از الفاید مصری تا شاهدخان پاکستانی

باشگاه دژاگه، همچنان در حسرت جام‌ها

در میان باشگاه‌های اروپایی که در تملک عرب‌های ثروتمند بوده و این قضایا را بسیار پیشتر از بقیه شروع کرده، فولام انگلیس در ابتدای صف قرار می‌گیرد. باشگاه کنونی اشکان دژاگه در سال 1995 از سوی یک تاجر نام آشنای مصری به اسم محمدالفاید که ثروتش از پارو بالا می‌رفت، خریداری شد.
کد خبر: ۵۹۳۰۱۴

اخبار ضد و نقیضی درباره بهای خرید فولام در آن تاریخ از سوی محمد الفاید پخش شده است، اما نزدیک‌ترین رقم به قیمت واقعی و صحیح‌ترین گزارش دال بر پرداخت 180 میلیون پوند توسط این ثروتمند شمال آفریقایی برای این مهم است.

الفاید طی 18 سال حاکمیتش بر فولام، میلیون‌ها میلیون پوند را هم صرف جذب نیروهای مستعد و مورد نیاز به کری ون‌کاتیج (ورزشگاه اختصاصی فولام)‌ کرد، اما خریدهای بهتر و توان ذاتی بیشتر رقبا سبب شد دست‌های فولام خالی بماند و باشگاهی که تاریخ تاسیس‌اش به سال 1879 برمی‌گردد و امثال بابی‌مور، جانی هاینز، جورج کوهن، بابی رابسون، رادنی مارش و الن مالری را در مقاطعی در خدمت داشته است، در این مدت هم جام و عنوانی تصاحب نکند و همچنان در تاریخ طولانی حیاتش بدون جامی قابل ذکر بماند، هر چند رسیدنش به فینال «لیگ اروپا در سال 2010 و شکست فقط در این مرحله برابر تیم پر ستاره اتلتیکو مادرید اسپانیا دستاوردی بزرگ برای فولام و سرمربی وقت آن «روی هاجسون» بود. به واقع این عنوان دومی و رسیدن به فینال جام حذفی انگلیس در سال 1975 بالاترین عناوین فولام و بیشترین میزان نزدیکی‌اش به جام‌ها و افتخارات در تاریخ حیات این باشگاه بوده است.

با این اوصاف محمد الفاید نیز سرانجام ناامید و تسلیم شد و اوایل تابستان امسال با عنوان کردن ضررهای سنگین مالی حفظ باشگاهی که طی سه دهه اخیر پول چندانی پس نداده، فولام را به شاهدخان پاکستانی به بهای حدود 200 میلیون پوند فروخت و رفت.

شاهدخان که سال‌هاست در عرصه‌های ورزشی و در امر تیمداری فعال است و صاحب یک باشگاه «فوتبال آمریکایی» در لیگ آمریکا هم هست، متعهد شده است که نه فقط امکانات قدیمی و معروف فولام را حفظ کند بلکه بر آن بیفزاید.

اضافه بر ورزشگاه عتیقه، اما مدرن شده کری ون کاتیج که عمری یکصدو هفده ساله دارد و برکرانه رودخانه تیمز لندن واقع است، فولام سال‌هاست که یک مجموعه تمرینی نیز به نام ماتسپور پارک در شمال لندن دارد که محل استقرار آکادمی جوانان باشگاه هم هست. شاهدخان قول داده است با افزایش بودجه خرید بازیکنان جدید تیمی را بسازد که وظیفه و هنرش فقط باقی ماندن در لیگ برتر انگلیس نباشد و سرانجام جامی را تصاحب کند و در حسرت آن نماند. هدایت فولام از ژوئن 2011 با مارتین یول هلندی است، اما بیش از آن که مهارت‌های او در بهره جستن از حداکثر توانایی‌های فنی یک تیم متوسط مورد نیاز فولام باشد. ظرفیت مالی مالکانش و پولی که صرف حفظ و تقویت این باشگاه می‌شود، نقش اول را در ترسیم سرنوشت آن بازی می‌کند. وکلای محمد الفاید می‌گویند که این پیرمرد ثروتمند مصری اضافه بر پول غیرقابل محاسبه‌ای که صرف گردش امور این باشگاه کرد، حدود 190 میلیون پوند به عنوان وام‌های بدون بهره از دیگر شرکت‌های تحت تملک‌اش وارد چرخه‌های مالی فولام کرد. ولی هرگز این پول را به نحوی از آنجاپس نگرفت. در مارس 2011 یعنی دو سال و نیم پیش الفاید اعلام کرد که هر سال به طور متوسط 17 میلیون پوند بابت گرداندن فولام ضرر داده است و سرانجام در دوازدهم جولای امسال الفاید باشگاه را تحویل شاهد خانی داد که برخلاف سگرمه‌های در هم او، با آن سبیل پرپشت‌اش دائما می‌خندد.

مخارج کلان باشگاهداری در بحران اقتصادی اروپا این پاکستانی شجاع را چه زمانی مثل سلف مصری‌اش متواری خواهد ساخت، بــــاید صبر کرد و دید ، اما قدر مسلم این که تیمی با پیشینه استفاده از نامدارانی مثل کوین کیگان، ژان تیگانا و مارک هیوز در پست سرمربیگری‌اش، هیچ گاه از تلاش با سلاح‌هایی پیشرفته بــرای الحاق به جمع بزرگان خودداری نکرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها