ارسال پیامک‌های انبوه با موضوعات پزشکی، وام، مسابقه و قرعه‌کشی ضابطه‌مند شد

پیامک‌های تبلیغاتی ضابطه‌مند می‌شود

رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال جزئیات آیین‌نامه جدید نظارت بر محتوای پیامک‌های انبوه و تبلیغاتی، تم، آهنگ‌های پیشواز تلفن همراه، MMS و تماس تصویری را تشریح کرد.
کد خبر: ۵۸۱۸۹۷

با وجود تاکیدات قبلی مبنی بر ضابطه‌مند شدن ارسال پیامک‌های تبلیغاتی و قطع این پیامک‌ها در صورت تمایل نداشتن دریافت‌کننده، این مساله کماکان طبق روال قبلی ادامه داشته و در پاره‌ای موارد مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد کرده است. از سوی دیگر محتوای برخی از این پیامک‌ها به لحاظ تبعاتی که می‌تواند از لحاظ اقتصادی، سیاسی، مذهبی واخلاقی برای جامعه داشته باشد، نیاز جدی به نظارت دارد. همین مساله سبب شده تا مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال به تدوین آیین‌نامه‌ای اقدام کند تا ضوابطی برای این قبیل پیامک‌ها وضع کند.

حسن علیزاده در گفت‌وگو با مهر، با بیان این‌که آیین‌نامه و دستورالعمل ضوابط ارائه محتوای عمومی در فضای مجازی هم‌اکنون در نوبت بررسی کمیسیون ارتقای محتوای مرکز ملی فضای مجازی قرار دارد، اظهار کرد: پیش‌نویس اصلی این آیین‌نامه که توسط مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال تدوین شده است تا پایان مردادماه جاری در کمیسیون ارتقای محتوا طرح و نتیجه نهایی آن ابلاغ خواهد شد.

وی با تاکید بر این‌که با اجرای این آیین‌نامه مشکلات در عرصه پیامک‌های تجاری و تبلیغاتی حل خواهد شد، گفت: طبق بررسی‌های صورت گرفته ارائه خدمات ارزش افزوده اپراتورهای تلفن همراه بر بستر خدمات ویترین با هنجارها و نرم‌های فرهنگی جامعه فاصله دارد که در این زمینه ضوابط ارائه این خدمات به مشترکان در آیین‌نامه جدید دیده شده است.

وی سپس به نحوه نظارت بر پیامک‌ها با محتواهای مختلف اشاره کرد.

ضوابط پیامک‌های پزشکی

علیزاده با اشاره به مواردی از آیین نامه ارائه محتوای عمومی در فضای مجازی و لزوم رعایت ضوابط قبل از ارسال پیامک و ارائه خدمات ارزش افزوده به مشترکان افزود: برای مثال ارسال‌کنندگان پیامک با محتوای پزشکی از این پس باید از مراجع ذی‌ربط مجوز دریافت کنند و فناوری‌هایی که در این زمینه تبلیغ می‌شود باید مورد تائید دستگاه‌های حاکمیتی نظام سلامت و بهداشت باشد.

رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال با بیان این‌که پیامک‌های تبلیغاتی نوعی اطمینان در ذهن ایجاد می‌کند، ادامه داد: در این خصوص محتوای پیامک‌ها باید با تائید مراجع ذی‌ربط به کاربران ارسال شود.

ضوابط پیامک‌های تبلیغاتی در زمینه وام

وی با اشاره به مواردی از پیامک‌های تبلیغاتی در زمینه‌های مالی و ترغیب مشترکان به استفاده از وام افزود: مواردی از تبلیغات پیامکی مربوط به تبلیغات برای اخذ وام‌های مالی است که بسیاری از آنها به کلاهبرداری و تضییع حقوق کاربران منجر می‌شود که بر این اساس، ارسال هرگونه پیامک تبلیغاتی از این نوع ممنوع خواهد بود.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: محتوای پیامک‌های انبوه و تبلیغاتی نباید حاوی تشویق به خروج سرمایه‌ها باشد؛ همچنین ارسال پیامک‌هایی با محتوای طالع‌بینی ممنوع است و باید از ویترین اپراتورهای تلفن همراه نیز حذف شود.

پیامک‌های مربوط به برنده شدن در مسابقه و قرعه‌کشی

وی گفت: براساس ضوابط تدوین در این آیین‌نامه، حقوق مادی و معنوی مولفان و صاحبان آثار در ارائه خدمات ارزش افزوده ویترین اپراتورها و آهنگ پیشواز که تاکنون توجه نمی‌شد، باید مورد توجه قرار گیرد و باید رضایت مالکان اثر دریافت شود. حتی دیده‌شده که برخی آثار خارجی شامل بازی‌ها، تم‌ها و آهنگ‌ها جنبه فرهنگی نداشته و منافی ارزش‌های فرهنگی بوده که ارائه این خدمات نیز ممنوع است.

پیامک‌هایی که با تعابیر و ادبیات اغواکننده و غیرواقعی، مشترکان را برای برنده شدن در مسابقات و قرعه‌کشی‌های مختلف فریب می‌دهد نیز ممنوع است.

تشکیل گروه رسیدگی به شکایات پیامکی

این مقام مسئول در مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال با بیان این‌که در صورت تصویب نهایی این آیین‌نامه، برخورد با این موارد ضمانت اجرایی خواهد داشت، تصریح کرد: در این خصوص قرار است کارگروهی برای رسیدگی به شکایات در این زمینه نیز به موازات سامانه 10001314 برای ساماندهی و بررسی شکایات این بخش ایجاد شود.

علیزاده گفت: اطلاع‌رسانی در زمینه قیمت خدمات ارزش افزوده از سوی اپراتورها الزامی خواهد بود و اپراتورها ملزم خواهند بود اقداماتی برای فرهنگسازی استفاده از فناوری و اطلاع‌رسانی مناسبات فرهنگی به مشترکان ارائه کنند.

وی تصریح کرد: این آیین نامه به حلقه‌های مختلف زنجیره خدمات ارزش افزوده کشور شامل اپراتورهای تلفن همراه، تولیدکنندگان و تجمیع‌کنندگان محتوا می‌شود و نحوه اجرای آن بزودی ارائه خواهد شد.

پیامک‌های شخصی مشمول نظارت نمی‌شود

رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال تاکید کرد: نظارت در عرصه پیامک‌های انبوه هیچ ارتباطی به پیامک‌های شخصی افراد نخواهد داشت و تنها پیامک‌های انبوه که جنبه تجاری و تبلیغاتی را شامل می‌شود در برمی‌گیرد.

به گفته علیزاده، آیین‌نامه نظارت بر پیامک‌های انبوه با هدف سالم‌سازی استفاده از محتوا در فضای مجازی تدوین شده است و با این آیین نامه الزامات زیرساختی برای تمیز دادن مشترکان در دریافت هرگونه پیامک و تفاوت پیامک‌های خبری، خدماتی، اطلاع‌رسانی و تبلیغاتی نیز وجود خواهد داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها