حاشیه خبر

به حقوق هم احترام بگذاریم

می‌توانست این ماجرا هم مثل بقیه ماجراها با کمی غرولند تمام شود یا در برابر تضییع حقوق افراد هیچ کسی اعتراض نکند، ولی این‌گونه نشد و صبح دیروز، متروی میدان آزادی تهران به علت اعتراض زنان مسافر، به مدت نیم‌ساعت از حرکت ایستاد.
کد خبر: ۵۴۹۵۸۶

دیروز حوالی 7 صبح در حالی که مترو به اوج ساعت‌های شلوغی خود می‌رسید، مردان برای سوار شدن به مترو به دلیل شلوغی واگن مردان به قسمت ویژه زنان آمدند و دو واگن ویژه زنان را اشغال کردند؛ زنان هم در اعتراض به این حرکت، مانع بسته شدن درهای قطار شده و از ماموران مترو خواستند که مردان را از واگن ویژه زنان پیاده کنند.

اصرار مردان برای بیرون نرفتن از قطار هم موجب نشد که زنان کوتاه بیایند و در نهایت پس از نیم‌ساعت کشمکش و درگیری لفظی بین مسافران، واگن ویژه خانم‌ها با همکاری پلیس و ماموران مترو خالی شد و زنان پیروزمندانه صندلی‌های واگن ویژه بانوان را فتح کردند.

شاید این واکنش زنان در برابر تضییع حقوقشان در نوع خود نادر و کم‌نظیر بود، اما از جنس این گونه درگیری‌های کلامی بین مسافران، بارها و بارها در ایستگاه‌های مختلف مترو، اتوبوس‌های شهری و اتوبوس‌های تندرو پیش می‌آید.

مشابه چنین رخدادهایی نشان می‌دهد که فرهنگسازی لازم برای احترام کامل به حقوق شهروندی دیگران در جامعه ما نهادینه نشده است و هنوز هم تا مرحله‌ای که همه ما بدون دعوا و درگیری از امکانات شهری به طور عادلانه استفاده کنیم، فاصله‌ای معنادار داریم.

البته شاید گفته شود که شلوغی بیش از حد ایستگاه‌ها و ظرفیت ناکافی سیستم حمل و نقل عمومی در کشور باعث شده بسیاری از مسافران نتوانند حقوق یکدیگر را رعایت کنند، اما باید گفت هنر در این است که در شرایط غیرعادی و کمبود امکانات شهری، به حقوق یکدیگر احترام بگذاریم؛ وگرنه در ایستگاه‌های خلوت و خالی که خود به خود حقوق مسافران رعایت می‌شود!

امین جلالوند/گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها