رودخانه گرگک در محاصره زباله ها

رودخانه گرکگ استان چهارمحال و بختیاری در اثر ریختن زباله های فراوان در خطر آلودگی قرار دارد و زندگی زیستمندان رودخانه را به خطر انداخته و زیبایی گرشگری آن نیز در حال کمرنگ شدن است.
کد خبر: ۵۶۴۱۰۶
رودخانه گرگک در محاصره زباله ها

رودخانه گرگک یکی از رودخانه های مهم استان چهارمحال و بختیاری و در مسیر شهرستان فارسان قرار دارد.

این رودخانه به دلیل استفاده کشاورزان برای مزارع خود در منطقه از اهمیت بالایی برخوردار است و کشاورزان روستاهای مصطفی اباد و ... از آب این رودخانه برای مزارع خود استفاده می کنند و این در حالی است که مجوار این رودخانه زباله های بسیار زیادی از جمله نخاله های ساختمانی(گچ، سیمان و ...)، پسماندهای چوبی، پلاستیک و... ریخته شده است که خطر جدی برای حوزه محیط زیست این منطقه دارد.

این منطقه یکی از زیباترین مناطق استان چهارمحال و بختیاری است و هم اکنون در شمار پر تردد ترین مناطق پر مسافر و گردشگر استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

زباله های ریخته شده در کنار رودخانه گرگک در حالیکه رودخانه را در خطر آلودگی قرار داده است و زندگی زیستمندان رودخانه را به خطر انداخته موجب از بین رفتن زیبایی منطقه شده است و زیبایی این منطقه را بسیار تحت تاثیر قرار داده است.

یکی از بومی های منطقه در خصوص این رودخانه گفت: به علت نبود نظارت مناسب بسیاری از مردم از این فرصت استفاده می کنند و زباله های ساختمانی خود را در این محل می ریزند.

وی افزود: این رودخانه در گذشته آب بسیار زیادی داشته و یکی از رودخانه های مهم استان به شمار می آمد اما هم اکنون در اثر خشکسالی آب آن نیز کم شده است و ضرورت دارد با توجه به جریان آب کم محفاظت بیشتری برای جلوگیری از آلودگی آن در اثر ریختن زباله شود.

وی تصریح کرد: آلوده شده آب رودخانه موجب آلوده شده مزارع و محصولات زراعی و باغی می شود که باید مسئولان در این خصوص نظارت بیشتری داشته باشند و زباله ها کنار این رودخانه را جمع آوری کنند.

یک فعال محیط زیست و منابع طبیعی در این خصوص اظهار داشت: همانطور که در شهرها هنوز مشکل جمع آوری تفکیک و دفن زباله ها پا برجاست، در روستاها این مشکل به شدت حادترشده ودر روستاها هنوز اقدامی برای تفکیک زباله ها انجام نشده است.

هومان خاکپور با بیان اینکه در این زمینه فرهنگی این مهم هنوز نتوانسته ایم کاری انجام دهیم، افزود: زباله ها در مبدا یعنی همان خانه ها باید تفکیک شوند و زباله های پلاستیکی جدا شوند و زباله های سمی که بسیار کم هستند و در خانه های روستایی معمولا نداریم جدا شوند.

وی تصریح کرد: در جامعه بحث تفکیک زباله های خشک و تر را نداریم و هنوز در مناطق روستایی در این خصوص کار فرهنگی انجام نشده است.

این فعال محیط زیست و منابع طبیعی با بیان اینکه زندگی در روستاها بیشتر به سمت زندگی شهری رفته و ضایعات و دور ریز زندگی روستایی هم مانند زندگی شهری زیاد شده، اذعان داشت: متاسفانه می‌بینیم که حجم زباله ای که در روستاها تولید می‌شود به هیچ وجه قابل مقایسه با میزانی که در زمانهای گذشته بود نیست و با توجه به اینکه نسبت جمعیت کمتری هم داریم، این میزان زباله به شدت طبیعت را تهدید می‌کند.

خاکپور تاکید کرد: وظیفه جمع آوری و دفن اصولی زباله ها در مناطق شهری با شهرداریها است و در مناطق روستایی این وظیفه به عهده دهیاری ها است.

وی افزود: این تصور غلط در مناطق روستایی رایج شده و متاسفانه ما شاهد این هستیم که اطراف رودخانه ها که یکی از پر جاذبه ترین مناطق اکوتوریستی و گردشگری ما هستند، آلوده به زباله ها روستائیان شده است و باید دستگاه هایی مثل محیط زیست و ... در هر استان یا شهرستان وارد شوند و از این کار ممانعت کنند و با همکاری دهیاری ها و بخشداری ها که زیر مجموعه وزارت کشور هستند کارهای ظرفیت سازی فرهنگی انجام دهند.

این فعال محیط زیست و منابع طبیعی با اشاره به رودخانه گرکک، تصریح کرد: حرکت آب رودخانه کند شد و جابجایی آن کم شد و ریختن زباله ها در حاشیه رودخانه و عدم جابجایی زباله ها موجب آلودگی رودخانه می شود.

خاکپور اظهارداشت: وجود زباله می تواند به مرور موجب آلودگی منابع آبی و خاکی منطقه شود و آب کشاورزی و آب شرب بسیاری از روستاهای پایین دست را تحت تاثیر قرار دهد.

مدیر کل محیط زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه متولی پسماندهای شهری و روستایی بر عهده شهرداران و روستایان است، اظهار داشت: مدیریت پسماند در خارج از روستاها و شهرها و محدوده آنها بر عهده بخشداریها است.

سعید یوسف پور تاکید کرد: پسماند در استان چهارمحال و بختیاری با توجه به وجود منابع آبی فراوان مشکلات بسیاری را ایجادمی کند و این زمینه ساز آلودگی منابع گسترده آب می شود و خاک را نیز آلوده کند.

وی افزود: بجز آلودگی، پسماندها چهره نامناسب و نازیبا در حاشیه رودخانه ها، محورهای مواصلاتی، تفرجگاه ها ایجاد می کند و در روی بحث اکوتوریسم تاثیر می گذارد و در طولانی مدت موجب می شود که گردشگران دلزده شوند و ورود گردشگر کاهش یابد.

مدیر کل محیط زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه بیشتر پسماندهای رها شده در حاشیه رودخانه و محورهای مواصلاتی پلاستیک است، اذعان داشت: تجزیه پلاستیک بیش از 300 سال طول می کشد و نیاز است فرهنگسازی شود و اطلاعات و آگاهی مردم را در این خصوص بالا برد و آلودگی آب و خاک می تواند اکوسیستم رودخانه ای را تحت تاثیر قرار دهد و بعضا باعث انقراض گونه ها شود و خسارات جبران ناپذیری به چرخه اکوسیستم وارد می کند.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها