دستگیری مجلس از دولت
عضو کمیسیون امور داخلی و شورا‌های مجلس در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد 

دستگیری مجلس از دولت

در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد

مسئولیت مشترک مجلس و رئیس‌جمهور

نمایندگان مجلس و آقای رئیس جمهور مسئولیتی مشترک را به عهده دارند به این معنا که معرفی گزینه‌های پیشنهادی از سوی رئیس جمهور انجام می‌شود. اما صرفا زمانی که مجلس به گزینه‌ای اعتماد کند، آن شخص به عنوان وزیر شناخته خواهد شد.
نمایندگان مجلس و آقای رئیس جمهور مسئولیتی مشترک را به عهده دارند به این معنا که معرفی گزینه‌های پیشنهادی از سوی رئیس جمهور انجام می‌شود. اما صرفا زمانی که مجلس به گزینه‌ای اعتماد کند، آن شخص به عنوان وزیر شناخته خواهد شد.
کد خبر: ۱۴۶۸۴۳۴
نویسنده دکتر عباس مقتدایی | نایب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

مجلس براساس مسئولیتی که به طور ذاتی بر عهده دارد، برای تعیین وزرا وارد کاری مشترک با آقای رئیس جمهور می‌شود. در واقع نمایندگان مجلس و آقای پزشکیان مسئولیتی مشترک دارند به این معنا که معرفی گزینه‌های پیشنهادی از سوی رئیس جمهور انجام می‌شود. اما صرفا زمانی که مجلس به گزینه‌ای اعتماد کند، آن شخص به عنوان وزیر شناخته خواهد شد.

به این ترتیب همه باید به این نکته توجه داشته باشیم که هرگونه کوتاهی و یا هرگونه سختگیری در این کار مشترک مذموم است و باید به گونه‌ای رفتار کرد که منافع ملت به نحوی شایسته در نظر گرفته شود. در واقع ما بجای پیش داوری‌ها عملکرد‌ها را می‌بینیم و بجای حب و بغض‌ها، توانمندی و کارآمدی‌ها شخص را مورد توجه قرار خواهیم داد. 

در این بین لازم به یادآوری است که یک اصل نیز ما بین نمایندگان مجلس به طور دائم در حال گفتگو است و آن اینکه نمایندگان هم باید به آقای رئیس جمهور کمک کنند و هم منافع ملت را فدا نکنند. به عبارت دیگر همان‌گونه که ما معتقدیم که باید تمام توان خود را برای اصلاح امور به کار بگیریم به همان میزان نیز اعتقاد داریم که باید تمام توان خود را برای راستی آزمایی توانمندی گزینه‌های پیشنهادی به کار بگیریم. در واقع مجلس به دنبال وزرایی توانمند، بی‌حاشیه و در نهایت افرادی است که بتوانند از عهده مسئولیت‌هایی که به آن‌ها سپرده می‌شود به خوبی برآیند.

بنابراین برنامه و دیدگاه‌های تک‌تک گزینه‌های پیشنهاد شده از سوی آقای رئیس جمهور در کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در نهایت براساس نتایج به دست آمده تصمیم‌گیری خواهد شد. برای این مهم از فردا (دوشنبه) هر یک از گزینه‌های پیشنهادی بر اساس جداول زمانبندی شده گزارش و برنامه‌های خود را به کمیسیون‌های تخصصی ارائه خواهند کرد.

به این ترتیب اعضای کمیسیون‌های تخصصی نیز پس از بررسی برنامه و سرفصل‌های وزیر پیشنهادی نظر خود را به صورت مکتوب به صحن علنی مجلس گزارش خواهند کرد. به عبارت دیگر به این شکل تعیین می‌شود که از نظر کمیسیون تخصصی آیا چنین فردی صلاحیت وزارت دارد؟ یا باید به آقای رئیس جمهور این نکته گوشزد شود که گزینه دیگری را به مجلس معرفی کند. البته لازم به یادآوری است که تصمیم گیرنده این موضوع صحن علنی مجلس است و اگر گزینه‌های پیشنهاد شده از سوی رئیس جمهور نصف به علاوه یک رای را به دست بیاورند به عنوان وزیر شناخته خواهند شد و همه به آن‌ها کمک خواهند کرد.

بنابراین مجلس نهایت همدلی و همراهی را با رئیس جمهور به عمل خواهد آورد، زیرا همدلی با دولت یکی از تکالیف مجلس است و منافع ملت نیز اقتضا می‌کند که مجلس و دولت با یکدیگر همدلی و همراهی داشته باشند. اما همدلی به این معنی نیست که مجلس به نوعی به ماشین امضاء بدل شود. در واقع همدلی به این معنی است که اگر مجلس دریافت که آقای رئیس جمهور می‌بایست گزینه پیشنهادی را با گزینه دیگری عوض کند، آقای رئیس جمهور نیز به دیدگاه مجلس با سعه صدر و حسن نظر تمکین کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها