4 کشته و 200 زخمی در تظاهرات حامیان مرسی

اعلام وضعیت فوق‌العاده در فرودگاه قاهره

با گذشت 14 روز از برکناری مرسی

مصر همچنان ناآرام است

حامیان محمد مرسی رئیس‌جمهور برکنار شده همچنان به تظاهرات و اعتراضات خیابانی خود ادامه می‌دهند. آنها از یک سو نظامیان را به کودتا متهم کرده و از سوی دیگر خواستار بازگرداندن محمد مرسی به قدرت هستند. با وجود تمام تلاش‌هایی که صورت می‌گیرد تا این اعتراضات به خشونت کشیده نشود اما دوشنبه‌شب طرفداران مرسی با نیروهای ارتش درگیر شدند و تظاهرات آنان رنگ خشونت گرفت.
کد خبر: ۵۸۰۰۴۶

به گزارش ایسنا، طرفداران مرسی، عصر دوشنبه در میدان رابعه العدویه در شهر نصر در شرق قاهره و میدان نهضت مصر در جیزه تجمع کردند تا به گفته خودشان تظاهرات «میلیونی پایداری» برگزار کنند. آنها خواستار تشکیل یک «ائتلاف ملی حمایت از مشروعیت» شدند و نشان دادند که با گذشت 14 روز از برکناری مرسی همچنان طرفدارانش وی را رئیس‌جمهور قانونی این کشور می‌دانند. پیشتر ارتش با صدور اطلاعیه‌ای از تجمع‌کنندگان مقابل مسجد رابعه العدویه خواسته بود محل را ترک کنند. دو خودروی زرهی نیز در نزدیکی این مسجد مستقر شده و مسیرهای منتهی به مقر گارد ریاست جمهوری را با سیم‌های خاردار بستند.

از سوی دیگر در منطقه رامسس قاهره نیز طرفداران مرسی تظاهراتی برگزار کردند و با نیروهای پلیس درگیر شدند. گزارش‌ها حاکی است در این منطقه هفت نفر کشته و بیش از 30 نفر مجروح شده‌اند. در همین راستا، محمد البلتاجی، یکی از رهبران اخوان‌المسلمین اعلام کرد جسد یکی از تظاهرکنندگان در میدان رامسس به بیمارستان صحرایی در رابعه العدویه تحویل داده شد. وی گفت نیروهای پلیس مصر این جوان را هدف شلیک گلوله قرار داده و وی را به قتل رسانده‌اند. خبرگزاری الشرق‌الاوسط مصر گزارش داد، نیروهای پلیس به سمت تظاهرکنندگان در پل شش اکتبر گاز اشک‌آور شلیک کردند.

همزمان، صدها نفر از مخالفان رئیس‌جمهور برکنار شده مصر در میدان التحریر و خیابان‌های منتهی به کاخ ریاست‌جمهوری تظاهرات کرده و خواستار محاکمه مرسی و تعدادی از رهبران اخوان‌المسلمین شدند. با این حال، دیروز اعلام شد پس از درگیری‌های خشونت‌بار دوشنبه‌شب مرکز قاهره آرام بوده و زندگی به حالت عادی بازگشته است.

ناتوانی آمریکا

درگیری‌های دوشنبه‌شب با اعزام نماینده آمریکا به مصر همزمان بود. دولت آمریکا از ابتدای کودتای نظامیان موضع دوگانه‌ای داشته و هم‌اکنون نیز تلاش می‌کند همین موضع را حفظ کند؛ از همین رو تاکنون نتوانسته نقش تاثیرگذاری داشته باشد. روز دوشنبه ویلیام بارنز پس از گفت‌وگو با مقام‌های مصری، از احزاب و گروه‌های سیاسی خواست برای حل و فصل چالش‌های این کشور به رویکرد مبتنی بر مذاکره و گفت‌وگو روی آورند.

به گزارش ایلنا، بارنز پس از دیدار با ژنرال عبدالفتاح سیسی، فرمانده ارتش مصر و عدلی منصور، رئیس دولت موقت این کشور، با تاکید بر این‌که استقرار دموکراسی در مصر نباید قربانی اختلافات و خشونت‌های فرقه‌ای شود، از ارتش مصر خواست از بازداشت‌های سیاسی پرهیز کند. وی درعین حال تاکید کرد آنچه در سوریه رخ می‌دهد در مصر تکرار نخواهد شد. این نخستین دیدار یک مقام ارشد سیاسی آمریکا از مصر پس از برکناری محمد مرسی از سمت ریاست‌جمهوری مصر بود.

کابینه جدید

در بحبوحه این تنش‌ها و اختلافات، حازم الببلاوی نخست‌وزیر معرفی شده از سوی رئیس‌جمهور موقت مصر اعلام کرد وزرای کابینه‌اش را تعیین کرده و بزودی آنها سوگند یاد خواهند کرد. گفته می‌شود در این کابینه محمد ابو شادی به‌عنوان وزیر خوار بار و تجارت داخلی، اسامه عقیل به‌عنوان وزیر راه و ترابری و طارق ابو زید به عنوان وزیر ورزش انتخاب شدند.

از عادل لبیب به عنوان وزیر اداره محلی، عاطف حلمی به‌عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و اشرف العربی وزیر برنامه‌ریزی یاد می‌شود. پیشتر نیز از دو وزیر زن و معرفی احمد جلال اقتصاددان مصری به‌عنوان وزیر دارایی و نبیل فهمی سفیر پیشین مصر به‌عنوان وزیر خارجه خبرهایی منتشر شده بود. به این ترتیب باید گفت گروه‌های اسلامی تقریبا هیچ مشارکتی در دولت جدید نخواهند داشت. ببلاوی گفته بود دولتی را تشکیل خواهد داد که بیشتر اعضایش تکنوکرات و لیبرال باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها