آیت‌الله آملی لاریجانی:

مدعیان حقوق‌بشر برده‌دار بودند

آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه اسلام را منادی حقوق انسان‌ها دانست و گفت: غربی‌ها تاحدود 150 سال قبل به صورت آشکار اقدام به برده‌داری می‌کردند، با چنین پشتوانه منفی تاریخی چگونه به خود اجازه می‌دهند کشورهای اسلامی را با سند حقوق‌بشری با قدمت 1400 ساله زیر سوال ببرند.
کد خبر: ۵۳۱۲۷۳

به گزارش روز دوشنبه جام جم آنلاین به نقل از اداره‌کل روابط‌عمومی و تشریفات قوه قضاییه، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در جلسه شورای عالی حقوق‌بشر که پیش از ظهر امروز برگزار شد، با تاکید بر ضرورت به چالش کشیدن مبانی نظری، تاریخ و عملکرد دوگانه حقوق‌بشری غرب و تبیین اصول حقوق‌بشری اسلام افزود: پرداختن ما به بحث حقوق‌بشر نه فقط به منظور مقابله با ترفندهای حقوق‌بشری غرب علیه جمهوری اسلامی ایران، بلکه براساس مبانی  واقعی و برگرفته از نگاه اسلام به لزوم رعایت حقوق‌بشر فارغ از هر رنگ و نژاد است.

وی با اشاره به روایتی از حضرت امیر مومنان علی (ع) که مطابق آن حق مردم بر والی از بزرگ‌ترین حقوق انسانی است و نیز با تاکید بر این‌که مجموعه معارف دقیق و عمیق حقوق‌بشری اسلام باید شناسایی، تبیین و به جهانیان معرفی شود، اظهارداشت:‌ معارف حقوق‌بشری اسلام مجموعه معارفی است که مشابه آن در هیچ مکتب و تمدنی دیده نشده است، در حالی که چه به لحاظ نظری و عملی و حتی در مقایسه‌های تاریخی می‌توان به تاریخ خشن و ضد حقوق‌بشری غرب پی برد.

رئیس دستگاه قضا با تاکید بر این‌که «غربی‌ها خودشان تا همین 150 سال قبل انسان‌هایی را به عنوان برده از آفریقا به آمریکا می‌کشاندند و حالا مدعی حقوق‌بشر شده‌اند»، به تفاوت نگاه اسلام و غرب به حقیقت انسان اشاره و تصریح کرد: اکنون نگاه غربی به انسان عمدتاً براساس مکتب لیبرال دموکراسی است که منطبق با آن هر انسانی به لحاظ ارزشی مستقل از انسان‌های دیگر و جامعه است و ارزش‌های انسانی را به صورتی کاملا فردگرایانه، هر فرد خودش مستقل از دیگران تعیین می‌کند؛ در حالی که در نگاه اسلامی، افراد در واقع امت واحده هستند و حکومت‌ها نیز نمی‌توانند نسبت به افراد انسانی بی‌طرف باشند.

رئیس قوه قضاییه تاکید کرد:‌آیا واقعا می‌توان پذیرفت که به لحاظ ارزشی هر فرد مستقل از دیگران رفتار کند و حکومت‌ها نیز بی‌طرف باشند و به فردیت انسان‌ها کاری نداشته باشند؟

آیت‌الله آملی لاریجانی به ذکر مثالی در این زمینه پرداخت و با طرح این پرسش که «مطابق دیدگاه فردگرایی غربی، کودکان به چه دلیل باید به تحصیل از سن شش سالگی ملزم شوند»، گفت: باید با تلاش و کوشش مضاعف و جهادگونه، تناقض‌های حقوق‌بشری غرب را شناسایی و در کنار آن، نگاه قرآنی به حقوق بشر را تبیین کنیم و اجازه ندهیم که غربی‌ها از طریق سیطره رسانه‌ای خود آنچه را خودشان به عنوان حقوق‌بشر ترسیم کرده‌اند، به تمام ملت‌ها تحمیل کنند.

وی خواستار تلاش بیشتر ستاد حقوق‌بشر به منظور مقابله با تهاجم فرهنگی و حقوق‌بشری غرب و گسترش نگاه حقوق‌بشری اسلامی در قالب مفاهیم قابل عرضه به دنیا شد و افزود:‌ ستاد حقوق‌بشر باید بخوبی مورد حمایت واقع شود تا بتواند به پشتوانه مطالعات نظری و کارهای عملی و میدانی دیدگاه‌های غربی را درباب حقوق‌بشر به چالش بکشد.

در این جلسه از سوی دبیر ستاد حقوق‌بشر گزارش فعالیت‌های سال 91 ارائه و ضمن توضیح مفصل وضعیت حقوق‌بشر، برنامه‌های سال 92 و چالش‌ها و فرصت‌های پیش رو تبیین شد.

محمدجواد لاریجانی در این گزارش با اشاره به هجمه‌های حقوق‌بشری غرب علیه ایران، فعالیت‌های ستاد حقوق‌بشر را در راستای مقابله و خنثی‌سازی فعالیت‌های غربی‌ها توصیف کرد و گفت: فعالیت‌های این ستاد به صورت منسجم و منطبق با دیدگاه‌های حقوق‌بشری اسلامی است و تمام تلاشمان را برای گسترش نگاه اسلامی به حقوق‌بشر به کار می‌بریم.

وی گفت: اگرچه تهاجم غربی‌ دارای امکانات وسیع و بوق و کرنای رسانه‌ای کم‌سابقه‌ای علیه ملت ما، انقلاب ما و اسلام عزیز دارند، لیکن جمهوری اسلامی ایران در تمام فرصت‌ها با صدای بلند و منطق قوی و صریح سوءاستفاده و دشمنی‌ها را برملا کرده و مواضع نظام را مطرح می‌کند.

محمدجواد لاریجانی تاکید کرد: در شرایط امروز، جمهوری اسلامی ایران مدافع حق مسلم ملت‌ها در تعیین نحوه زندگی مدنی خود براساس فرهنگ ملی خویش است و ما با هرگونه سیاست تحمیلی نظام سکولار دموکراسی بر سایر کشورها مخالفیم.

دبیر ستاد حقوق بشر افزود: علی‌رغم ریشه‌های عمیق نظری و فرهنگی حقوق‌بشر در جامعه ایرانی ـ اسلامی ما، عنوان حقوق‌بشر به پرچم تهاجمی وسیعی علیه نظام اسلامی در ایران و اسلام در دنیا تبدیل شده است که در واقع نوعی سوءاستفاده از این موضوع است.

وی ستاد حقوق‌بشر را عالی‌ترین نهاد تاسیس‌شده در نظام اسلامی از سال 1384 دانست که مسئولیت‌های متعددی از جمله تبیین حقوق‌بشر اسلامی برای دنیا، مقابله با تهاجمات غربی و مشارکت فعال در تحول زیربنایی در اسناد و مکانیزم حقوق‌بشری بین‌المللی را داراست.

در جلسه امروز شورای عالی ستاد حقوق‌بشر؛ رئیس دیوان عالی کشور، دادستان کل کشور، رئیس سازمان بازرسی کل کشور، وزرای امورخارجه، اطلاعات، کشور و دادگستری، فرمانده نیروی انتظامی، رئیس سازمان زندان‌ها و سایر اعضا حضور داشتند که هرکدام به صورت جداگانه نقطه‌نظرات خود را درخصوص مباحث حقوق‌بشری بیان داشتند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها