معاون خدمات شهری آمل در گفت‌وگو با جام‌جم:

رودخانه هراز به‌زودی لایروبی می‌شود

رودخانه بزرگ «هراز» با مشکلات عدیده زیست محیطی دست و پنجه نرم می کند و به محل دور ریز پسابهای انسانی و مجرای روباز فضولات رستورانهای حاشیه تبدیل شده است.
کد خبر: ۷۷۳۸۱۸
رودخانه هراز در محاصره زباله ها

به گزارش مهر، هراز که یکی از مهمترین و کلیدی‌ترین رودخانه های شمال کشور محسوب می شود هم اکنون با عوامل متعدد زیست محیطی دست و پنجه نرم می کند که نیاز به مساعدت، حمایت و توجه مسئولان استانی و شهرستانی دارد.

آلودگی رودخانه هراز در حدی است که چنانچه از تخریب آن ها از همین امروز جلوگیری نشود، به مجراهای روباز فاضلاب تبدیل خواهند شد که نه تنها آب آن قابل بهره برداری صنعتی، کشاورزی و قابل شرب نبوده بلکه عوامل آلاینده سبب ترویج انواع بیماری هابین مردم می شوند.

سرازیر شدن فاضلاب رستورانها به هراز

مدیرعامل انجمن دوستداران دماوند کوه و یکی از فعالان عرصه زیست محیطی مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر به تشریح چندی از مشکلات بزرگ زیست محیطی رودخانه هراز اشاره و اذعان کرد: فاضلاب سرویس های بهداشتی و ظرفشویی رستوران های بین راهی به ویژه در مسیر جاده هراز بدون واسطه وارد رودخانه شده و در پایین دست، ماهیان سرد آبی استخرها با این آب ها پرورش یافته که به انواع میکروب آلوده می شوند.

علیرضا طاهری وجود معادن شن و ماسه در بستر و حاشیه رودخانه هراز را یکی از تهدیدات جدی عنوان کرد و افزود: ماشین آلات این کارگاه ها با شستن شن و ماسه، خاک آن ها را وارد آب زلال رودخانه کرده و سبب آلودگی آن می شوند که متاسفانه طی دو سال گذشته تعداد این معادن در بستر رودخانه هراز افزایش چمشگیری داشته و به اعتراف مسئولان محیط زیست مازندران تعداد زیادی از آن ها فاقد مجوز بهره برداری هستند.

وی گفت:میلیون ها مسافر در حین عبور از جاده هراز از گرد و غبار ایجاده شده توسط معدن کاوان بی نصیب نمی مانند و این مهم یکی دیگر از مشکلات معدن های فاقد پروانه است.

طاهری با اشاره بر اینکه طی ۱۰ سال گذشته در مسیر رودخانه هراز تعداد قابل توجهی استخر پرورش ماهی تاسیس و هرساله به تعداد آن ها افزوده می شود، اظهار داشت: برخی از پرورش دهندگان ماهی از غذاهای دستی برای خوراک ماهی استفاده می کنند که به علت سنگینی روی آب قرار نمی گیرند، درنتیجه بخشی از غذا توسط ماهی خورده نمی شود و درانتها وارد آب رودخانه و سبب آلودگی آن می شود و از طرفی نیز استفاده از سم های ضد قارچ هم آب ها را آلوده می سازند و همچنین مدفوع ایجاده شده توسط ماهی باعث افزایش آمونیاک در آب می شود.

این فعال زیست محیطی بیان کرد: رستوران های بین راهی باید موظف شوند برای فاضلاب هایشان چاهک های غیر قابل نفوذ (سپتینگ) ایجاده کرده یا در صورت امکان فاضلاب ها را به شیوه صنعتی تصفیه کنند وچنانچه امکان تصفیه وجود نداشته باشد، محل هایی معین شود که مخصوص تخلیه و دور ریز محتویات این چاهک ها بوده و بر این امر نظارت شود.

وی خاطرنشان کرد: محیط زیست با همکاری اداره صنعت و معدن ضمن بازبینی پروانه بهره برداری معادن شن و ماسه، دستگاه های شست و شو را از بستر و حاشیه رودخانه هراز باید دور کرده ونیز انتهای این دستگاه گودال هایی حفر شود که آب پس از شست و شو در آن جمع شده که پس از ته نشین شدن خاک و ماسه، آب زلال و صاف از آن سر ریز و وارد رودخانه شود و یابا نصب دستگاه تصفیه مانع از آن شوند که رودخانه زلالی خود را از دست دهد.

رئیس اداره محیط زیست آمل بیان داشت:بر اساس مصوبه ۱۶/۶ شورای حفظ حقوق بیت المال و تاکیدات رئیس کل دادگستری استان مازندران در بحث ساخت و ساز غیر مجاز در حریم رودخانه هراز ورود کردیم و اخیرا اخطارهایی را به واحد های غیر مجاز مبنی بر پلمب و تعطیلی داده ایم و نیز دادخواست هایی را بر اساس مصوبه شورای حفظ حقوق بیت المال تنظیم و به دادسرای شهرستان تسلیم خواهیم کرد.

بهمن صادق نژاد با اشاره به اینکه طبق تکالیف قانونی و مصوبه شورای سلامت شهرستان مبنی بر آلودگی واحد های پذیرایی در این امر مهم به جد ورود پیدا کردیم، اظهار کرد:تاکنون به رستوران هایی که باید بر اساس قانون به سیستم سپتیک یا تصفیه فاضلاب مجهز باشند اخطار داده ایم و برای اینکه بار آلودگی رودخانه هراز کاهش یابد در بحث ایجاد آلودگی رستوران ها در محور هراز ورود پیدا کردیم و تا به امروز با چندین واحد پذیرایی برخورد های قانونی صورت گرفته که از این پس نیز تمامی واحد های پذیرایی که دارای سیستم نباشد برای پلمب آن ها سریعا اقدام خواهد شد تا رودخانه از باب آلودگی واحدهای پذیرایی پاک شود.

این مسئول با بیان اینکه بسیاری از معادن محور هراز نظم مکانی و مطابقت استقرار با قانون را ندارند، فعالیت برخی از معادن را در بستر رودخانه عنوان کرد و اعلام داشت: برخی از صاحبان معادن برای حفظ موجودیت خودشان تعقییر مسیر رودخانه را ایجاد کردند یعنی با ریختن سنگ، ماسه بر روی رودخانه به طوری صحنه سازی کردند و آب را از مسیر اصلی خارج کردند که نشان دهند معدن در حریم رودخانه فعالیت نمی کند.

معادن حاشیه هراز جمع آوری می شود

صادق نژاد افزود:در حال حاضر سه معدن در بستر رودخانه فعالیت می کنند که دستگاههایشان باید به طور کامل جمع آوری شود و این امر نیز به زودی محقق خواهد شد.

وی با اعلام اینکه در مناطق آزاد باید سازمان صنعت، معدن و تجارت از محیط زیست استعلام کند، عنوان کرد: نمیتوان گفت در مناطق آزاد محیط زیستی وجود ندارد و برای حفظ محیط زیست بایستی در مناطق آزاد هم برای صدور مجوز معادن از محیط زیست استعلام شود که این امر نیز به تازگی از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت صورت می گیرد.

صادق نژاد با بیان اینکه سازمان امور آب در برخی از معادن مجوز نصب دستگاه را از نظر خودش بلامانع اعلام می کند، افزود:در صورتی که همین معادن از لحاظ محیط زیستی دچار مشکل هستند و باید ۱۵۰ متر از حریم رودخانه فاصله داشته باشند تا دستگاه فراوری شن و ماسه حوزچه های ترسیدش به درستی رسوب گذاری را انجام بدهند .

وی ادامه داد:دستگاه معادن باید در محیطی استقرار پیدا کنند که زمین به اندازه کافی در اختیار داشته باشند و باید در حوضچه ها لایروبی صورت گیرد.

رئیس محیط زیست آمل با اشاره به گلالودی رودخانه هراز، اظهار کرد: گل آلودی رودخانه از این است که دستگا های دانه بندی شن و ماسه معادن در حریم رودخانه ها نصب شده اند و حوضچه هایشان کارایی مطلوب را ندارد و متاسفانه معدن داران اقدام به لایروبی حوضچه های خودشان نمی کنند مگر اینکه با فشار قانون این عمل مهم صورت گیرد و این بزرگترین دلیل گل آلودی رودخانه هراز است.

صادق نژاد تصریح کرد:هرچه آلودگی رودخانه های مازندران بالاتر برود به همان درجه آلودگی دریا نیز شدیدتر خواهد شد.

فرماندار ویژه شهرستان آمل بیان داشت:ماشین هایی که پساب انسانی را در رودخانه خارج می کنند طبق قانون متخلف محسوب می شوند و قطعا با آن ها برخورد قاطع خواهد شد.

اجرای طرح جمع آوری زباله در جاده آمل

شفیع زاده افزود:آینده نزدیک در کیلومتر ۲۰ جاده آمل طرحی در قالب جمع آوری زباله و تفکیک اجرایی خواهد شد.

وی با اشاره به تصرف حریم رودخانه هراز، اظهار کرد:شورای حفظ حقوق بیت المال به جد در این امر مهم ورود پیدا کرده است و دادسرای آمل نیز به خوبی با عواملی که به حریم رودخانه تجاوز می کنند برخود خواهد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها