داریوش فرهنگ، سریال نوروزی «همه خانواده من» را برای شبکه 3 ساخته است

پرونده ارث و میراث در کاشان بسته می‌شود

چند سالی است که معاون سیما در مناسبت‌های مهم همچون نوروز برای هر شبکه تلویزیونی، دو سریال را آماده پخش می‌کند و در واپسین روزها یکی از سریال‌ها را به عنوان کار نهایی برای پخش برمی‌گزیند. امسال تا روزهای پایانی اسفند سرنوشت بیشتر سریال‌های نوروزی شبکه‌ها مشخص بود. هر شبکه برای خودش سریالی را در نظر گرفته بود و سیمافیلم هم سریال «همه خانواده من» به کارگردانی داریوش فرهنگ را تهیه و تولید می‌کرد. نوزدهم اسفند علی دارابی،‌ معاون سیما در نشستی خبری از حذف سریال «پژمان» از آنتن شبکه سه و جایگزینی همه خانواده من خبر داد. دارابی در سخنانش به دو نکته اشاره کرد؛ اول این که گروه سازنده پژمان از برنامه زمان‌بندی عقب بودند و درخواست کرد در فرصت بیشتری کار را تحویل بدهند. نکته دوم نیز متناسب بودن سوژه و داستان سریال همه خانواده من با نوروز بود.
کد خبر: ۵۵۰۱۰۳

موزه‌ای که تبدیل به خانه شد

سریال همه خانواده من به تهیه‌کنندگی احمد زالی از نهم بهمن در کاشان کلید خورد. یکی از ویژگی‌های بارز و مهم این سریال نوروزی به تصویر کشیدن تمام جزئیات و دقت در ادای رسوم و حتی نمایش گوشه و کنار خانه‌ای است که تبدیل به موزه شده و بسیاری از مردم این روزها تنها می‌توانند بخش‌هایی از آنجا را بازدید کنند.

فرهاد آئیش، پرویز فلاحی‌پور، محمد عمرانی، فریده سپاه‌منصور، ارژنگ امیرفضلی، کاوه خداشناس، هدی زین‌العابدین، ناصر گیتی‌جاه، افسانه ناصری، منوچهر علیپور، خسرو احمدی، شکوفه هاشمیان، فرحناز منافی‌ظاهر، مسعود سخایی، مریم سرمدی، علی دستان‌پور و علیرضا عسگری بازیگران این مجموعه هستند.

مجموعه تلویزیونی همه خانواده من درباره دو خانواده کاشانی است که یکی در کار گلاب و دیگری در کار فرش است. پیدا شدن تعهدنامه‌ای که 40 سال پیش توسط بزرگ این دو خانواده تنظیم شده است، ماجراهایی را برای اعضای این خانواده‌ها به وجود می‌آورد. در کنار قصه اصلی در این سریال به آئین‌ها و سنت‌های نوروز نیز پرداخته می‌شود. چهره‌پردازی این مجموعه را مهری شیرازی یکی از پیشکسوتان عرصه چهره‌پردازی سینما و تلویزیون به عهده دارد که در سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر مورد تجلیل قرار گرفت.

تکرار خاطره افسانه سلطان و شبان

کاشان یکی از شهرهای تاریخی سرزمین‌مان است که هر ایرانی در طول عمرش حداقل یک بار به آنجا سفر کرده است. وقتی نام کاشان می‌آید ناخودآگاه یاد باغ فین می‌افتیم و بوی دل‌انگیز مراسم گلابگیری فضای ذهن‌مان را معطر می‌کند. این شهر تاریخی در دوره صفویه مورد توجه پادشاهان قرار گرفته و پذیرای لحظات تفریح و استراحت درباریان بوده است. مردم کاشان که همجوار اصفهانی‌ها هستند همچون همسایگانشان انس و الفت دیرینه‌ای با فرهنگ و هنر دارند و ذوق و استعدادشان در هنرهایی چون کاشیکاری، سفالگری، قالیبافی، گیوه‌بافی و نمدمالی زبانزد همگان است.

داریوش فرهنگ در سریال جدیدش سعی کرده هم به اماکن تاریخی و گردشگری این شهر توجه کند و هم هنرهای اصیل کاشان را به تصویر بکشد. بسیاری از نماهای سریال در اماکن تاریخی شهر ضبط شده و برای شخصیت‌های اصلی سریال مشاغل سنتی مورد توجه قرار گرفته است. گلابگیری و تجارت فرش مشاغلی است که دو خانواده بزرگ از طریق آن امرار معاش می‌کنند.

داریوش فرهنگ در سال‌های دور با سریال «افسانه سلطان و شبان» بینندگان زیادی را با خود همراه کرد. بخش‌هایی از این سریال در باغ فین کاشان تصویربرداری شده بود و بازگشت دوباره فرهنگ به این لوکیشن زیبا و جذاب می‌تواند خاطره آن سریال را در ذهن‌ها زنده کند.

فرهاد آئیش پیرمردی خسیس می‌شود

در این سریال با دو خانواده مواجه هستیم؛ ولی تمرکز داستان بیشتر روی خانوده لطف‌الله‌خان است که نقش این شخصیت را فرهاد آئیش بازی می‌کند.

حاج کریم گلابگیر از شخصیت‌هایی است که فقط اسمش را در سریال می‌شنویم و خودش را نمی‌بینیم. چون او در گذشته از دوستان لطف‌الله‌خان بوده و در مقطع زمانی که داستان جریان دارد در قید حیات نیست.

خانواده حاج‌کریم در این سریال حضور دارند. یکی از شخصیت‌هایی که نقش زیادی در تغییر مسیر قصه دارد حامد است که نقشش را کاوه خداشناس بازی می‌کند. این شخصیت وارد یک رابطه عاشقانه با نوه لطف‌الله خان (شاپرک با بازی هدی زین‌العابدین) می‌شود که مناسبات این دو خانواده را پیچیده‌تر از قبل می‌کند.

آئیش برای بازی در این سریال با گریم متفاوتی جلوی دوربین رفته و چند سالی پیرتر از آنچه هست به نظر می‌رسد. او که از قدیمی‌های شهر کاشان است در حرفه تجارت فرش اشتغال دارد و همه او را می‌شناسند. بخش‌های زیادی از مرحله اول سریال در منزل این شخصیت تصویربرداری شده است.

مرحله دوم سریال شامل 25 لوکیشن از خانه لطف‌الله خان خارج می‌شود. خانه بروجردی‌ها، باغ‌ فین کاشان، تیمچه امین‌الدوله بازار کاشان، پرورشگاه و تپه‌های سیلک از جمله این لوکیشن‌هاست.

حبیب،‌ زری و پری فرزندان لطف‌الله‌خان هستند. خسرو احمدی، فرحناز منافی‌ظاهر و افسانه ناصری به ترتیب نقش این سه شخصیت را بازی می‌کنند. پرویز فلاحی‌پور نقش آقا شاپور شوهر پری خانم را بازی می‌کند که یکی از شخصیت‌های منفی سریال است. حبیب و آقا شاپور که پسر و داماد خانواده هستند مثل مردان بیشتر سریال‌های ایرانی، چشم طمع به ارثیه دوخته‌اند و در این مسیر دست به اقداماتی می‌زنند.

آقا شاپور و پری خانم، فرزندی به نام شاپرک دارند که نقش او را هدی زین‌العابدین بازی می‌کند. این بازیگر جوان و تازه‌کار را پیشتر در سریال «سقوط یک فرشته»‌ در ماه رمضان دیده‌ایم. او در آنجا آدم خوب قصه بود و نقش دختر خوب و موجه حاج حبیب (مسعود رایگان)‌ را بازی می‌کرد. در این سریال هم هدی زین‌العابدین نقش مثبتی دارد و برای حل اختلافات خانوادگی تلاش می‌کند.

حرکت در مرز ملودرام و کمدی

ایده اصلی فیلمنامه مربوط به چهار سال پیش یعنی سال 87 است که با عنوان «جشن تولد» به تصویب رسید. پس از آن فیلمنامه بین چند شبکه دست به دست چرخید و در نهایت سال گذشته به سیمافیلم رسید. اتفاقات فیلمنامه اول در تهران می‌گذشت، ولی چون نشان دادن جذابیت‌های شهرستان‌ها جزو سیاست‌های سیمافیلم بود، فیلمنامه برای کار در شهر کاشان بازنویسی شد.

این فیلمنامه از ابتدا برای مناسبت نوروز نوشته شده و اتفاقاتش نیز در تعطیلات عید رخ می‌دهد. از نکات جالب سریال این است که هر قسمتش به یکی از روزهای تعطیلات عید اشاره دارد. قسمت اول اتفاقات بیست و نهم اسفند را روایت می‌کند. ماجراهای قسمت آخر نیز سیزدهم فروردین به اتمام می‌رسد. در این فاصله مناسبت‌ها و اتفاقات مختلف نوروز همچون چیدن سفره هفت‌سین و لحظه تحویل سال را خواهیم دید. خانواده اصلی سریال نیز به مناسبت نوروز دور هم جمع شده‌اند.مهدی بهپور که طراح اصلی داستان و یکی از فیلمنامه‌نویسان سریال بوده، درباره تغییرات فیلمنامه به «جام‌جم» می‌گوید: فضای اولیه یک کمدی جذاب بود، ولی در نهایت به ملودرام نزدیک شد. الان کاری را می‌بینیم که در مرز کمدی و ملودرام قرار دارد و در آن لحظات شیرین و مفرحی دیده می‌شود.

او درباره موقعیت‌های طنزی که در سریال وجود دارد‌، توضیح می‌دهد:‌ لطف‌الله خان یک پیرمرد خسیس است و در رابطه‌اش با اطرافیان اتفاقات جالبی می‌افتد. ابی قرقی هم یکی از شخصیت‌های بامزه سریال است که نقشش را ارژنگ امیرفضلی بازی می‌کند. او یک شخصیت لمپن و کفترباز است که در مسیر قصه دچار تحول می‌شود.

این نویسنده درباره دیگر تغییرات فیلمنامه می‌گوید: در فیلمنامه اولیه، جشن تولد یک قضیه محوری بود. شخصیت اصلی ما صد ساله بود و در قسمت آخر برای او جشن تولد صدسالگی می‌گرفتند، ولی در فیلمنامه فعلی، ماجرای جشن تولد حذف شده است.همه خانواده من در 14 قسمت 48 دقیقه‌ای در گروه اجتماعی سیمافیلم تولید می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها