ورزشکاران ایران از امروز در سومین دوره بازی‌های همبستگی رقابت می‌کنند

کاروانی برای درو کردن طلا در اندونزی

سومین دوره بازی‌های کشورهای اسلامی بعد از برگزاری مراسم افتتاحیه، از امروز در شهر پالم بانگ اندونزی آغاز می‌شود تا ورزشکاران ایرانی، این بار در بزرگ‌ترین اجتماع ورزشکاران مسلمان محک بخورند.
کد خبر: ۵۹۹۶۳۴

این بازی‌ها با حضور 27 کشور آسیایی، آفریقایی و اروپایی برگزار می‌شود که در قیاس با دوره نخست کاهشی 50 درصدی را در تعداد تیم‌ها شاهد است. البته از کشوری با امکانات اندونزی هم انتظار نمی‌رود در اندازه‌های عربستانی‌ها بتواند از بازی‌های کشورهای اسلامی میزبانی کند. عرب‌ها هشت سال پیش دلارهای نفتی زیادی را خرج دعوت از کشورهای مختلف عضو فدراسیون همبستگی کشورهای اسلامی کردند و دست آخر هم موفق شدند این رویداد ورزشی را با حضور ورزشکاران 55 کشور از 57 کشور عضو برگزار کنند.

حالا اندونزی میزبان است و ورزشکاران حاضر تا نهم مهر ماه در 13 رشته دو و میدانی، ورزش‌های آبی (شنا)، تیر و کمان، بدمینتون، بسکتبال، کاراته، فوتبال، تکواندو، تنیس، والیبال ساحلی، والیبال سالنی، وزنه‌برداری و ووشو با یکدیگر رقابت می‌کنند.

از جمع این رشته‌ها کاروان ایران فقط در شش رشته کاراته (12 مرد، 9 زن)، والیبال (مردان)، ووشو (11 مرد، 3 زن)، تکواندو (9 مرد، 9 زن)، دوومیدانی (9 مرد، 2 زن)، تیروکمان (6 مرد، 6 زن) در اندونزی حاضر است و با 88 ورزشکار، چشم به مدال‌های سومین دوره بازی‌های کشورهای اسلامی دارد.

براساس سیاستگذاری‌های کمیته ملی المپیک، کاروانی که هم‌اکنون در سوماترای جنوبی حضور دارد کاروانی دستچین شده است و بیشتر افراد آن با این توجیه که شانس کسب مدال دارند به بازی‌های کشورهای اسلامی اعزام شده‌اند. حال این‌که کارشناسان کمیته ملی المپیک چقدر در ارزیابی‌های خود دقیق عمل کرده‌اند؛ پرسشی است که در پایان بازی‌ها باید پاسخ آن را پیدا کرد.

فقط امیدواریم اتفاقی که ماه گذشته برای کاروان ورزشی ایران در بازی‌های المپیک آسیایی نوجوانان افتاد، تکرار نشود. چون در نانجینگ چین هم فقط افرادی در کاروان 78 نفره ایران حضور داشتند که اصطلاحا از شانس مدال برخوردار بودند اما سرانجام حتی یک مدال طلا هم نصیب ایرانی‌ها نشد تا در جدول رده‌بندی بازی‌ها در جایگاهی بهتر از بیستمی قرار نگیریم.

غیبت وزنه‌برداری

یکی از 13 رشته بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی وزنه‌برداری است؛ رشته‌ای پرمدال برای ورزش ایران که همواره در تورنمنت‌هایی نظیر المپیک و بازی‌های آسیایی نقشی بسزا در جایگاه ورزش‌مان داشته است. با وجود این در کاروانی که فقط با هدف کسب مدال انتخاب و به اندونزی فرستاده شده، خبری از وزنه‌برداری نیست. وقتی دلیل این موضوع را از بهرام افشارزاده، دبیرکل کمیته ملی المپیک و سرپرست کاروان اعزامی پرسیدیم، او در پاسخ گفت: ما از فدراسیون خواستیم​ تیم ملی در این بازی‌ها حضور پیدا کند اما آنها اعلام کردند، قصد دارند به مسابقه‌های دیگری بروند و نمی‌توانند در بازی‌های همبستگی حضور پیدا کنند.

منظور از مسابقه‌های دیگر همان رقابت‌های جهانی لهستان است؛ رقابت‌هایی که از بیست و هشتم مهر در شهر وروکلای لهستان برگزار می‌شود و نتایج آن برای وزنه‌برداری ایران از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. حسین رضازاده، رئیس فدراسیون وزنه‌برداری در توضیح دلایل غیبت تیم وزنه‌برداری در بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی به جام‌جم گفت: همان طور که می‌دانید بازی‌های کشورهای اسلامی ابتدا قرار بود خرداد برگزار شود. ما هم برای حضوری قدرتمندانه در این تورنمنت تدارک ویژه دیده بودیم، اما درست در آستانه اعزام، مسئولان برگزاری از تعویق بازی‌های کشورهای اسلامی خبر دادند و گفتند این بازی‌ها در مهر ماه برگزار می‌شود. رضازاده افزود: با این تصمیم عملا این امکان که فدراسیون وزنه‌برداری بتواند تیمی را برای حضور در بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی روانه اندونزی کند از بین رفت. با توجه به جوانگرایی صورت گرفته در تیم ملی وزنه‌برداری ما به بازی‌های کشورهای اسلامی به عنوان میدانی برای محک خوردن ملی‌پوشان جوان وزنه‌برداری نگاه می‌کردیم، اما همزمانی این رویداد با رقابت‌های جهانی باعث شد تمام تمرکزمان را متوجه آماده‌سازی تیم ملی برای حضور در رقابت‌های جهانی لهستان کنیم.

رضازاده در پاسخ به این پرسش که آیا نمی‌شد دو تیم مجزا را برای این دو رویداد آماده کرد، گفت: اگر بودجه کافی در اختیار فدراسیون بود با توجه به توانمندی بالای وزنه‌برداری ایران، حتما چنین کاری را انجام می‌دادیم، اما در شرایطی که فدراسیون حتی برای سپری کردن اردوهای تیم ملی پول کافی در اختیار ندارد و از ارتباطات خود برای گذراندن این اردوهای پرهزینه استفاده می‌کند، نمی‌توان انتظار داشت چند تیم مجزا را در اردوهای تیم ملی نگه داشت. ما از ابتدای سال وزنه‌برداران نوجوان و جوان زیادی را در کنار بزرگسالان در اردوهای تیم ملی داشتیم و برای آماده سازی این افراد فراتر از بودجه دریافتی هزینه کرده‌ایم.

پیش‌بینی افشارزاده

کمیته ملی المپیک با مشکلات مالی که برای اعزام تیم، سد راه فدراسیون وزنه‌برداری شد بخوبی آشناست. چراکه این بی پولی دست و پای کمیته را هم بسته است. افشارزاده که تا قبل از سفر به اندونزی سخت به دنبال زنده کردن بودجه معوق کمیته ملی المپیک بود، در این باره گفت: ما مشکل بی‌پولی داشتیم که خوشبختانه برای بازی‌های کشورهای اسلامی آن را حل و سعی کردیم طوری برنامه‌ریزی کنیم که به تیم‌ها فشار وارد نشود. البته اوج کار ما آماده‌سازی تیم‌ها برای بازی‌های آسیایی اینچئون است که با ادامه این وضع به طور حتم در این زمینه مشکل خواهیم داشت.

افشارزاده درباره پیش‌بینی‌اش از نتایج کاروان ورزشی در بازی‌های کشورهای اسلامی نیز گفت: بازی‌های کشورهای اسلامی قرار بود خرداد ماه برگزار شود که به تعویق افتاد. همین مساله هم باعث شد ورزشکاران با آمادگی و تمرین‌های بیشتری راهی مسابقه‌ها شوند. در مجموع با توجه به تمرین‌هایی که ورزشکاران کاروان کشورمان پشت سر گذاشته‌اند، انتظار داریم 15 تا 17 طلا بگیریم و در همین حدود مدال نقره و برنز داشته باشیم. در دوره قبل، ایران چهارم شد که فکر می‌کنیم با این مدال‌ها بتوانیم در رده بهتری قرار بگیریم.

کاروان ورزشی ایران

کمیته ملی المپیک با در نظر گرفتن ملاک مدال‌آوری به اعزام ورزشکاران شش رشته به این دوره از بازی‌ها اقدام کرد. بر این اساس 88 ورزشکار ایرانی در قالب رشته‌های ووشو، دو و میدانی، کاراته، تیر و کمان، تکواندو و والیبال در سومین دوره بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی حضور خواهند داشت. البته به گفته اصغر رحیمی، معاون کاروان اعزامی ایران، کل اعضای این کاروان 140 نفر است. بر این اساس 52 همراه شامل مربی، پزشک، فیزیوتراپ و..​. ورزشکاران شرکت‌کننده کشورمان در بازی‌های اسلامی را همراهی می‌کنند. اسامی ورزشکاران ایران حاضر در سومین دوره بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی عبارتند از:

ووشو

مردان: محسن احمدی، احسان پیغمبری، علی بختیاری‌کبوترکی، علی یوسفی، امیر سجاد عباسی، محسن محمدسیفی، علی وطن‌خواه، معین حاجی‌زاده، فرشاد عربی، نوید مکوندی، ابراهیم فتحی‌ارگانی‌/‌ بانوان: نفیسه پورگنجی، هانیه رجبی و حمیده برخور.

دوومیدانی

مردان: سجاد مرادی، احسان حدادی، محمد ارزنده، کیوان قنبرزاده، محمد صمیمی، کاوه موسوی، احمد فرود، رضا قاسمی و محمدمحسن ربانی‌/‌ بانوان: لیلا رجبی و مریم طوسی.

کاراته

مردان: فرید حقیقی، سعید احمدی، فرزاد محمدخانلو، آرمین روشنی‌اسکویی، سجاد گنج‌زاده، احد شاهین‌هرق، ذبیح‌الله پورشب، مهدی سلطانی، سعید حسنی‌پور، مجید حسنی‌نیای‌دیلمی، هامون درفشی‌پور و حسین سمندر‌/‌ بانوان: الهه رضازاده، فاطمه چالاکی، مهسا افسانه، دلارام دوستی، حمیده عباسعلی، پگاه زنگنه، نجمه‌سادات قاضی‌زاده، نسرین دوستی و الناز تقی‌پور.

تیر و کمان

مردان: بهزاد پاکزاد، غلامرضا رحیمی، روزبه نظریان، حمزه نکویی، امیر کاظم‌پور و اسماعیل عبادی‌/‌ بانوان: ساره اسدی، مریم محمودسرشت، آمنه مرزوقی، مهتاب پارسامهر، مینو عابدی و سارا تبیان.

تکواندو

مردان کیوروگی: بهنام بیات، مهدی خدابخشی، افشین ساکت، محمد خمسه، امید عمیدی و محمد باقری‌معتمد‌/‌ بانوان کیوروگی: سوسن حاجی پور، پریسا فرشیدی، اکرم خدابنده، فاطمه روحانی، شکرانه ایزدی و سمانه شش‌پری.

مردان پومسه: حسین بهشتی، محمد نادری و مهدی جمالی‌فشی‌/‌ بانوان پومسه: مهسا مردانی، نسترن ملکی آدرانی و بهاره قادریان.

والیبال

محمد طاهروادی، فرهاد پیروت پور، رضا صفایی، مجتبی یوسفی، علیرضا جلالی، مصطفی شریفات، مجتبی قلی‌زاده، سیدمحمدرضا حسینی‌پویا، محمدحسن صنوبر، سیدعلی سجادی، حسین حسن‌پور و بهزاد حیدرشاهی.

دومین دوره یا سومین دوره؟!

تاکنون فقط یک بار شاهد برگزاری بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی بودیم، اما از بازی‌هایی که به میزبانی اندونزی برگزار می‌شود، به عنوان سومین دوره بازی‌ها یاد می‌کنند.

اولین دوره بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی از نوزده تا سی‌ویکم فروردین سال 1384 در عربستان سعودی برگزار شد. در این دوره که بدون حضور بانوان برگزار شد، چیزی حدود 6000 ورزشکار از 55 کشور اسلامی در قالب 13 رشته با یکدیگر رقابت کردند و در پایان کاروان ورزشی عربستان با کسب 24 مدال طلا، 17 نقره و 19 برنز در صدر جدول توزیع مدال‌ها ایستاد. کاروان ایران هم در آن بازی‌ها 10 مدال طلا، 9 مدال نقره و 11 مدال برنز کسب کرد و با مجموع 30 مدال، بعد از کشورهای مصر و قزاقستان در رده چهارم قرار گرفت.

همان زمان مسئولان کمیته ملی المپیک پیشنهاد میزبانی دومین دوره بازی‌های کشورهای اسلامی را مطرح کردند. این بازی‌ها قرار بود سال 2009 در 17 رشته و به میزبانی سه شهر تهران، مشهد و اصفهان در ایران برگزار شود، اما با وجود هزینه‌های میلیاردی که ورزش ایران برای میزبانی از این رویداد بزرگ متقبل شد، دومین دوره بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی هرگز برگزار نشد.

ابتدا به دلیل شیوع بیماری آنفلوآنزای خوکی زمان برگزاری این بازی‌ها به مدت شش ماه به تعویق افتاد. این فرصت از آن جهت که آن زمان زیرساخت‌های ورزش ما هنوز برای میزبانی از بازی‌های کشورهای اسلامی آماده نشده بود، فرصت مغتنمی بود. با این حال چند ماه بعد که ما تقریبا برای میزبانی از بازی‌ها آماده بودیم این بار اعضای هیات اجرایی فدراسیون همبستگی کشورهای اسلامی در نشستی فوق‌العاده با حضور نمایندگان ایرانی (علی‌آبادی و افشارزاده، رئیس و دبیر کل کمیته ملی المپیک)، امتیاز میزبانی دومین دوره بازی‎های همبستگی کشورهای اسلامی را از کشورمان گرفتند. خواسته نامعقول کشورهای عربی این بود که ایرانی‌ها نام خلیج‌فارس را از روی مدال‌ها، پوستر و کتابچه بازی‌ها حذف کنند. نمایندگان کشورمان هم از بین لغو میزبانی باز‌ی‎های کشورهای اسلامی و حذف نام خلیج‌فارس، اولی را انتخاب کردند تا به این ترتیب دومین دوره این بازی‌ها هرگز برگزار نشود.

رضا پورعالی ‌/‌ گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها