ترک جلسه کاخ سفید اظهار کرد، اوباما از طرح پیشنهادی او برای حل این بحران استقبال کرده، اما در مورد تصویب آن حرفی نزد. طرح خانم کالینز که یکی از چند پیشنهاد جمهوریخواهان است، شامل حذف مالیات از تجهیزات پزشکی است. در واقع اوباما سعی دارد با تصویب مالیات بر این تجهیزات، به سرمایه‌گذاری در زمینه یارانه‌های درمانی کمک کند. دیگر جمهوریخواهان از جمله سناتور میاک جوهانز نیز همچون کالینز به جلسه جمعه شب با دید مثبت نگاه کردند، اما گفتند احتمال رسیدن به توافق در آینده نزدیک وجود ندارد.

بازگشایی برخی از پارک‌های اصلی

در حالی‌که هنوز بسیاری از بخش‌های دولتی آمریکا در تعطیلی به سر می‌برد، منابع خبری از بازگشایی برخی مکان‌ها خبر دادند. به گزارش بی‌بی‌سی، مجسمه آزادی در نیویورک، پارک ملی «گراند کانیون» در ایالت آریزونا و پارک و یادبود «مونت راشمور» که تعطیل شده بودند، از روز گذشته بار دیگر بازگشایی شدند. البته تأمین بودجه این مناطق از طریق ایالات «نیویورک»، «آریزونا» و «داکوتای جنوبی» صورت خواهد گرفت. اندرو کومو، فرماندار نیویورک در این زمینه اظهار کرد: ما اجازه نمی‌دهیم به دلیل سوءتدبیر و بن‌بست سیاسی در واشنگتن، بنای مجسمه آزادی که سمبل صلح است همچنان بسته باشد. جان بریور جمهوریخواه، فرماندار ایالت آریزونا نیز گفت: خوشحالم که دولت اوباما سیاست‌های خود را تغییر داد و به آریزونا اجازه داد منبع اصلی درآمد خود (پارک ملی «گراند کانیون») را بار دیگر باز کند، اگرچه این پارک‌ها از روز گذشته باز شده‌اند، اما باقی پارک‌های ملی و بناهای تاریخی به دلیل بن‌بست مالی واشنگتن همچنان تعطیل خواهند ماند.

در همین حال گفته می‌شود گروهی از صاحبان مشاغل و کسب و کار با اوباما در کاخ سفید دیدار کرده و ضررهای مالی این تعطیلی را برای اوباما توضیح دادند. از سوی دیگر ماریون بلیکی، رئیس اجرایی اتحادیه صنایع هوا فضا اظهار کرد تعطیلی دولت باعث شده تائید هواپیماها، تجهیزات و وسایل آموزشی جدید انجام نشود.

در این میان نظرسنجی‌ها همچنان حاکی است که بیشتر مردم آمریکا جمهوریخواهان را مقصر این وضع می‌دانند. بنا به نظرسنجی‌های روزنامه وال‌استریت ژورنال و شبکه خبری ان‌بی‌سی، 53 درصد مردم آمریکا، جمهوریخواهان را و 31 درصد دیگر دموکرات‌ها را مقصر این بحران می‌دانند.

اعتصاب گسترده رانندگان کامیون

از سوی دیگر و در حالی که آمریکا در انتظار راه‌حلی برای تعطیلی دولت فدرال است، جامعه رانندگان کامیون که ستون اصلی اقتصاد آمریکا به حساب می‌آیند و روزانه خریدها و نیازهای مردم آمریکا را جابه‌جا می‌کنند، اقدامی اعتراضی به تعطیلی دولت فدرال صورت دادند.

به گزارش فارس، حدود 3000 راننده کامیون و هزاران معترض دیگر از روز جمعه در «واشنگتن» پایتخت آمریکا، گرد هم آمده و قصد دارند فهرستی از تقاضاهای خود را به نمایندگان کنگره ارائه کنند. سازمان‌دهندگان این اقدام اعتراضی در یک وب‌سایت خواستار برگزاری چنین تجمعی شده بودند. آنها از میزان حمایتی که از این اقدام اعتراضی به عمل آمده، تعجب کرده بودند.

رانندگان کامیون با در نظر گرفتن این واقعیت که بیشتر مردم در زندگی خود هرگز در پشت فرمان کامیون ننشسته‌اند و از مشکلات آنها خبر ندارند، به نوعی توانستند توجه افراد زیادی را برای شرکت در این تجمع جلب کنند. قرار است به طور همزمان اعتراضاتی روزهای آینده در بیشتر شهرهای عمده آمریکا برگزار شود.

«لری کلیمن» دادستان پیشین وزارت دادگستری آمریکا و بنیانگذار دیده‌بان آزادی حمایت خود را از کمپین رانندگان کامیون اعلام کرد. سازمان‌دهندگان این تظاهرات در نظر دارند فهرستی از خواسته‌های خود را اعلام کنند که احیای اقتصادی در صدر خواسته‌‌های آنها قرار دارد.

حسین خلیلی ‌/‌ گروه بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها