مدیر کل درمان تامین اجتماعی استان تهران خبر داد:

معرفی داروهای جدید تولید داخل در سال جاری

سهم 0.5 درصدی ایران در بازار دارویی دنیا

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به این‌که سهم ایران در بازار دارویی دنیا کمتر از 5/0 درصد است و این 5/0 درصد هم مصنوعی است، گفت: اگر 95 درصد دارویمان را از نظر حجمی در داخل تولید می‌کنیم باید این داروها از نظر ارزشی و ریالی هم درصد بالایی را به خود اختصاص دهند تا از سرمایه و کار ایرانی و تولید داخلی حمایت کرده باشیم، اما اکنون این‌گونه نیست.
کد خبر: ۵۸۲۶۳۸

عباس حاجی‌آخوندی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود:‌ در این شرایط نمی‌توان انتظار کیفیت بالایی را داشت، بلکه اگر کیفیت بالا باشد، غیرعادی است. تصور کنید 95 درصد کار حجمی تولید دارو مربوط به یک گروه باشد، اما ارزش و مزد آنها 60 تا 65 درصد باشد. اکنون که در خصوص حمایت از تولید داخلی و سرمایه ایرانی حرکت می‌کنیم باید برای تولیدکننده ارزش قائل شویم.

معاون وزیر بهداشت بر ضرورت تشدید تجاری‌سازی داروها در کشور تاکید کرد و گفت:‌ در این خصوص علاوه بر تجاری‌سازی دانش فنی ایرانی، دانش فنی خارجی را هم می‌پذیریم و حتی حاضریم آن را خریداری و مسیر میانبر را برای پیشرفت در تجاری‌سازی دانش فنی انتخاب کنیم.

وی به شرایط نامناسب صادرات دارو اشاره کرد و افزود: میزان صادرات دارو بالا نیست و مربوط به بازارهای ارزان با حجم زیاد و قیمت بسیار کم است؛ به عنوان مثال پیش از این داروهایی معادل صد میلیارد تومان را صادر می‌کردید، در حالی که تولیدش برای خودمان حداقل 200 میلیارد تومان تمام می‌شد و این صدمیلیارد تومان مابه‌التفاوت را غیرایرانی‌ها استفاده می‌کردند و ما هم افتخار می‌کردیم که دارویمان صادر می‌شود.

حاجی‌ آخوندی با بیان این‌که از آن 35 دارو فقط 3 دارو تجاری‌سازی شده است، اظهار کرد: در دو سال گذشته حدود 35رونمایی از دارو داشتیم. رونمایی به معنای دستیابی به «دانش فنی تهیه محصول» است. با وجود این همه تبلیغ می‌کنند که رونمایی از داروها ارزبری را کاهش می‌دهد، اما این‌گونه نیست. زمانی ارزبری کاهش می‌یابد که تجاری‌سازی داروها اتفاق‌بیفتد و به تولید محصول برسد.

معاون وزیر بهداشت با بیان این‌که در سال 2013 بازار دارویی جهان یکهزار میلیارد دلار بود و برآورد کرده‌اند این میزان در سال 2018 به 1200 میلیارد دلار برسد، عنوان کرد: در این میان شیب ارزش داروهای معمولی کم است؛ در حالی که‌سهم داروهای «های‌تک»، «نانو»، «بایو» و« مولکولار» در سال 2013، 210 میلیارد دلار است و در سال 2018 به بیش از 450 میلیارد دلار می‌رسد و شیب تندتری دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها