چهارشنبه در باغ موزه دفاع مقدس برگزار می‌شود

آیین نکوداشت شهدای دانشجو و مدافع حرم

شانزدهمین یادواره شهدای دانشجو - به مناسبت سالگرد شهادت شهید علم‌الهدی و دیگر شهدای دانشجو امروز (15 دی‌ماه) در محل یادمان شهدای دشت هویزه برگزار شد.
کد خبر: ۵۲۷۶۷۵

در این یادواره، غلامرضا خواجه سروی معاون فرهنگی وزیر علوم تحقیقات و فناوری، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحسن شفیعی رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان، سردار حسن شاهوارپور فرمانده سپاه حضرت ولی عصر(عج) خوزستان، مسئولان بنیاد شهید و امور ایثارگران خوزستان، جمعی از خانواده شهدا و دانشجویان و دیگر اقشار مردمی حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم، حجت‌الاسلام و المسلمین بوعذار، امام جمعه هویزه، اظهار کرد: ویژگی شاخص شهدای 16 دی که آنها را در زمره شهدای کربلا قرار می‌دهد، غربتشان است. این افراد مدت‌ها پس از شهادت، در بیابان فقط صدای توپ و تانک را می‌شنیدند.

وی با اشاره به تاریخچه شهر هویزه اظهار کرد: عنوان هویزه به واسطه وجود حوزه‌های علمیه متعدد و فعال، اطلاق شده است. هویزه شهری عالم خیز است که عالمان مشهوری از این شهر به پا خاسته‌اند.

حجت‌الاسلام بوعذار در ادامه ویژگی دیگر شهدای 16 دی را اخلاص دانست و گفت: بزرگی به علم، دانش و ثروت و نه حتی به جهاد نیست؛ بلکه بزرگی در اخلاص است که این شهدا داشتند. بزرگی این شهدا همانند شهدای کربلا نشأت گرفته از اخلاصی است که از آن برخوردار بودند.

وی خطاب به جامعه دانشگاهی گفت: علمی که نتواند حجاب را کنار زده و انسان را بزرگ کند، مفید نیست، علمی بزرگی به همراه دارد که همراه با تزکیه و اخلاص باشد.

حجت‌الاسلام بوعذار اظهار کرد: امروز وظیفه ما حفظ انقلاب اسلامی که هدفش آزادی بشر و رهایی انسان از قید و بندها است، می‌باشد. این انقلاب حاصل خون صدها شهید و مجاهدت میلیون‌ها انسان است.

این یادواره از بعد از ظهر روز قبل(پنجشنبه،14 دی‌ماه)، با حضور دانشگاهیان خوزستان و استان‌های هم‌جوار(هرمزگان، لرستان، ایلام و چهارمحال بختیاری)، با غبارروبی مزار شهدا و قرائت دعای کمیل آغاز شد.

، غلامرضا خواجه سروی، معاون فرهنگی وزیر علوم تحقیقات و فناوری نیز در این یادواره اظهار کرد: از افتخارات نظام جمهوری اسلامی این است که از دانشگاه‌ها تفکر غربی و شرقی زدوده شد و علم خودبنیاد و فرهنگ اسلامی ایرانی جایگزین شد. حصول این امر نیز مدیون از خود گذشتگی شهدا است.

وی یادآور شد: جامعه دانشگاهی تلاش می‌کند که راه شهدای دانشجو همچنان پرصلابت ادامه یابد. آنچه امروز با عنوان جامعه دانشگاهی فعالیت می‌کند از ثمرات گران‌بهای انقلاب اسلامی و برقراری نظام جمهوری اسلامی است.

خواجه سروی ادامه داد: در زمان پیروزی انقلاب اسلامی در دانشگاه‌های کشور، تنها 150 هزار دانشجو تحصیل می‌کردند که امروز به مدد خون شهدا این رقم به عددی بالغ بر چهار و نیم میلیون نفر رسیده و زمینه تحصیلات عالیه برای همه اقشار در جای جای کشور نیز مهیا شده است.همچنین امروزه تقریبا هیچ نیازی به ترک کشور برای ادامه تحصیل نیست و امکان تحصیل در مقاطع عالیه در کشور مهیا است.

خواجه سروی با بیان اینکه در رژیم گذشته دانشگاه یک نهاد وابسته بود، افزود: امام خمینی(ره) با بیان اینکه فرهنگ استقلالی باید جانشین فرهنگ استعماری شود، در کشور فرهنگ مستقل را بنا نهادند لذا مسیر دگرگون شده است.

وی با بیان اینکه امروزه صحنه جنگ تغییر یافته است، به جنگ نرم اشاره کرد و گفت: به یاری خداوند در این عرصه چهار و نیم میلیون سرباز تربیت شده با فرهنگ اسلامی و بسیجی وجود دارد. امروز نه تنها از ناحیه دانشگاهیان هیچ تهدیدی متوجه کشور نیست بلکه دانشگاه در خدمت مردم و در عرصه تولید علم جدید است.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها