همزمان با روزهای پایانی سال؛

اسکناس های نو به بازار می آیند

مدیر کل ریالی و نشر بانک مرکزی از ورود اسکناس های نو به بازار در روزهای پایانی سال خبر داد.
کد خبر: ۵۴۶۲۹۹
اسکناس های نو به بازار می آیند

رضا قیاسوند روز یکشنبه در نشستی خبری که در محل بانک مرکزی برگزار شد افزود: 400 میلیارد ریال قطعه اسکناس نو از 500 تا پنج هزار تومانی در تهران و دو برابر این رقم در شهرستان ها توزیع می شود.

وی با اشاره به افزایش پرداختها در ماههای پایانی سال افزود: موضوع انتشار اسکناس مسکوک و ایران چک فعالیتی مستمر است که بر اساس ماده 11 قانون پولی و بانکی باید توسط بانک مرکزی انجام شود.

به گفته وی، بانک مرکزی در شهرستانها از طریق ناظران پولی مسائل مالی را رصد کرده و در تهران از طریق ناظران پولی اداره نشر اسکناس و خزانه این امر پیگیری می شود تا کمبود نقدینگی در کشور نداشته باشیم.

به گفته وی، بانک مرکزی در یکی دو روز آینده 50 شعبه منتخب توزیع کننده اسکناس نو توسط بانکهای ملی و تجارت را معرفی می کند.

مدیر کل ریالی و نشر بانک مرکزی، با بیان آن که، هشت میلیارد قطعه اسکناس در کشور در جریان است گفت: سرانه اسکناس از 100 تا 500 هزار ریالی، حدود 105 برگه است، در حالی که این رقم در سالهای گذشته 110 تا 115 برگ بود.

قیاسوند تصریح کرد: کاهش سرانه اسکناس به دلیل حذف اسکناسهای 100 ، 200 و 500 ریالی بوده است و امیدواریم با ورود اسکناسهای درشت سرانه اسکناس در کشور به 90 برگ برسد.

وی درباره ترکیب تعداد برگ نسبت به مبلغ اسکناسها نیز گفت: اسکناس 100 تا یک هزار ریالی حدود 20 درصد، اسکناس 2 هزار تا 10 هزار ریالی 32 درصد، اسکناس 20 هزار تا 100 هزار ریالی 41 درصد و مابقی نیز ایران چک است که از لحاظ مبلغ 54 تا 55 درصد را تشکیل می دهد.

قیاسوند تاکید کرد: حدود 60 تا 70 درصد مبادلات بانکی از طریق ایران چک انجام می شود.

وی در خصوص انتشار ایران چک نیز گفت: انتشار ایران چک در قانون بودجه دیده شده و بانک مرکزی برای انتشار آن با مشکلی مواجه نیست.

وی افزود: ایراد و اشکالات مجلس نسبت به مشکلات انتشار ایران چک بر اساس بندهای قانونی رفع شده است.

قیاسوند در مورد اسکناسهای تقلبی نیز گفت: اسکناسهای تقلبی در تمام دنیا وجود دارد، اما طبق مصوبه شورای عالی امنیت ملی مراجعی برای کشف، پیگیری و ارجاع آن به بانک مرکزی تعیین شده است.

وی در پایان گفت: هم اکنون خبری در مورد وجود حجم گسترده و سازمان یافته در مورد انتشار اسکناس های تقلبی، به ویژه اسکناسهای 10 هزار تومانی وجود ندارد، ضمن آن که جعل ها به صورت حرفه ای نیست.(ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها