گزارش

خسارتی که معادن به‌ محیط زیست لرستان می‌زند

معادن شهرستان چگنی در استان لرستان گرچه موجب اشتغالزایی در این شهرستان شده است، اما طی سال‌ها فعالیت، خسارت‌ جبران‌ناپذیری را به محیط زیست این منطقه حفاظت‌شده وارد کرده است.
کد خبر: ۵۶۴۸۶۴

کامران فرمانپور، رئیس اداره محیط زیست چگنی با بیان این که برخی معادن این شهرستان در منطقه حفاظت‌شده سفیدکوه قرار دارد به مهر گفت: فعالیت این معادن سنگ موجب تخریب‌ فراوانی در منطقه سفیدکوه چگنی شده است. کارشناس اداره محیط زیست چگنی نیز با بیان این که مجوز بیشتر معادن این شهرستان قبل از سال 69 اخذ شده است، گفت: این مساله مربوط به زمانی است که منطقه سفیدکوه این شهرستان به عنوان منطقه حفاظت شده معرفی نشده بود.

رضا رهسپار با بیان این که در سال‌های گذشته فعالیت یکی از این معادن غیرقانونی اعلام و مجوز آن از سوی دادگستری چگنی باطل شده است، افزود: این در حالی است که بعد از مدتی با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی صاحب این معدن دوباره کار در آن آغاز شد. وی خاطرنشان کرد: با وجود این میزان استخراج سنگ از معادن لرستان منابع طبیعی، جنگل‌ها و محیط زیست لرستان نابود خواهد شد.

چه کسانی به معدن داران مجوز می‌دهند؟!

در همین حال رئیس اداره منابع طبیعی چگنی با بیان این که وجود معادن در چگنی موجب ایجاد اشتغال در این شهرستان شده است، گفت: با وجود این، این معادن تخریب‌های فراوانی به منابع طبیعی شهرستان چگنی وارد کرده‌ است.

بهرام میردریکوند با بیان این که صاحبان معادن در این شهرستان مقصر نیستند؛ چرا که آنها دارای مجوز کار در این معادن هستند، خاطرنشان کرد: مقصران اصلی کسانی هستند که به معدن‌داران مجوز می‌دهند. وی با اشاره به مشکل همسو و هماهنگ‌نبودن ادارات مختلف در چگنی گفت: متاسفانه با ابلاغ بخشنامه‌ای از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت وقت (سال 78) مبنی بر دادن مجوز از سوی این وزارتخانه به معادن و این که نیازی به استعلام از سوی منابع طبیعی و محیط زیست نیست، مشکلات فراوانی برای محیط زیست ایجاد شد و عملا منابع طبیعی و محیط زیست دیگر در این زمینه نتوانستند کاری انجام دهند. رئیس اداره منابع طبیعی چگنی با بیان این که اکنون در این شهرستان 27 مجوز معدن اخذ شده است، عنوان کرد: در مجموع 16 معدن سنگ در شهرستان چگنی فعال است. میردریکوند با بیان این که این معادن سنگ مرمر تولید می‌کنند، افزود: تنها معادن تولید این نوع سنگ در کشور مربوط به شهرستان چگنی است. وی بر ضرورت اصلاح و احیای منابع طبیعی شهرستان دوره چگنی از سوی معدن‌داران تاکید کرد و افزود: بر اساس قانون جبران خسارت ناشی از اکتشاف یا بهره‌برداری مواد معدنی، باید 12 درصد کل حقوق دولت که در این زمینه به خزانه واریز می‌شود صرف اصلاح و احیای منابع طبیعی شود، این در حالی است که تاکنون حتی یک ریال بابت این موضوع به منابع طبیعی داده نشده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها