اگر دایم نگران سطح کلسترول خونتان هستید باید بگوییم شما تنها نیستید. بسیاری از مردم اخبار متفاوتی درباره کلسترول می شنوند و گاهی میان این همه خبرهای جورواجور گرفتار شده و نمی دانند تکلیفشان با کلسترول چیست.
کد خبر: ۵۵۳۲۴

نکته ای که تمام مردم به آن واقفند این است که برای پیشگیری از ابتلا به بیماری قلبی عروقی باید کلسترول خون را در حد متعادل نگه داشت.

کلسترول بد
معمولا وقتی پزشکان درباره کلسترول صحبت می کنند، منظورشان همان کلسترول بد است یعنی لیپوپروتئین با دانسیتی پایین یاLDL.کافی است LDLکمی بالا باشد تا بیماری قلبی شما را تهدید کند.
وقتی خون فردی حاوی کلسترول LDLباشد درون دیواره های عروق خونی بزرگ یا همان شریان ها، رسوباتی تشکیل می شود. این رسوبات یا به اصطلاح پلاکها، دیواره های عروق خونی را تحریک می کنند.
در این میان ، سیستم ایمنی به تصور وجود موردی غیرطبیعی وارد عمل می شود که این دخالت به خودی خود شرایط را بدتر می کند. پوشش عروق خونی کاملا شکننده و ناپایدار می شود؛ حالتی که پزشکان به آن التهاب می گویند. شریان باریک و جریان خون با محدودیت روبه رو می شود.
اگر ناحیه ملتهب یا همان قسمتی که پلاک وجود دارد پاره شود، لخته ایجاد می شود و همین مساله باعث بروز سکته قلبی یا مغزی (بسته به محل رگ) می شود.
توصیه پزشکان بر این است که همه باید کلسترول خون خود را زیر 160میلی گرم در دسی لیتر (mg/dl) نگه دارند، یعنی میزان حداقل ممکن حتی بهتر است سطح LDL کمتر از 130باشد. اگر کسی به بیماری قلبی مبتلا باشد سطح کلسترول خون او باید پایین تر از این مقدار باشد، اما LDL همه ماجرا نیست بلکه داستان ادامه دارد.

کلسترول خوب
در بدن ما نوعی دیگر کلسترول وجود دارد که به آن لیپوپروتئین با دانسیتی بالا یا HDL می گویند. HDLهمان کلسترول خوب است.
HDL باعث خروج کلسترول LDL از دیواره عروق می شود. دقت داشته باشید اگر HDL کمتر از 40 میلی گرم در دسی لیتر (mg/dl) باشد خطر بیماری قلبی افزایش پیدا می کند. مقادیر زیاد (HDL حداقل 60میلی گرم در دسی لیتر) خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می دهد. پس دقت داشته باشید HDLخون هر چه بالاتر باشد، بهتر است.
عواملی که باعث افزایش کلسترول خون (همان کلسترول بد) می شود شامل این موارد است : سن 45 یا بیشتر برای آقایان و 55 سال یا بیشتر برای خانمها، مصرف سیگار، فشار خون بالاتر از 99/140 میلی متر جیوه ، پایین بودن کلسترول (HDL کمتر از 40 میلی گرم در دسی لیتر) و ابتلای یکی از نزدیکان در سنین کم به بیماری قلبی عروقی.

تاثیر مواد غذایی بر کلسترول
تحقیقات نشان داده است مصرف بعضی مواد غذایی و همچنین پرهیز از مصرف بعضی مواد غذایی خاص در کاهش کلسترول خون موثر است ؛ البته در مواردی که طبق دستور پزشک ، داروهایی برای درمان کلسترول تجویز می شود باید حتما داروها طبق دستور مصرف شوند و همراه با آن به رژیم غذایی نیز دقت و توجه کافی نشان داده شود.
مواد غذایی که باعث کاهش کلسترول خون می شوند شامل این موارد است: سویا، استرول های گیاهی ، دانه ها و مغزها (مثل گردو، بادام زمینی و...)، کلم بروکلی ، هویج ، فلفل قرمز، گوجه فرنگی ، پیاز، گل کلم ، بادمجان ، بامیه ، جو، حبوبات ، انواع میوه ها، روغن ماهی ، روغن زیتون ، کدو.
مواد غذایی که کلسترول خون شما را افزایش می دهند شامل : روغن های حیوانی ، روغن های اشباع (روغن جامد)، گوشت قرمز چربی دار، لبنیات پرچرب و خامه است ، در ضمن غذاهایی که پردازش روی آنها انجام می گیرد مثل : چیپس ، غذاهای آماده و موادی از این قبیل هم باعث افزایش کلسترول خون می شود.

کاهش کلسترول با تغییر رژیم غذایی
افرادی که به دلیل مصرف غذاهای پرچرب کلسترول بالایی دارند، می توانند تنها با تغییر در رژیم غذایی خود، مقدار کلسترول خون را به میزان 10 تا 20 درصد کاهش دهند؛ البته اگر این کار با ورزش همراه باشد، کاهش کلسترول خون بسیار بیشتر می شود.
معمولا تغییر در رژیم غذایی اولین مرحله درمان کلسترول بالاست و پیش از تجویز دارو، به این مساله توجه می شود. این رژیم درمانی که از سوی برنامه آموزش ملی کلسترول وابسته به موسسات ملی سلامت پیشنهاد شده است ، عمدتا بر کاهش مصرف چربیهای اشباع تاکید دارد، زیرا عامل اصلی افزایش کلسترول ، چربیهای اشباع (مثل روغنهای جامد) هستند.
کاهش مصرف یا محدود کردن مصرف گوشت و فرآورده های لبنی پرچرب اصل اول است. حذف یا محدود کردن چربیهای حیوانی - که حاوی چربیهای اشباع هستند - و جایگزین کردن چربیهای غیراشباع مثل روغن زیتون ، روغن آفتابگردان و غیره بهترین اقدام برای کاهش کلسترول خون است.
در این رژیم درمانی تنها 7درصد کالری روزانه شما از چربیهای اشباع به دست می آید و به این ترتیب شما بیش از 200 میلی گرم در روز کلسترول دریافت نمی کنید، در حالی که 25 تا 35درصد کالری روزانه شما از چربی های غیراشباع به دست می آید.
مقدار کالری در نظر گرفته شده در این رژیم غذایی در حدی است که شما وزن متعادل خود را حفظ کنید و چاق نشوید. لطفا به این رژیم درمانی توجه کنید و اگر برای کاهش کلسترول خون تحت درمان هستید درباره این رژیم با پزشک معالج خود نیز مشورت کنید و این که ورزش را اصلا فراموش نکنید.

دکتر محمدعلی تقی پور
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها