خبر سلامت

مدیریت استرس سردردتان را بهبود می‌بخشد

یک دکترای روان‌شناسی گفت: مدیریت استرس مانند مدیریت زمان، تنش‌زدایی و ریلکسیشن، کمک گرفتن از دیگران در انجام کارها، پایین‌آوردن توقعات نابه‌جا از خود، استفاده از حمایت‌های اجتماعی، تفریح‌کردن و خنده درمانی و جدی نگرفتن برخی مشکلات از مهم‌ترین راهکارهای مقابله با سردردهای تنشی است.
کد خبر: ۵۷۳۹۸۲

دکتر منیژه کاوه در گفت‌وگو با ایسنا گفت: سردردهای تنشی یکی از انواع بیماری‌های روان‌تنی است که عوامل روانی روی آنها تاثیر دارد. افسردگی، میزان اضطراب، ناامیدی، نارضایتی از زندگی و وجود اتفاقات ناگوار بر زندگی شخصی و نیز در بروز سردردهای تنشی موثر است.

وی تصریح کرد: این نوع سردردها با میزان اعتماد به نفس نیز رابطه مستقیم دارد یعنی هرچقدر اعتماد به نفس بالاتر باشد، میزان بروز سردردهای تنشی کاهش می‌یابد. وقتی اعتماد به نفس کم شود، فرد در انجام وظایف خود دچار اضطراب شدید شده و سردرد تنشی ایجاد می‌شود.

وی تاکید کرد: افسردگی و استرس‌های روحی یکی از مهم‌ترین دلایل بروز سردردهای تنشی است، بنابراین این سردردها به صورت علت‌یابی تنش و برطرف‌کردن زمینه روحی بیمار قابل درمان است. یک راه برای کاهش استرس این است که ابتدای صبح برای طول روز برنامه‌ریزی کنیم، خواب کافی، ورزش منظم، غذاهای سالم و سیگار نکشیدن نیز استرس را کم می‌کند.

عوامل جدا شدن زودرس جفت

یک فوق‌تخصص زنان و زایمان با بیان این که جدا‌شدن‌ جفت‌ از دیواره‌ رحم‌ در سه‌ ماه آخر بارداری‌ شایع است، گفت: فشار خون‌ و سن‌ بالاتر از 35 سال‌ از مهم‌ترین عوامل افزایش خطر جدا‌شدن زودرس جفت محسوب می‌شود.

دکتر محبوبه شیرازی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: خونریزی، درد مختصر یا فقط احساس‌ ناراحتی‌ و درد شدید در پایین‌ شکم‌ یا پایین‌ کمر از مهم‌ترین علائم جدا‌شدن جفت قبل از زایمان است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این مطلب که اگر جدا‌شدگی و خونریزی شدید باشد بستری‌‌شدن بیمار در بیمارستان‌ ضروری‌ است‌، گفت: اگر جدا‌شدگی‌ جفت‌ خفیف‌ باشد، امکان‌ دارد که‌ پس‌ از بررسی و‌ مراقبت‌ دقیق‌ بتوان تا رسیدن بارداری به سن طبیعی (39 هفتگی) صبر کرد، ولی‌ تولد نوزاد باید به‌ روش‌ سزارین‌ انجام شود، اما زنانی که سابقه جدا‌شدن از جفت را در بارداری‌های قبلی داشته و قصد باردار شدن دارند، باید تحت نظر پزشک باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها