جام جم آنلاین چگونگی آلودگی بادها به رادیواکتیو را بررسی می کند

سوغات شوم بادهای اورانیومی برای ایرانیان

لرستان به سختی نفس می‌کشد‌

در حالی طی یک هفته اخیر استان لرستان در غلظت‌های مختلف شاهد گرد و غبار بوده که این پدیده همچنان روند افزایشی خود را طی می‌کند تا ماندگاری ریزگردهای در استان موجب ایجاد مشکلات تنفسی برای مردم شود به طوری که این استان بیستمین روز غبارآلود خود را تجربه کرد.
کد خبر: ۵۶۸۴۸۰
لرستان به سختی نفس می‌کشد‌

استمرار ماندگاری گرد و غبار در استان معضلی است که در میان استانهای درگیر با پدیده ریزگردها بیشتر در لرستان دیده می‌شود، موضوعی که نفس کشیدن برای مردم این استان را سخت می‌کند و گاه چندین روز خروج از خانه‌ها و تردد در فضای آزاد را مشکل ساز می‌کند.

معاون اداره‌کل هواشناسی استان لرستان در گفت‌وگو با مهر می‌گوید که متأسفانه بر اساس بررسی‌های انجام شده، ماندگاری پدیده گرد و غبار در لرستان نسبت به دیگر استان‌ها بیشتر است و لرستان در این زمینه در صدر استانهای درگیر قرار دارد.

جعفر نعمتی در این رابطه توضیح می‌دهد: این امر به این معنی است که ورود موج‌های مختلف ریزگردها به آسمان استان گاه تا چند روز ماندگار بوده و به دلیل شرایط توپوگرافی استان این پدیده استمرار دارد.

به هر روی امروز مرکز لرستان پس از تجربه میزان آلودگی پنج برابر حد استاندارد طی روز گذشته شاهد افزایش این پدیده در خرم آباد بود.

مسوول مرکز پایش اداره کل محیط زیست استان لرستان در رابطه با آلودگی هوای امروز در استان لرستان به خبرنگار مهر گفت: از دو روز قبل تاکنون عمده شهرستانهای استان درگیر پدیده گرد و غبار بودند.

علی سالاروند با اشاره به وقوع پیک آلودگی هوا در شهرستانهای نورآباد و کوهدشت بیان کرد: روز گذشته میزان آلودگی هوا در این شهرستانها به هزار و 300 میکروگرم بر مترمکعب رسید.

وی این میزان آلودگی را نزدیک به هشت برابر حد مجاز دانست و بیان کرد: در حال حاضر وضعیت آلودگی هوا در خرم آباد مرکز لرستان نیز افزایش یافته به طوریکه هم اکنون میزان ذرات معلق در هوای خرم آباد به 917 میکروگرم بر مترمکعب رسیده است.

مسوول مرکز پایش اداره کل محیط زیست استان لرستان ادامه داد: این رقم نشان می‌دهد که هم اکنون میزان آلودگی هوای مرکز استان شش برابر حد استاندارد است.

سالاروند یادآور شد: امروز استان لرستان شاهد بیستمین روز آلوده طی سالجاری بود.

وی با اشاره به وضعیت آلودگی هوای لرستان، از شهروندان لرستانی خواست در صورت عدم ضرورت از خروج از منزل و تردد کودکان و سالمندان در این هوای آلوده خودداری کنند و یادآور شد: در موارد ضروری تردد در هوای آزاد باید با رعایت الزامات بهداستی و با استفاده از ماسک صورت گیرد.

بنابراین گزارش لرستان در حالی بیستمین روز آلوده خود را سپری می‌کند که در روز 24 اردیبهشت ماه امسال میزان ذرات معلق در هوای این استان به یک هزار و 857 میکروگرم بر مترمکعب رسید تا آلودگی هوا رکورد 12.5 برابر حد استاندارد یعنی قرارگیری در شرایط خطرناک را ثبت کند.

این در حالیست که اولین روز آلودگی هوا در لرستان طی سالجاری مربوط به چهارم فروردین ماه با 325 میکروگرم بر مترمکعب آلودگی و دومین روز آلوده متعلق به هفتم فروردین با 241 میکروگرم بر متر مکعب آلودگی بوده است تا از همان روزهای ابتدایی سال جدید لرستانیها مزه گرد و غبار را بچشند.

بیشترین میزان آلودگی هوا طی سال گذشته در لرستان نیز مربوط به دوم خرداد ماه با دو هزار و 900 میکروگرم بر مترمکعب آلودگی بوده است به طوریکه میزان آلودگی هوا در این روز به 19.5 برابر حد استاندارد رسید.

از سوی دیگر استان لرستان سال 88 را با 100 روز آلوده، سال 89 را با 90 روز و سال 90 را نیز با 100 روز غبارآلود پشت سر گذاشته است تا به طور متوسط هر سال شاهد آلودگی یک سوم روزهای سال باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها