از یک لیگ سطح بالا تا پرتاب سنگریزه و پای مرغ!

در این فصل از رقابت های والیبال لیگ برتر کشور، دو بازیکن المپیکی خارجی حضور داشتند ؛ یکی به نام پتکوویچ پاسور صربستانی تیم کاله آمل و دیگری نیکولای نیکولوف سرعتی زن و دفاع وسط تیم متین ورامین. نیکولوف که یکی از بازیکنان خوب این فصل از رقابتهای لیگ برتر بود به دلیل مصدومیت شدید از ناحیه مچ پا مجبور شد به کشورش برگردد تا روند درمانی خود را در آنجا پیگیری کند. نیکولوف امسال به همراه تیم ملی کشورش در رقابتهای المپیک 2012 لندن شرکت کرد و بلافاصله پس از پایان این رقابتها به تهران آمد تا حضور در لیگ والیبال برتر ایران را تجربه کند. او لیگ ایران را بسیار سطح بالا و با کیفیت توصیف می کند، اما در کنار آن اشاره ای هم به برخی ضعف های بازیکنان ایرانی و حاشیه های مختلف لیگ دارد. با وجود همه این مشکلات او امیدوار است آسیب دیدگی شدیدش را پشت سر بگذارد و دوباره به لیگ ایران برگردد، چرا که به ایران و لیگ والیبال ایران بسیارعلاقه مند شده است. گفت و گوی جام جم ورزشی با این بازیکن صربستانی را می خوانید:
کد خبر: ۵۵۰۳۶۸
از یک لیگ سطح بالا تا پرتاب سنگریزه و پای مرغ!

-آسیب دیدگی شما تا چه حد جدی است؟

·خیلی زیاد، آسیب دیدگی مچ پای من بسیار شدید است و مجبورم برای مداوای آن به بلگراد بروم  به احتمال زیاد در کشورم مورد عمل جراحی قرار می گیرم.

 

- این آسیب دیدگی در بازی با سایپا به وجود آمد؟

·بله، در بازی با سایپا فشار زیادی بر روی من آمد که نتیجه آن پارگی تاندون های پایم بود. باشگاه متین ورامین پیشنهاد داد همین جا پای آسیب دیده ام را مداوا کنم اما خودم خواستم به کشورم برگردم چون آنجا راحت تر هستم.

 

-باز هم به ایران برمی گردید؟

·بله، حتما برمی گردم. باید بگویم زمانی که می خواستم به ایران بیایم اطرافیانم سعی کردند ذهنیت بدی نسبت به حضور در ایران برای من ایجاد کنند.

 

-الان ذهنیت شما چگونه است؟

·در این مدتی که در ایران زندگی کردم با مشاهده رفتار خوب و محترمانه مردم ایران نظرم کاملا عوض شد. لیگ والیبال ایران هم بسیار با کیفیت بود و من تصور نمی کردم تا این اندازه خوب و سطح بالا باشد. دوست دارم پس از آنکه این آسیب دیدگی را پشت سر گذاشتم دوباره به لیگ ایران برگردم.

 

-         پس نمی خواهید در لیگ های اروپایی بازی کنید؟

·        من سابقه بازی کردن در لیگ های اروپایی را دارم و تجربه های زیادی هم در این لیگ ها به دست آورده ام. فعلا برنامه ای برای بازی کردن در لیگ های اروپایی ندارم و ابتدا باید به دنبال معالجه پای مصدومم باشم.

 

-         چه نظری درباره لیگ ایران دارید، این لیگ می تواند با لیگ های اروپایی رقابت کند؟

·        لیگ ایران کیفیت خوبی دارد اما به پای لیگ های اروپایی نمی رسد. یکی از اشکالات لیگ والیبال ایران به نحوه داوری برمی گردد. اینجا از کنار برخی خطاها براحتی می گذرند، در حالی که در والیبال اروپا اصلا چنین نیست و خطاهایی را که اینجا نادیده می گیرند آنجا با جریمه و توبیخ روبه رو می کنند.

 

-کدام خطاها را اینجا نادیده می گیرند؟

·خطاهایی مثل حمل توپ کاملا نادیده گرفته می شود.ضربه زدن همزمان بازیکنان به توپ روی تور از دیگر خطاهای مهمی  است که هیچ وقت ندیده ام داوران به آن واکنش نشان بدهند.

 

-در این مدتی که در لیگ والیبال ایران بازی کردید کدام بازیکن ایرانی بیشتر توجه شما را به خود جلب کرد؟

·در لیگ والیبال ایران بازیکنان آبشار زن و سرعتی زن بسیار خوبی  وجود دارد مثل محمد موسوی ، مصطفی شریفات و علیرضا نادی . در میان همه این بازیکنان خوب به نظر من حسام بخششی از تیم پیکان بهترین قدرتی زن ایران است. البته نباید نام مجتبی میرزاجانپور و فرهاد قائمی را فراموش کنیم. اما حتی بهترین بازیکنان ایرانی اشکالاتی در کار خود دارند که اگر آنها را رفع نکنند، نمی توانند به بازیکن کاملی تبدیل شوند.

 

-به این اشکالات دقیق تر اشاره می کنید؟

·همه بازیکنان خوب والیبال ایران بخصوص بازیکنان پست قدرتی، نهایت در یک یا دو فاکتور بسیارخوب هستند، این در حالی است که یک بازیکن کامل باید در 6 فاکتور پنجه، ساعد، سرویس، دفاع ، آبشار، توپ گیری و دریافت تبحر داشته باشد. بازیکنان قدرتی نسبت به بازیکنان دیگر پست ها باید در فاکتورهای مختلف توانایی بیشتری داشته باشند.

 

-چرا فقط قدرتی ها؟

·چون قدرتی ها در تیم خود جایگاه ویژه تری دارند. آنها نباید کوچکترین نقصی در ساعد زدن داشته باشند و گاهی اوقات نیز به عنوان یک سرعتی زن ظاهر شوند.

 

-در والیبال اروپا هم بازیکنان این چنین هستند، یعنی اینکه فقط در یک و یا دو فاکتور توانایی دارند؟

·خیر آنجا اوضاع کاملا برعکس است. بازیکنی که 6 فاکتور را به طور همزمان نداشته باشد اصلا جایگاهی در والیبال اروپا نخواهد داشت واصلا نمی تواند در لیگ های معتبر اروپایی بازی کند. همه بازیکنانی که در لیگ های معتبر اروپایی  به میدان می روند باید توانایی خود را در تمام پست ها نشان دهند وگرنه باید به خانه بروند. یک والیبالیست ملزم است خود را در تمام پست ها نشان داده و به یک پست محدود نشود.

 

-حضور تماشاگران در سالن برگزاری رقابتهای لیگ برتر والیبال را چطور ارزیابی می کنید، این حضور چشمگیر بود؟

·والیبال ایران تماشاگران پرشوری دارد که گاهی اوقات جذابیت یک مسابقه را چند برابر می کردند. حضور این تعداد تماشاگر در سالن ها حتی در برخی لیگ های اروپایی هم دیده نمی شود.  البته همین تماشاگران گاهی اوقات دردسر ایجاد کردند. من در طول لیگ بارها مشاهده کردم که تماشاگران به داخل زمین فندک ، سنگریزه ، بطری آب و پای مرغ پرتاب می کنند که اصلا در شان والیبال ایران نبود! دعوای بازیکن با داور و داور با مربی از دیگر اتفاق های ناشایستی بود که در جریان لیگ افتاد. اما با همه این اوصاف لیگ ایران را دوست دارم، این لیگ با نادیده گرفتن برخی مشکلات سطح کیفی بسیار بالایی دارد و می خواهم باز هم در آن بازی کنم.

 

-در بازگشت به ایران باز هم برای متین ورامین بازی می کنید؟

.بله، اما همه چیز به توافق طرفین بستگی دارد. من آسیب دیده هستم و به احتمال بسیار زیاد یک جراحی سنگین پیش رو خواهم داشت. با این وضع معلوم نیست چه اتفاقی در آینده می افتد . به هر حال امیدوارم دوباره خیلی زود به لیگ برتر والیبال ایران برگردم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها