آیا دوستان کوچک ما در روده راه‌حل تازه‌ای برای درمان دیابت دارند؟
کد خبر: ۵۴۷۵۵۱

در روده همه انسان‌ها تعداد زیادی از باکتری‌ها و سایر میکروارگانیسم‌ها یافت می‌شوند. در واقع تعداد باکتری‌های بدن انسان حدودا ده برابر تعداد سلول‌های بدن اوست. این مسافران کوچک بسیار برای سلامت بدن مفید هستند.

آنها به ما کمک می‌کنند غذا را هضم کنیم و برای بدن ما انرژی و انواع ویتامین‌ها را تولید می‌کنند. علاوه بر این باکتری‌های روده‌ای همزیست ما در مقام یک دوست خوب فعالیت دشمنانی همچون سالمونلا را که در بدن عفونت ایجاد می‌کنند، متوقف می‌سازند. حتی واکنش‌های بیوشیمی که بدن ما بر مبنای آنها ساخته شده و نقش حفاظتی مهمی را در بدن ایفا می‌کنند نیز از برخی جهات به این باکتری‌ها وابسته است.

دوستان کوچک ما آنقدر مهم هستند که ارزش وقت گذاشتن برای شناخت بهتر را داشته باشند. اما درست همانند هر رابطه دوستانه‌ای، گاهی اوقات مشکلاتی هم به‌وجود می‌آید که روابط را تیره و تار می‌کند.

اگر باکتری‌های روده به هر دلیلی تعادل خود را از دست بدهند، ممکن است در نقاط مختلف بدن التهاب و آسیب‌های جدی ایجاد شود. شناخته‌شده‌ترین آسیبی که حاصل می‌شود در خود روده‌هاست. باکتری‌های روده‌ای که حاوی پیام‌های اشتباه باشند، روده‌ها را ملتهب می‌کنند و بیماری‌های شایعی به نام کرون یا التهاب دیواره روده و کولیت یا زخم روده را به‌وجود می‌آورند. عدم تعادل باکتری‌های روده به کبد نیز آسیب وارد خواهد کرد.

تحقیقات تازه درباره دیابت

تحقیقات اخیر پروفسور جین دانسکا از دانشگاه تورنتو و پروفسور اندرو مک‌فرسون از کلینیک تخصصی جراحی داخلی دانشگاه برن نشان می‌دهد تاثیر گسترش باکتری‌های روده‌ای حتی از آنچه پیشتر تصور می‌شد نیز مهم​تر است. تحقیقات آنها ثابت کرده عدم تعادل باکتری‌های روده حتی می‌تواند احتمال ابتلا به دیابت را هم افزایش دهد. سلول‌های پانکراس که مسئولیت تولید انسولین را به عهده دارند در کودکان و افراد جوانی که مبتلا به دیابت نوع اول هستند، بشدت آسیب دیده‌اند.

در این شرایط بدن آنها توانایی تولید انسولین را ندارد و به همین دلیل است که سطح قند خون آنها بالا می‌رود. درمان این افراد به صورت تزریق انسولین و کنترل دائمی قند خون صورت می‌گیرد.

پژوهشگران ژاپنی سی سال قبل یعنی زمانی که هنوز تکنیک‌های مهندسی ژنتیک به این حد نرسیده بود، به صورت خیلی اتفاقی متوجه شدند نژاد خاصی از موش‌های آزمایشگاهی مستعد ابتلا به بیماری دیابت یا قندخون هستند. اکنون تحقیقات نشان داده این نوع موش‌ها درست همان ژن‌های افراد مستعد به بیماری دیابت را دارا هستند. تیم‌های تحقیقاتی با استفاده از تسهیلات خاصی که دانشگاه تورنتو و دانشگاه برن برای این تحقیقات در نظر گرفتند، نشان دادند باکتری‌های روده‌‌ای (خصوصا در موش‌های نر) می‌توانند ترکیبات شیمیایی و هورمون‌هایی را تولید کنند که باعث جلوگیری از پیشرفت بیماری دیابت می‌شوند. این روزها متاسفانه شاهد آن هستیم که دیابت در میان افراد جوان به یک مریضی شایع تبدیل شده است. حتی پزشکان نیز از یک اپیدمی گسترده دیابت سخن می‌گویند. واقعیت این است که افزایش بیماری دیابت طی چهل سال گذشته و در زمانی اتفاق افتاد که خانه‌ها و محل زندگی ما انسان‌ها پاک‌تر و استرلیزه‌تر شد.

هر کودک مبتلا به دیابت نیازمند درمان در تمام طول زندگی خود است. دکتر اندرو مک‌فرسون از دانشگاه برن می‌گوید: «ما امیدوار هستیم یافته‌های اخیر به ما این اجازه را بدهد که بتوانیم راه‌حل‌های تازه‌ای را برای درمان این بیماری در کودکان ارائه دهیم.»

باکتری‌هایی که سطح روده را اشغال کرده‌اند با تولید ترکیبات شیمیایی که وارد خون می‌شوند، در حفظ سلامت بدن نقش موثری ایفا می‌کنند. حفاظت از بدن در برابر بیماری دیابت یکی از تازه‌ترین وظایفی است که این روزها به نام باکتری‌ها به ثبت رسیده است.

sciencedaily / مترجم: فرناز حیدری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها