با وجود آنکه کره شمالی پیشنهاد مذاکره کره جنوبی را یک "حقه موزیانه" خواند، آمریکا و ژاپن اعلام کردند در صورتی که کره شمالی از لفاظی‌های خود دست برداشته و تنش‌ها را کاهش داده و به توافقات گذشته پایبند باشد، در را به روی مذاکرات هسته‌ای جدید با این کشور باز نگه داشتند.
کد خبر: ۵۵۴۱۸۶
اعلام آمادگی آمریکا برای مذاکره با کره شمالی

خبرگزای آسوشیتدپرس گزارش داد، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا خطاب به خبرنگاران در شهر توکیو گفت: کره شمالی اگر شروع به کنار گذاشتن برنامه هسته‌ای خود کند شریکان آماده‌ای را در آمریکا خواهد یافت.

همچنین فومیو کیشیدا، وزیر امور خارجه ژاپن خواهان حل و فصل مناقشه مربوط به شهروندن ژاپنی شد که چند دهه پیش توسط مقامات کره شمالی ربوده شدند.

ظاهراً مقامات آمریکا و ژاپن به دنبال آن هستند که راه را برای احیای احتمالی مذاکرات شش جانبه هسته‌ای که چهار سال پیش معلق شد، هموار کنند. چین همواره تأکید داشته که این فرآیند باید بدون پیش شرط از سرگرفته شود اما آمریکا و همپیمانانش یعنی کره جنوبی و ژاپن نگران هستند که به کره شمالی بابت "خصومت طلبی و تکرار بی پایان چرخه تنشها" باج بدهند.

با وجود آنکه جان کری اعلام کرد که از دیپلماسی استقبال می‌کند اما احتمال چندانی نسبت به اینکه دولت کره شمالی شرایط آمریکا را برآورده کند، وجود ندارد.

وزیر امور خارجه آمریکا خطاب به خبرنگاران گفت: من آنقدر متحجر نخواهم بود که فرصتی را که برای انجام اقدامی ایجاد می‌شود به دلیل یک لجبازی از پیش تعیین شده آشکارا هدر دهم.

وی خاطرنشان ساخت: شما باید آماده شنیدن نظرات جدید باشید اما اساسا مساله این است که آنها باید به نوعی حسن نیت خود را نشان دهند چرا که ما قصد نداریم دوباره و دوباره همان کار سابق را تکرار کنیم.

ژاپن آخرین ایستگاه سفر 10 روزه جان کری است که پیش از آن به سئول و پکن رفته بود.

وی در کره جنوبی به کره شمالی هشدار داد که اقدام به شلیک موشک نکند و همچنین بر حمایت آمریکا از همپیمانانش در منطقه تاکید کرد.

کری در چین توانست تعهد پکن را برای آنکه کره شمالی خلع سلاح هسته‌ای شود به دست آورد.

جان کری پیش از بازگشت به آمریکا طی اظهاراتی که امروز (دوشنبه) در موسسه تکنولوژی توکیو ایراد کرد، گفت که "مساله مهم این است که باید در مقابل کره شمالی متحد بمانیم."

وی همچنین پس از آن با شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن دیدار کرد.

تاکنون قانونگذاران جمهوری خواه آمریکا از تلاش دولت اوباما در مقابل کره شمالی حمایت کرده‌اند.

سناتور جمهوری خواه مارکو روبیو، اظهار داشت که از سفر جان کری به چین دلگرم شده و امیدوار است که آمریکا بتواند چین را وادار کند که بیشتر به این مساله توجه کند.

همچنین سناتور جان مک کین نیز گفت که آمریکا با استفاده از رهگیرهای ضد موشکی به منظور هدف قرار دادن موشک کره شمالی که شلیک آزمایشی شود، اقدام به مقابله با تهدید کرده است.

جان کری طی سفر 10 روزه خود عنوان داشت که آمریکا خواهان راه حل صلح آمیز وضعیت کره شمالی است اما کره شمالی روز یکشنبه طی اظهاراتی نشان داد که صلح با آن چندان آسان نیست.

کمیته اتحاد صلح آمیز کره در کره شمالی اعلام کرد که دولت این کشور تا زمانی که کره جنوبی از مواضع خصمانه خود دست برندارد، تمایلی به مذاکره ندارد.

رئیس جمهوری کره جنوبی نیز نسبت به رد پیشنهاد مذاکره از سوی کره شمالی اظهار تاسف کرد.

جان کری طی یک کنفرانس خبری در توکیو گفت که به دست آوردن تعهد چین برای خلع سلاح کره شمالی با توجه به روابط اقتصادی و نظامی قدرتمند تاریخی آن با کره شمالی مساله کوچکی نیست. اما جان کری از گفتن اینکه چینی‌ها پیشنهاد دادند برای فشار ملموس بر کره شمالی چه کاری انجام خواهند داد، خودداری کرد.

جان کری درباره کره شمالی گفت: آنها باید اقداماتی را انجام دهند. اینکه این اقدامات چقدر و چه میزان خواهد بود را من باید در بازگشت به واشنگتن با مقامات مطرح کنم. اما اگر چینی‌ها نزد ما آمده و گفتند که این کاری است که ما در حال انجام آن هستیم من قرار نیست که بگویم در را به روی چیزی که منطقی است و شانس موفقیت دارد، می‌بندم.

وی در اظهاراتی به خبرنگاران گفت که تحت شرایط درست حتی ممکن است در بزرگی را به روی رهبر کره شمالی بگشاید و پیشنهاد مذاکرات مستقیم با آمریکا را مطرح کند.

وی تاکید کرد: ما آماده هستیم نزد آنها برویم.

جان کری افزود: دیپلماسی نیازمند خطرپذیری و رازداری است. همچون هنگامی که ریچارد نیکسون در دهه 1970 با چین تعامل کرد و یا آمریکا از طریق مجراهای پشت پرده مذاکرات توانست به بحران موشکی کوبا پایان دهد.

کری هم‌چنین تأکید کرد در صورتی دیگر تهدیدی وجود نداشته باشد سیستم‌های دفاع موشکی برچیده می‌شود.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها