روزی که رادیو اختراع و بسرعت پرطرفدار شد، باور عمومی آن بود که دوران روزنامههای چاپی دیگر بهسر آمده، اما زمان گذشت و روزنامهها با تغییر در ساختارشان به حیات خود ادامه دادند. در سالهای بعد همین اتفاق بار دیگر با اختراع تلویزیون نمود پیدا کرد. آن روزها نیز بسیاری تصور میکردند که با ورود تلویزیون به حریم خانهها، دوران سینما به پایان میرسد و این اتفاق در زمان ما نیز برای چندمین بار در حال تکرار است.
هماکنون اختراع و گسترش روزافزون اینترنت در جهان، بسیاری از کارشناسان را نسبت به آینده دیگر رسانهها نگران کرده است. گزارشهای آماری حکایت از این دارد که در کشورهای توسعه یافته، میزان استفاده از اینترنت به مراتب بیشتر از تلویزیون است. بر این اساس برخی از نظریهپردازان پیشبینی میکنند که با توسعه اینترنت، دیگر رسانهها در آینده نزدیک افول خواهند کرد. هرچند در این میان برخی محققان نیز بر این باورند که ظهور رسانههای جدید هیچگاه به مرگ رسانههای قدیمی منجر نمیشود و رسانههای تازه، امتداد رسانههای پیش از خود هستند.
برپایه همین این نظریهها بود که تلویزیون اینترنتی در دنیای رسانه متولد شد. تلویزیون اینترنتی فناوری جدیدی است که دنیای تلویزیون و اینترنت را به هم پیوند میدهد و محصول همگرایی صنعت رایانه، مخابرات و مولتی مدیا (چند رسانهای) است. با بهرهبرداری از این فناوری که بزرگترین ویژگیاش، ایجاد تعامل و ارتباط دوسویه میان تلویزیون و مخاطب است، بیننده به دنیایی از اطلاعات وصل میشود.
دسترسی به شبکههای اطلاعرسانی، حضور مجازی در کلاسهای آموزشی، دریافت انواع خدمات بانکی و پزشکی تنها بخشی از انواع خدماتی است که از طریق این طرح قابل دریافت است. با بهرهگیری از این تکنولوژی، مخاطبان قادر خواهند بود حین دریافت برنامههای تلویزیون، از طریق اینترنت به بانک اطلاعاتی شبکه مورد نظر دست یافته، به صورت آنلاین در آنچه مشاهده میکنند دخل و تصرف کنند، بنابراین هر کاربری خود تعیین میکند که چه چیزی را و چگونه میخواهد ببیند. امکان دیگر تلویزیون اینترنتی جدول زمانبندی پخش برنامههاست که کاربر از طریق آن میتواند زمان پخش یک برنامه را تغییر دهد.
یکی دیگر از قسمتهایی که پویایی تلویزیون اینترنتی در آن به بهترین وجه دیده میشود، بخش سفارش خرید اجناس، موسیقی یا فیلم دلخواه است که براساس آن بیننده میتواند به آسانی سفارش خرید دهد. مخاطب همچنین میتواند هنگام گوش دادن به یک موسیقی از مشخصات آهنگ با خبر شده و آن موسیقی را خریداری یا بارگذاری کند. اطلاع از اوضاع آب و هوا، بازیهای فردی یا دستهجمعی، مشارکت زنده در مسابقات تلویزیونی و دسترسی به وبسایتهای مورد علاقه از دیگر امکانات این تلویزیونها هستند.
هماکنون تلویزیون اینترنتی در اکثر کشورهای توسعهیافته به بهرهبرداری رسیده، اما صدا و سیما نیز همگام با این تحولات، با افتتاح سایت ایران سیما و همچنین ارائه آزمایشی این طرح در برخی از مناطق کشور، گام هایی را در جهت رفتن به سوی تلویزیون اینترنتی در کشور برداشته که میتواند زمینهساز وقوع تحول ارتباطی جدید در کشور ما قلمداد شود.
عرفان جلالی / جامجم
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد