پشت سر هم عطسه می‌کنید و آبریزش بینی دارید؟ وقتی تعداد این عطسه‌ها کمی بیش از حد معمول می‌شود، حتما شک می‌کنید که سرما خورده‌اید؛ شاید هم حساسیت‌ بهاره به سراغتان آمده. تشخیص سرماخوردگی از حساسیت ساده است.
کد خبر: ۵۵۱۱۴۸

 

این سوال که علائم یادشده به دلیل سرماخوردگی ایجاد شده است یا حساسیت، شاید همیشه بی‌جواب باقی بماند؛ مگر زمانی که علائم دیگری هم نمایان شود و بالاخره حضور یکی را تایید کند.

 

علائم و نشانه‌ها

عطسه، سرفه و آبریزش بینی معمولا به عنوان نشانه‌هایی مشترک، هم در حساسیت و هم در سرماخوردگی نمایان می‌شود اما اگر ترشحات بینی شما رنگی زرد دارد، باید بیشتر به فکر سرماخوردگی باشید، چون حساسیت به طور معمول باعث بروز ترشحاتی بی‌رنگ و روشن می‌شود.

گاهی شاید علاوه بر نشانه‌هایی که گفته شد، قرمزی و خارش شدید چشم‌ها همراه با اشک ریزش نیز برای شما ایجاد شود. این شرایط مربوط به کدام یک است؛ حساسیت یا سرماخوردگی؟

اگر عطسه‌ها و سرفه‌ها با خارش و آبریزش بینی هم همراه بوده و چشم‌ها را اشک‌آلود و قرمز کرده است، بهتر است بیشتر به فکر حساسیت باشید. معمولا یک سرماخوردگی ساده باعث خارش چشم‌ها و بینی نمی‌شود، در حالی که حساسیت چنین نشانه‌ای خواهد داشت. البته اگر به یک بیماری خاص تنفسی مانند آسم دچارید، خس‌خس سینه و تنگی‌نفس را نیز تجربه خواهید کرد. این شرایط می‌تواند به عفونت‌های دستگاه تنفسی مانند برونشیت و ذات‌الریه هم مرتبط باشد و به همین دلیل بهتر است با مراجعه به پزشک، بررسی‌های لازم را انجام دهید.

اگر تب کرده‌اید و گلو‌درد دارید، دیگر نباید زیاد به حساسیت شک کنید. معمولا حساسیت با تب همراه نیست و این نشانه می‌تواند نشان‌دهنده سرماخوردگی باشد. بنابراین اگر درجه حرارت بدن شما افزایش پیدا کرده ‌است، گلودرد نیز ممکن است به سرماخوردگی یا دیگر عفونت‌ها مربوط باشد. البته حواستان باشد اگر همراه با گلودرد، هنگام بلعیدن غذا، درد دارید یا با مشکلی مواجهید، به پزشک مراجعه کنید. در چنین شرایطی نباید خوددرمانی کنید و با تصور بروز حساسیتی ساده، از بیماری‌های مهمی که می‌تواند سبب این حالت شود غافل شوید.

هنگام تب نیز درجه حرارت بدن را دائم کنترل کنید. افزایش درجه حرارت می‌تواند نشان‌دهنده آنفلوآنزا باشد. اگرچه علائم سرماخوردگی و آنفلوآنزا معمولا یکسان است (سرفه، گرفتگی بینی، خستگی و درد)، اما تب بالا، لرز، و تهوع می‌تواند نشانه بروز آنفلوآنزا باشد. برای درمان این بیماری علاوه بر مراجعه به پزشک، باید مقدار زیادی مایعات بنوشید و استراحت کنید تا بدن برای مقابله با عفونت آماده شود.

 

طول مدت و زمان ابتلا

علائم و نشانه‌های حساسیت تا روزی که عامل ایجادکننده آن وجود دارد، ادامه خواهد داشت. بنابراین اگر حساسیت شما در فصلی خاص شروع می‌شود و عامل ایجاد آن مربوط به دوره‌ زمانی خاصی است، وقتی برطرف خواهد شد که عامل آن نیز از بین برود. مثلا اگر به گرده گیاهان حساسیت دارید، تنها هنگامی بهتر خواهید شد که دیگر گرده‌ای در محیط نباشد. البته اگر به چیزی حساسیت دارید که همیشه وجود دارد، علائم مزمن خواهد شد.

توجه داشته باشید با وجود این‌که سرماخوردگی در زمستان و حساسیت در بهار شیوع بیشتری پیدا می‌کند، اما در هر زمانی از سال امکان بروز چنین شرایطی وجود دارد.
  >> مجله پزشکی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها