‌ یادداشت

حلقه اتصال تلویزیون با سینما

فیلم‌های تلویزیونی را می‌توان راهی میانه برای نزدیک‌کردن ویژگی‌های تلویزیون و سینما به یکدیگر دانست. تله‌فیلم‌ها از نظر تجهیزات مورد استفاده در پرداخت محتوا و قصه‌ و همین‌طور از نظر نوع ارتباط‌گیری با مخاطبان خود با سینما تفاوت دارند. از طرفی دیگر، میزان زمانی که برای پرداخت داستانی در اختیار دارند، همان نقطه مشترک و حلقه اتصالشان با سینماست.
کد خبر: ۵۷۸۹۸۶

البته به فیلم‌های سینمایی همیشه نگاه جدی‌تری از نظر کیفی شده و بودجه این آثار بالاتر از تله‌فیلم است. اساسا شاید همین اتفاق باعث گسترش تولید در این حوزه می‌شود و میزان ریسک‌پذیری در بازخوردها نسبت به نتیجه نهایی را افزایش می‌دهد. البته این مساله را باید یک آفت و آسیب در حوزه تله ‌فیلمسازی قلمداد کرد. چرا که در کیفیت نهایی کار تاثیر منفی دارد و تولید و پخش این آثار حتی می‌تواند متقابلا در کیفیت آثار سینمایی هم تاثیر منفی داشته باشد.

اتفاقی که چند سالی است در ارتباط با پخش تله‌فیلم‌ها در تلویزیون مشاهده می‌شود، اختصاص باکس پخش آخر هفته به این‌گونه آثار است. در سیاست‌ها و تدابیر رسانه‌ای با هدف پرکردن اوقات فراغت مخاطبان، ایجاد تنوع و سرگرم‌سازی مردم، بر این زمان پخش تاکید شده است. این اتفاق گرچه در نوع خود مطلوب و قابل پذیرش است، اما به صورت ضمنی و ناخواسته می‌تواند در صنعت سینما تاثیراتی با سویه‌های منفی داشته باشد. در دنیای امروز که به نام عصر ارتباطات از آن یاد می‌شود و تعداد و تنوع رسانه‌های جایگزین همواره رو به افزایش است، از این رو حجم داده‌های ارسالی به مخاطب نیز افزایش می‌یابد.

از طرفی حق انتخاب مخاطب و دسترسی‌ به محتوا بالا رفته و همین دسترسی و حق انتخاب به محدودیت او در پردازش و گزینش این داده‌ها منجر می‌شود. از این رو مخاطب می‌کوشد دست به انتخاب بزند و مسلما بر آن است تا ساده‌ترین و کم‌هزینه‌ترین حالت ممکن را برگزیند. بنابراین گاهی ممکن است فیلم‌های تلویزیونی را قالبی مناسب برای جایگزینی احتمالی با فیلم‌های سینمایی تلقی کند و به جای حضور در سینما ترجیح بدهد پای گیرنده خود در منزل بنشیند و آثار را دنبال کند.

به نظر می‌رسد انبوه سازی در حوزه تله‌فیلم در ایجاد این موقعیت بی‌تأثیر نباشد. اشباع مخاطبان از قصه‌های 90 دقیقه‌ای و بعضا سطوح کیفی نازل چنین آثاری می‌تواند باعث شود مخاطب این موقعیت‌ها را در مورد فیلم‌های سینمایی هم صادق بداند و با یک نوع پیشداوری از دنبال‌کردن محصولات این عرصه پرهیز کند.

پیش‌بینی این موقعیت‌ها پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و قضاوت در این زمینه ساده نیست زیرا میزان استقبال مخاطبان از یک فیلم تلویزیونی یا یک فیلم سینمایی بیش و پیش از هر چیز به کیفیت آن اثر بستگی دارد. در واقع مخاطب در شرایط تصمیم‌گیری با در نظر گرفتن ترکیبی از عناصر مختلف، مدیوم مورد نظر خود را انتخاب می‌کند.

قصیده سالک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها