سفرهای سعدی به تالار وحدت رسید

محمد معتمدی آبروی ارکستر ملی را خرید

ویژه‌برنامه ارکستر ملی ایران به رهبری همایون رحیمیان و خوانندگی محمد معتمدی در حالی میزبان علاقه مندان موسیقی در تالار وحدت بود که بخش‌های نمایشی آن با موضوع سفرنامه سعدی روی صحنه رفت.
کد خبر: ۵۵۶۴۰۶
محمد معتمدی آبروی ارکستر ملی را خرید

در ارکستر مراسم  اول اردیبهشت‌  که همزمان با برپایی نمایشگاه تخصصی دستاوردهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت برگزار شد ارکستر ملی به رهبری همایون رحیمیان و خوانندگی محمد معتمدی 8 قطعه با کلام و بی کلام را اجرا کردند.

به کنارم مانده نمانده ، به خدا ای صیادم، کشور ما کشور ایران بود، تو ای امید جانم، ماه فرو ماند از جمال محمد و ... به همراه دو قطعه بی‌کلام دیگر قطعاتی بودند که در اجرای دوم ارکستری که از آن به عنوان ارکستر ملی ایران نام می‌برند، در سال جدید به مخاطبان ارائه شد. البته اجرای خوب محمد معتمدی به کیفیت اجرای ارکستر کمک زیادی کرد.

قبل از آغاز اجرای برنامه ارکستر ملی یک برنامه نمایشی برگرفته از سفرنامه سعدی با همراهی گروه حرکت قبیله به کارگردانی و طراحی علی براتی و اجرای ابوالفضل ورمزیار و محمدرضا معجونی به حاضران ارائه شد که با استقبال خوبی هم از سوی تماشاگران مواجه شد.

اجرای قطعات نقالی با هنرمندی مرشد ولی‌الله ترابی، مرشد مصطفی سعیدی، مرشد چایانی و مرشد مجتبی حسن‌بیگی برنامه دیگر مراسم بزرگداشت روز سعدی در تالار وحدت بود.

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نماهنگی که قبل از اجرای برنامه‌های اصلی در تالار پخش شد نوید سالی پربار در عرصه موسیقی را داد و گفت: نام سعدی همیشه با سفر همراه بوده است و این مساله همواره به واسطه مداومت وی در سفرهایش او را به درجه بسیار بالایی از پختگی رسانده است. امشب هم برنامه ارکستر ملی توام با سفرنامه سعدی است که در کنار یک اجرای آیینی و حرکتی و برنامه‌هایی از نقالان صاحب‌نام تلاش کردیم شیوه جدیدی از بزرگداشت چهره‌ها و مفاخر ادبی کشورمان را به شما مردم عزیز ارائه کنیم.

شاه‌آبادی به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته معاونت هنری وزارت ارشاد در حوزه موسیقی هم اشاره کرد و گفت: حتم دارم سال 92 سالی پر از خیر و برکت برای موسیقی خواهد بود و امیدوارم آنچه امروز برنامه‌ریزی شده است مورد دقت هنرمندان این عرصه باشد چرا که تمام این فعالیت‌ها برای بالندگی موسیقی ایران و رقم زدن سالی نیکو برای موسیقی است.

 در حاشیه چه گذشت

- کارگردانی مراسم روز بزرگداشت سعدی که به میزبانی معاونت هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه برگزاری نمایشگاه تخصصی دستاوردهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره دهم با 30 دقیقه تاخیر برپا شد، بر عهده کامبیز زاهدپور (مدیر هماهنگی امور رسانه‌های معاونت هنری وزارت ارشاد) بود.

- اغلب مهمانان شرکت‌کننده در مراسم روز بزرگداشت سعدی با استفاده از بلیت مهمان و کارت دعوت در تالار وحدت حضور داشتند. ضمن اینکه هیچ شماره و یا ردیف صندلی در بلیت‌های منتشر شده به چشم نمی‌خورد.

- اجرای قطعه نقالی که توسط مرشد ترابی به شیوه‌ای طنز اجرا شد با استقبال بیشتری از سوی مخاطبان برنامه مواجه شد.

- پخش کلیپ مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد سعدی افشار با صدای احسان خواجه‌امیری در بخش‌های مختلف ویژه‌برنامه روز بزرگداشت سعدی از اقدامات دیگر مسوولان برگزاری بود.

- قبل و بعد از اجرای ارکستر ملی هیچ گونه بروشوری در سالن انتظار تالار وحدت توزیع نشد. بسیاری از تماشاگران و حتی نمایندگان رسانه‌ها برای شناختن قطعات اجرا شده با مشکلات فراوانی رو به رو شدند. البته تنها بروشوری که در محوطه نمایشگاه و سالن انتظار توزیع شد دفترچه تشریح عملکردها و دستاوردهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دهم بود.

- در پایان مراسم یک تابلوی نقاشیخط که از ابتدای مراسم روی صحنه توسط یکی از هنرمندان تهیه و تولید شده بود به شاه‌آبادی اهدا شد که وی بعد از دریافت، این تابلوی اهدایی را به همایون رحیمیان داد.

- یک‌دست نبودن پوشش اعضای ارکستر حین اجرای برنامه که به نظر می‌آمد یک اجرای تمرینی برای ارکستر ملی است یکی از نکات مورد توجه اجرای برنامه بود. البته حضور تعدادی از اعضای ارکستر سمفونیک تهران در ترکیب نوازندگان ارکستر ملی و همچنین نوازندگان و هنرمندان جوان نکته برجسته ترکیب جدید ارکستر ملی رونمایی شده در سال 92 بود.

- افضلی مدیرعامل موسسه ارکستر ایران، حبیب صبور قائم مقام این موسسه، قادر آشنا مدیر کل هنرهای نمایشی، ابراهیم گله‌دارزاده مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی ایران، شریف زاده مدیر شبکه رادیویی فرهنگ از جمله مسوولانی بودند که در این برنامه حضور داشتند.

- تمامی طبقات تالار وحدت حین اجرای ارکستر ملی و برنامه های دیگر مملو از جمعیت بود ضمن اینکه ورود و خروج مستمر مسوولان حین اجرای بخش‌های مختلف برنامه با اعتراض مردم نیز مواجه می‌شد.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها