jamejamsara
سرا سلامت کد خبر: ۵۵۲۸۲۳   ۲۲ فروردين ۱۳۹۲  |  ۱۵:۲۲

افزایش مصرف روغن‌ها و چربی‌ها، مواد قندی و نمک، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، فشار خون، چاقی، دیابت و برخی از انواع سرطان‌ها را افزایش می‌دهد.


برای رسیدن به تعادل وزنی و داشتن بدنی سالم همراه با احساس نشاط و جوانی، باید نکاتی را همیشه در زندگی مد نظر داشت؛ از جمله این‌که بدانیم برای پیشگیری از افزایش فشار خون، مصرف نمک را کاهش دهیم و برای استفاده روزمره نمک‌های یددار را به کار بریم.

* باید دقت داشته باشیم که به غذای کودک زیر یک سال نمک اضافه نکنیم تا ذائقه او به غذاهای شور عادت نکند.

* شایع‌ترین علت مرگ و میر در کشور، بیماری‌های قلبی - عروقی است چنان که از هر ۸۰۰ مرگ در روز، ۳۰۰ مورد آن به علت بیماری‌های قلبی-عروقی رخ میدهد؛ در نتیجه برای پیشگیری از افزایش کلسترول خون، به جای روغن حیوانی و روغن نباتی جامد از روغن‌های مایع مانند روغن‌های زیتون و آفتابگردان استفاده کنید.
* از مصرف بی‌رویه شیرینی‌های خامه‌دار، چیپس، سس سفید، سوسیس، کالباس، همبرگر، کله‌پاچه، مغز و دل و قلوه که حاوی مقدار زیادی چربی هستند، اجتناب کنید.
* برای کاهش مصرف چربی‌ها، غذاها را به صورت کبابی، تنوری، بخارپز یا آب‌پز تهیه کنید.
* سعی کنید حداقل ۲ بار در هفته ماهی مصرف کنید، زیرا چربی مفید آن خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.
* به خاطر داشته باشید چاقی زمینه‌ساز ابتلای انسان به بیماری‌های قلبی - عروقی، دیابت و برخی از انواع سرطان‌هاست.
* طبق آمار متوسط مصرف مواد قندی در کشور ۴۰ درصد بیش از مقادیر مورد نیاز است. مصرف زیاد مواد قندی و شیرینی‌ها منجر به چاقی می‌شود.
* به جای مصرف انواع نوشابه‌های شیرین گازدار و آبمیوه‌های صنعتی از نوشیدنی‌های سالم مثل آب، دوغ، شیر و آبمیوه‌های طبیعی استفاده کنید.
* به جای مصرف قند از توت خشک، انجیر خشک، کشمش و خرما استفاده کنید، ولی در مصرف این مواد هم زیاده‌روی نکنید.
* از مواد پرفیبر نظیر حبوبات و سبوس غلات که حاوی الیاف گیاهی و مواد مغذی هستند مانند نان‌های سبوس‌دار بیشتر استفاده کنید.

>> روزنامه جام جم

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
سال تحصیلی با ١٠هزار کلاس جدید

سال تحصیلی با ١٠هزار کلاس جدید

ماه مهر همواره یادآور فرا رسیدن بهار تعلیم و تربیت، تبلور تلاش و تکاپوی پرشتاب و شوق‌انگیز برای فتح قله‌های دانش و کرامت انسانی است تا هرچه بیشتر زنگارهای جهل و نادانی از پیکره جامعه زدوده‌شود و انسان‌ها در مسیر حیات بخش آگاهی و تکامل قرار گیرند.

«لحظه»ای که مهم است

«لحظه»ای که مهم است

«علی لندی که بود و چه کرد؟ (۲ نمره)» در بهترین حالت این سوالی است که سال‌های بعد در امتحانات دانش‌ آموزان مطرح می‌شود.

گفتگو

بیشتر

پیشنهاد سردبیر

بیشتر

پیشخوان

بیشتر

نیازمندی ها